مسکو به متحدان قدرتمندی نیاز دارد تا به او در راه‌حل‌های تحریمی کمک کنند؛ درحالی‌که پکن نیز به دنبال متحدانی است تا نظم جدیدی ایجاد کنند که ایالات متحده را به چالش بکشد. الینا ریباکووا، کارشناس ارشد غیر مقیم موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون گفت که مسکو به متحدان قدرتمندی نیاز دارد تا به او در دور زدن تحریم‌ها کمک کند؛ درحالی‌که پکن دیدار پوتین و شی در سفر اخیر رئیس‌جمهوری روسیه به پکن، یک سیگنال مهم است. به گفته این کارشناس، چین به‌ویژه پس از دیدار آنتونی بلینکن از کشورش، در جست‌وجوی متحدانی برای ایجاد نظم جدیدی است که ایالات متحده را به چالش بکشد.چهل‌وسومین دیدار بین دو رهبر در زمانی انجام گرفت که بایدن قصد دارد با یک فرمان اجرایی به تنبیه موسسات مالی‌ای بپردازد که به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کنند. این فرمان اجرایی برای پوتین نگران‌کننده است. به همین دلیل پوتین می‌خواست به چین سفر کند تا به آنها اطمینان دهد که مسکو کاری نخواهد کرد که پکن به دردسر بیفتد.

ریباکووا گفت: «روسیه یک شریک کوچک‌تر است و این سفر یادآوری به چین بود که ما اینجا در کنار شما هستیم و قول دوستی ابدی را می‌دهیم.» سال گذشته تجارت دوجانبه به رکورد ۲۴۰میلیارد دلار رسید و چین اکنون شریک تجاری شماره یک روسیه است. اما بر اساس گزارش شورای روابط خارجی، روسیه تنها در رتبه ششم چین قرار دارد. ریباکووا در مقاله‌ای که در ماه دسامبر در مرکز امنیت جدید آمریکا منتشر کرد، خاطرنشان کرد: «روسیه همچنین تجارت بین‌المللی خود را به روبل افزایش داده است و سهم یوآن در بخش واردات از زمان شروع حمله به اوکراین از ۵درصد به ۲۰ تا ۲۵درصد افزایش یافته است.» این روزنامه خاطرنشان کرد، سهم یوآن در بازار داخلی نیز از کمتر از یک‌درصد قبل از فوریه۲۰۲۲ به بیش از ۳۰درصد در حال حاضر افزایش یافته است. ریباکووا گفت: درحالی‌که تحریم‌ها آنها را کنار هم قرار داده است، واقعیت این است که «روسیه به چین بیشتر نیاز دارد.»

این نویسنده از دو جهت روسیه را بیشتر محتاج این رابطه دانسته است: «اولا به‌عنوان خریدار نفت آن، به‌ویژه که تحریم‌ها بازار آن را محدود کرده است و همچنین به‌عنوان تامین‌کننده قطعات نظامی.» ریباکووا با توضیح اینکه چین این قطعات را برای مشتریان غربی تولید می‌کند و تولیدکنندگان آنها را به روسیه می‌فرستند، گفت: «۷۰ تا ۹۰درصد قطعات تولیدشده برای ارتش روسیه به غرب می‌رود.» مایکل کوگلمن، مدیر موسسه جنوب آسیا در مرکز ویلسون می‌گوید: «روسیه می‌خواهد هر کاری که می‌تواند انجام دهد تا چین را نزدیک نگه دارد؛ به ویژه که با تهدید واقعی انزوای جهانی از سوی قدرت‌های مهم مواجه است.»