پایان یک‌صدایی در اسرائیل

 او عصر دیروز شنبه هم یک کنفرانس خبری تدارک دید. ماه گذشته، گانتس گفت که روز شنبه ۸ژوئن برابر با ۱۹خردادماه استعفا خواهد کرد.اگر او برود، بعید است که نتانیاهو را مجبور به کناره‌گیری کند. گانتس و حزبش بخشی از ائتلاف حکومتی دست راستی نخست‌وزیر نبوده‌اند؛ ائتلافی که اکثریت ۶۴کرسی در پارلمان ۱۲۰عضوی اسرائیل را در اختیار دارد. اما تهدید گانتس دوباره شکاف‌های درون رهبری اسرائیل را آشکار کرد؛ زیرا ناامیدی در داخل کشور به‌دلیل شکست قاطعانه حماس یا بازگرداندن همه گروگان‌هایی که در غزه به سر می‌برند، افزایش می‌یابد. گانتس پس از حمله ۷اکتبر، به کابینه جنگ نتانیاهو که بسیاری از تصمیمات مربوط به جنگ غزه را اتخاذ می‌کند، پیوست تا در دل بحران، وحدت را به نمایش بگذارد. او به‌عنوان رئیس سابق ستاد ارتش، وزیر جنگ سابق و چهره مخالف که به‌عنوان رقیب سیاسی اصلی نتانیاهو شناخته می‌شود، جایگاهی به‌دست آورد.

به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، منتقدان می‌گویند که نتانیاهو نتوانسته یک طرح منسجم برای آنچه به‌عنوان «روز بعد» شناخته می‌شود، ارائه دهد: اینکه غزه چگونه و توسط چه کسی پس از فروکش کردن جنگ اداره می‌شود. او دیدگاه دولت بایدن را رد کرده است که تشکیلات خودگردان فلسطین که بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی را اداره می‌کند، باید به نوعی به اداره غزه کمک کند. گانتس همچنین از پذیرفتن علنی پیشنهاد آتش‌بس مورد تایید بایدن خودداری کرده است؛ پیشنهادی که مقامات اسرائیلی گفته‌اند با چراغ سبز کابینه جنگ مطابقت دارد. نتانیاهو در تلاش برای فرونشاندن هیاهوی اعضای راست افراطی ائتلاف حکومتی خود گفته است که با هیچ توافقی که جنگ را بدون نابودی کامل توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس به پایان برساند، موافقت نخواهد کرد. حماس نیز از این پیشنهاد حمایت نکرده است.

گانتس نیز مانند نتانیاهو، موافقت با ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی یا واگذاری کنترل غزه پس از جنگ به تشکیلات خودگردان فلسطین را رد کرده و همین پرسش‌هایی را درباره تفاوت اساسی او از نظر ایدئولوژیک با نخست‌وزیر ایجاد کرده است. اما گانتس یکی از معدود افرادی در کابینه جنگ نتانیاهو بود که برای آتش‌بس تلاش می‌کردند. تحلیلگران گفتند که خروج او می‌تواند وزرای راست افراطی در ائتلاف نتانیاهو به رهبری ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ را (که تهدید کرده‌اند در صورت پیشبرد آخرین پیشنهاد آتش‌بس، دولت را سرنگون خواهند کرد) جسورتر کند. گانتس که یکی از مدعیان جانشینی نتانیاهو در صورت برگزاری انتخابات بود، ماه گذشته گفت که تا روز شنبه استعفا می‌کند؛ مگر اینکه نخست وزیر با کابینه جنگ بر سر برنامه‌هایی برای بازگرداندن گروگان‌ها و ایجاد حکومت آینده غزه، بازگرداندن آوارگان اسرائیلی به خانه‌های خود و پیشبرد عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی (علاوه بر مسائل دیگر) به توافق برسد.

این تحول در حالی است که الجزیره هم در گزارشی نوشت، یک دیپلمات اسرائیلی تایید کرد که سازمان ملل اسرائیل را به «لیست سیاه» کشورهایی که در درگیری‌های مسلحانه علیه کودکان سوءاستفاده می‌کنند، اضافه می‌کند؛ زیرا هزاران کودک فلسطینی در تداوم حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند. گیلاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل روز جمعه در پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت که اطلاعیه رسمی درباره تصمیم آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل دریافت کرده است. اردان در کنار ویدئویی از صحبت کردنش در تلفن و محکوم کردن این اقدام نوشت: «این کاملا ظالمانه و اشتباه است.»

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش با اظهارنظر درباره نظرات اردان گفت که یکی از مقامات سازمان ملل، فرستاده اسرائیل را به «احترام به کشورهایی که به تازگی در فهرست گزارش کودکان در درگیری‌های مسلحانه» قرار گرفته‌اند فراخواند. گزارش سالانه درباره کودکان در درگیری‌های مسلحانه، فهرستی از طرف‌هایی را که در موارد نقض حقوق کودکان، از جمله قتل و معلولیت، خشونت جنسی و حمله به مدارس و بیمارستان‌ها درگیر هستند، تهیه می‌کند. ریاض مالکی، مقام ارشد فلسطینی از تصمیم سازمان ملل در روز جمعه استقبال کرد و گفت که این اقدام به تعویق افتاده است.