گسترش قحطی و گرسنگی در غزه

روز جمعه از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری حکمی صادر شد که به اسرائیل دستور می‌دهد تا حمله نظامی خود در رفح را متوقف کند؛ اگرچه دست‌کم برخی از قضات دادگاه می‌گویند که عملیات محدود می‌تواند با وجود این تصمیم ادامه یابد. این حکم صریحا به «گسترش قحطی و گرسنگی» در غزه اشاره کرد و بر لزوم «تامین بدون مانع از سوی همه دست‌اندرکاران خدمات اولیه ضروری و کمک‌های بشردوستانه» تاکید کرد. ماه گذشته، اسرائیل متعهد شده بود که اجازه ورود کمک های بیشتر به غزه را بدهد؛ البته پس از کشته شدن هفت کارگر «آشپزخانه مرکزی جهانی» در حمله نیروهای اسرائیلی که خشم بین‌المللی را برانگیخت. کنترل‌های سخت‌گیرانه اسرائیل بر کمک‌ها و چالش توزیع آن در داخل منطقه، سطوح فاجعه‌باری از گرسنگی را ایجاد کرده است.

در اوایل ماه مه، اسرائیل عملیات نظامی خود را در جنوب غزه (پس از حمله موشکی حماس که به کشته شدن چهار سرباز اسراییلی در نزدیکی گذرگاهی در کرم شالوم منجر شد) گسترش داد. «جورجیوس پتروپولوس»، رئیس دفتر امدادرسانی سازمان ملل در رفح گفت: «این یک رکورد برای ما از زمان آغاز جنگ بود. ما به نوعی می‌گفتیم، «بسیار خب، باشد. شاید داریم به جایی که باید باشیم می‌رسیم» سپس بوم، ناگهان همه چیز از بین رفت.» اسرائیل کرم‌شالوم را در ۸مه بازگشایی کرد؛ اما امدادگران چندین سازمان گفته‌اند که این نقطه ورود حیاتی از نظر عملکردی بسته است و به‌طور متوسط روزانه تنها هشت کامیون کمک‌رسانی وارد می‌شود.

بایدن و همتای مصری‌اش عبدالفتاح السیسی روز جمعه توافق کردند که تا زمان بازگشایی گذرگاه مرزی رفح، کمک و سوخت به کرم شالوم ارسال کنند. بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، روز یکشنبه، ۱۲۶کامیون حامل مواد غذایی و کمک‌های دیگر از مصر به آن گذرگاه رسیدند. «اسکات اندرسون»، یکی از مقامات ارشد آنروا و پتروپولوس گفته‌اند که این منطقه گذرگاهی همچنان یک منطقه نظامی فعال است و چالش‌های ایمنی و لجستیکی می‌تواند کمک‌هایی را که به گذرگاه می‌رسد، متوقف و از جمع‌آوری و توزیع فوری آن جلوگیری کند. به گفته وزارت بهداشت غزه، حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک اردوگاه موقت در رفح در یکشنبه‌شب حداقل ۴۵کشته برجای گذاشت. ارتش اسرائیل ادعا کرده است که هدف این حمله مقر حماس بوده است.

گزارشگران نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسند، کمک‌رسانی به مردم غزه دشوار است؛ زیرا عملیات گسترده اسرائیل در جنوب و شمال، نزدیک به یک‌میلیون نفر را مجبور به فرار به مناطقی کرده است که در آنجا پناهگاه، غذا یا آب کمی وجود دارد. قبل از عملیات رفح، اکثر مردم در مناطقی پناه می‌گرفتند که بیشتر کمک‌ها به آنجا می‌آمد. اما اکنون، مبادی ورودی جدید در شمال - اسکله ایالات متحده و یک گذرگاه جدید به نام «اِرِز غربی» - با مشکلاتی مواجه شده‌اند. توزیع کمک هایی که از هر گذرگاه عبور می‌کند نیز چالش های مهمی به دنبال دارد. دستورات اخیر اسرائیل برای تخلیه در بخش‌هایی از رفح و شمال غزه، بسیاری از انبارهای آژانس‌های امدادی را غیرقابل دسترس و سفر را خطرناک‌تر کرده است. آنروا در ۲۱مه اعلام کرد که توزیع در رفح را به‌دلیل مسائل امنیتی، کمبود عرضه و ناتوانی در دسترسی به انبار خود متوقف کرده است.