1633973 copy

 ویوک راماسوامی، نامزد سابق جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه در کنفرانس «سیاست خارجی برای طبقه متوسط چگونه به نظر می‌رسد؟» گفت: «افرادی که ما به‌عنوان دولت انتخاب می‌کنیم، باید حکومت را اداره کنند و اولین و تنها وظیفه اخلاقی آنها نسبت به شهروندان این ملت است نه هیچ ملت دیگری.» به نوشته «Realclearpolitics» در این کنفرانس که توسط موسسه «کویینسی برای دولتمردان مسوول» و «آمریکایی محافظه‌کار» برگزار شد، سخنرانی‌های بسیاری از چهره‌های جناح «اول آمریکا» حزب جمهوری‌خواه از جمله سناتور جی.دی ونس، سناتور رند پل و ویوک راماسوامی ارائه شد. این رهبران لزوما روی سیاست‌های دقیقی که آمریکا باید دنبال کند در رابطه با سیاست خارجی توافق نداشتند، اما همگی با اظهارات راماسوامی موافق بودند که تنها مسوولیت اخلاقی مقامات منتخب باید در قبال رای‌دهندگان آمریکایی باشد.

سناتور ونس و اوکراین

سناتور ونس، سناتور سال اولی از اوهایو، کنفرانس را با انتقاد از آنچه او اجماع سیاست خارجی می‌نامید، آغاز کرد: «یکی از قسمت‌های مورد علاقه من از کتاب مقدس این است که «از ثمرات آنها، شما باید آنها را بشناسید.» او ادامه می‌دهد: «سال‌ها سیاست خارجی آمریکا را در این راستا باید ارزیابی کنید. فاجعه در عراق را مشاهده کردید. فاجعه در افغانستان و سوریه هم همین‌طور. [یک فاجعه] در لبنان چطور؟ مورد به مورد، به نوعی، اجماع سیاست خارجی در اینجا تقریبا همیشه اشتباه رقم خورده است. او این انتقاد را علیه جنگ کنونی در اوکراین نیز مطرح کرد و گفت که بزرگ‌ترین انتقاد او از رویکرد ایالات متحده در اوکراین این است که «هیچ هدف استراتژیک در چشم‌انداز نیست و به جایی راه نمی‌برد. این در نهایت برای کشور ما خوب نخواهد بود.»

سیاست خاورمیانه و تایوان

یکی دیگر از موضوعات اصلی کنفرانس کمک‌های خارجی بود. سناتور رند پل از کنتاکی در سخنرانی خود تاکید کرد که کمک‌های خارجی باید همیشه با شرط و شروط ارائه شود. وی به‌طور خاص به نحوه برخورد مصر با معترضان در گذشته اشاره کرد: «شاید شما چشم‌بند به مردمتان نزنید یا به اندام خصوصی آنها شوکر نزنید یا نوجوانان 15ساله را به‌خاطر ارسال پیامک مبنی بر اینکه می‌خواهند اعتراض کنند، دستگیر نکنید؛ اما آمریکا دقیقا به کشورهایی پول می‌دهد که این رفتارها از آنها سر می‌زند.»

پل همچنین اثربخشی تحریم‌ها را زیر سوال برد و پرسید: «آیا می‌توانید یک رفتار را به من بگویید که به‌وسیله تحریم تغییر کرده است؟» او حتی از تحریم‌های دولت ترامپ علیه ایران انتقاد کرد و گفت که این تحریم‌ها برعکس نتیجه می‌دهند. او دوباره گفت: «از زمانی که ما از توافق با ایران خارج شدیم و این فشار حداکثری را وارد کرده‌ایم، آنها کم و بیش غنی‌سازی می‌کنند؟» او ادامه داد: «خیلی بیشتر» و با تاکید بر اینکه ایران چگونه از تولید اورانیوم غنی‌شده 3درصد تحت توافق هسته‌ای ایران به 60درصد در حال حاضر رسیده است، اقدامات دولت ترامپ را زیر سوال برد.

در پایان کنفرانس، ویوک راماسوامی همچنین به موضوع کمک‌ها پرداخت و اظهار کرد که در ماه گذشته به بسته‌های کمکی به اوکراین و اسرائیل رای منفی داده است. استدلال او علیه بسته کمکی به اسرائیل این نبود که او مخالف اسرائیل است. او صریحا گفت که طرفدار اسرائیل است؛ اما کمک‌ها فرصت دیپلماتیک از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا، و به‌طور فزاینده‌ای از ایالات متحده را می‌ستاند. راماسوامی گفت به جای کمک نظامی و مالی آمریکا بهتر است که از اسرائیل به‌طور دیپلماتیک دفاع کند.راماسوامی همچنین به موضع خود درباره تایوان پرداخت. برخلاف سایر کشورهایی که راماسوامی گفت که می‌خواهد کمک‌های آمریکا را کاهش دهد، او گفت: «زمانی که می‌گوییم ایالات متحده از تایوان دفاع خواهد کرد، خط قرمز واضحی ترسیم می‌شود؛ زیرا آنها اکثر نیمه‌رساناهای سطح بالا را تولید می‌کنند. اکثر لوازم الکترونیکی در این کشور تولید می‌شود.» او تصریح کرد که وقتی ایالات متحده به «استقلال نیمه‌هادی‌ها دست یابد، باید به این سمت حرکت کند که کمتر از تایوان دفاع کند.»