ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه گفت که اگر کی‌یف نیروهای خود را از چهار منطقه‌ای که مسکو  اعتقاد دارد متعلق به روسیه است خارج و همچنین از حضور در ناتو صرف‌نظر کند، روسیه آماده است دستور آتش‌بس در اوکراین را صادر کند و با دولت این کشور وارد مذاکره شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، وزارت امور خارجه اوکراین به سرعت اظهارات پوتین را محکوم کرد و گفت که هدف او «گمراه کردن جامعه بین‌المللی، تضعیف تلاش‌های دیپلماتیک با هدف دستیابی به صلح عادلانه و تفرقه‌افکنی بر وحدت جهان، بر سر اهداف و اصول منشور ملل متحد» است. اعلامیه جدید پوتین تصریح می‌کند که اوکراین بخش‌های عظیمی از زمین‌هایی را که اکنون در کنترل خود دارد، از جمله مراکز مناطق خرسون و زاپوریژیا، به‌طور موثر به مسکو تسلیم کند. این نشان‌دهنده ملموس‌ترین مجموعه شرایط سرزمینی پوتین برای توقف جنگ تا به امروز است. تاکنون، پوتین گفته است که هر مذاکره‌ای باید «واقعیت‌های امروز» را در نظر بگیرد؛ موضعی که برخی تحلیلگران آن را به عنوان پیشنهاد آتش‌بس در خطوط نبرد کنونی تفسیر کردند. کی‌یف گفته است که روسیه باید نیروهای خود را از تمام اراضی بین‌المللی به‌رسمیت شناخته‌شده اوکراین خارج کند.

 پوتین این سخنان را یک روز قبل از کنفرانس صلح در کوه‌های آلپ سوئیس بیان کرد که اوکراین برای متقاعد کردن کشورها برای امضای طرح‌های خود برای جنگ و صلح نهایی ترتیب داده است. روسیه به این اجلاس دعوت نشده بود و به نظر می‌رسد که اعلامیه پوتین واکنشی به این اجلاس بوده است. وزارت خارجه اوکراین گفت زمان‌بندی پوتین نشان می‌دهد که او تلاش می‌کند تلاش دیپلماتیک اوکراین در سوئیس را که از شنبه آغاز شده است، تضعیف کند و نشان داد که او «از صلح واقعی می‌ترسد.» این وزارتخانه گفت: «اوکراین هرگز خواهان این جنگ نبوده و بیش از هر کسی در جهان خواهان پایان آن است.» نیروهای روسیه در میدان نبرد؛ جایی که نیروهای اوکراینی از کمبود سرباز، مهمات و پدافند هوایی و همچنین تاخیر در کمک‌های نظامی غرب رنج می‌برند، پیشرفت‌های فزاینده‌ای داشته‌اند. پوتین که اعتماد به نفس مجدد نسبت به موقعیت روسیه در جنگ را به‌دست آورده است، به‌طور منظم درباره درگیری صحبت می‌کند و ذخایر پرسنلی و انعطاف‌پذیری اقتصادی مسکو را تبلیغ می‌کند. به‌نظر می‌رسید که پوتین با اعلام خود پیامی به اوکراین و غرب می‌فرستد.

پوتین در جلسه‌ای با دیپلمات‌های ارشد خود در مسکو، خواسته‌های روسیه را «بسیار ساده» توصیف کرد. او گفت که اوکراین باید نیروهای خود را از کل مناطق دونتسک، خرسون، لوهانسک و زاپوریژیا خارج کند؛ زیرا او رسما در سپتامبر۲۰۲۲ ادعا کرد که این مناطق بخشی از روسیه است، حتی اگر روسیه تمام این سرزمین را کنترل نمی‌کند. نیروهای اوکراینی کنترل دو شهر بزرگ در منطقه خرسون و زاپوریژیا را در اختیار دارند.

پوتین همچنین گفت که اوکراین باید از برنامه‌های خود برای پیوستن به ناتو دست بردارد و غرب باید تمام تحریم‌های اعمال‌شده علیه روسیه را لغو کند. او گفت که تحت این شرایط، روسیه «فورا دستور آتش‌بس و آغاز مذاکرات را صادر خواهد کرد.» پوتین با اعلام آمادگی خود برای ورود به مذاکرات، سعی کرده است خود را به‌عنوان یک صلح‌طلب معرفی کند؛ درحالی‌که در همین سخنانش هم او از شرایط حداکثری صحبت می‌کند و این را هم خوب می‌داند اوکراین و حامیان غربی‌اش آن را نمی‌پذیرند.

 نایجل گولد دیویس، سفیر سابق بریتانیا در بلاروس که اکنون عضو ارشد موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک است، می‌گوید که پوتین همچنین ممکن است امیدوار باشد که برخی از مقامات غربی و رای‌دهندگانشان که از شرایط جنگی اوکراین خسته شده‌اند، حاضر به دادن این امتیازات شوند. این جنگ اکنون در سومین سال خود قرار دارد و پوتین با این سخنان قصد دارد که خود را متمایل به صلح نشان دهد و این‌گونه مقامات غربی را از طریق مردمان آن کشورها تحت فشار قرار دهد.