شورای امنیت copy

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه طرح آتش‌بس مورد حمایت آمریکا برای نوار غزه را پس از اینکه روسیه تصمیم گرفت آن را مسدود نکند، تصویب کرد. این مساله به افزایش فشار بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ افزود. «یوفرات لیونی» در گزارش 11ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، 14عضو از 15عضو شورا رای مثبت دادند و روسیه - که دارای حق وتو است- رای ممتنع داد.

با تصویب این قطعنامه، شورا یک پیروزی دیپلماتیک به واشنگتنی داد که سه قطعنامه قبلی آتش‌بس را در شورا وتو کرده بود. با این حال در 25مارس نیز قطعنامه‌ای که خواهان آتش‌بس در رمضان شده بود، به تصویب رسید. «لیندا توماس-گرینفیلد» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت: «تنها راه برای پایان دادن به این چرخه خشونت و ایجاد صلحی پایدار از طریق یک راه‌حل سیاسی است.» گرینفیلد افزود که ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا مطمئن شود که اسرائیل با این توافق موافقت کرده است و قطر و مصر برای آوردن حماس به میز مذاکره تلاش خواهند کرد. او گفت: «همکاران، امروز ما به صلح رای دادیم.» این قطعنامه یک طرح سه مرحله‌ای را ارائه می‌کند که با آتش‌بس فوری، آزادی همه گروگان‌ها در ازای آزادی فلسطینیان در زندان‌های اسرائیل، بازگشت آوارگان غزه به خانه‌های خود و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه آغاز می‌شود. مرحله دوم خواستار آتش‌بس دائمی با توافق هر دو طرف است و مرحله سوم شامل طرح بازسازی چندساله غزه و بازگرداندن بقایای گروگان‌های فوت‌شده است.

در این پیشنهاد آمده است: «اگر مذاکرات برای فاز اول بیش از 6هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس همچنان ادامه خواهد داشت.» این بیانیه همچنین «هرگونه تلاش را برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه، از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو غزه را کاهش دهد» رد کرد.«رئوت شاپیر بن نفتالی» نماینده اسرائیل در سازمان ملل نگفت که اسرائیل این شرایط را پذیرفته است، اما افزود که اهداف کشورش در جنگ تغییر نکرده است و مانند چند روز پیش از عملیات نظامی برای آزادی گروگان‌ها استفاده خواهد کرد. شاپیر به شورا گفت: «ما همچنان عملیات نظامی خود را ادامه خواهیم داد تا زمانی که همه گروگان‌ها بازگردانده شوند و توانایی‌های نظامی حماس برچیده شود.» او گفت اگر رهبران حماس همه گروگان‌ها را آزاد کنند و خود را تسلیم کنند «یک گلوله هم شلیک نمی‌شود».

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از آنچه در قطعنامه شورای امنیت آمده است که بر اساس آن آتش‌بس دائمی در غزه، عقب‌نشینی کامل، تبادل اسرا، بازسازی، بازگشت آوارگان به مناطق مسکونی خود، رد هرگونه تغییر یا کاهش جمعیتی در منطقه نوار غزه و ارائه کمک‌های مورد نیاز به مردم ما در نوار را تایید کند، استقبال می‌کند.» واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت که شورا درباره جزئیات توافق آمریکا با اسرائیل در ابهام مانده است و «در اصل به گربه ای در کیف رای داده است». اما نبنزیا گفت که روسیه تصمیم به رای ممتنع گرفته است؛ زیرا این قطعنامه از حمایت گسترده کشورهای عربی برخوردار بوده است.هیات آمریکایی در سازمان ملل چند روز پس از آنکه بایدن در 31مه اعلام کرد اسرائیل توافق آتش‌بس را امضا کرده است، تهیه پیش‌نویس قطعنامه و مذاکره بر سر آن را آغاز کرد.

به گفته «نیت ایوانز»، سخنگوی هیات ایالات متحده، این قطعنامه همان چارچوبی را دنبال می‌کند که بایدن تعیین کرد. ایوانز گفت: «این توافق درباره این است که چگونه آتش‌بس با آزادی گروگان‌ها به‌دست خواهد آمد. اسرائیل این توافق را پذیرفته است. اکنون زمان آن رسیده است که حماس این کار را انجام دهد.»مقامات اسرائیلی علنا طرح آتش‌بس را تایید نکرده‌ و نگفته‌اند که اگر حماس آن را بپذیرد، به این توافق پایبند خواهند بود یا خیر. یک روز پس از اعلام بایدن، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، بیانیه‌ای صادر کرد که به نظر می‌رسید این پیشنهاد را زیر سوال می‌برد و آتش‌بس دائمی را «غیر قابل تحقق و دست‌نیافتنی» خواند. دیپلمات‌ها گفتند که در جریان مذاکرات، ایالات متحده از گنجاندن زبان واضح در متن مبنی بر اینکه اسرائیل توافق را می‌پذیرد، خودداری کرد. در پیش‌نویس قطعنامه تنها آمده است که اسرائیل پیشنهاد آمریکا را پذیرفته است؛ اما از حماس «می‌خواهد» که این توافق را بپذیرد.