تنها برجام در دستورکار نیست

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری سه‌شنبه‌شب در دومین سالروز انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویی تلویزیونی با مردم به تشریح اقدامات دولت خود در دو بخش خارجی و داخلی پرداخت. وی درباره آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت: ما میز مذاکره را ترک نکردیم؛ اما آنها تمایل داشتند از طریق دیگری مذاکرات را پیش ببرند. وی افزود: در عین حال ما همانند دولت قبل برجام را تنها پرونده سیاست خارجی دولت خود نمی‌دانیم و پرونده‌های متعددی در این حوزه در دستور کار است و برجام و لغو تحریم‌ها را درصورتی‌که طرف مقابل رویکرد عادلانه داشته باشد، دنبال می‌کنیم؛ اما مهم‌تر از آن این است که کشور را به مرحله‌ای از قوی‌ شدن برسانیم که تحریم‌ها بی‌اثر شود و کشور قابل تحریم نباشد.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: در مذاکرات قبلی تیم مذاکره‌کننده ما خواسته‌های خود را مطرح و اتحادیه اروپا نیز خواسته‌های ایران را منطقی دانسته بود؛ اما این موضوع با اغتشاشات همزمان و آنها دچار اشتباه محاسباتی شدند و تصور کردند از رهگذر این اغتشاشات می‌توانند خواسته‌های خود را پیش ببرند و کشور را دچار مشکل کنند، غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران بسیار مستحکم‌تر از تصورات آنها بود. بنابراین دچار پشیمانی شدند که در پیام‌های دریافتی از آنها کاملا مشهود است.طرف‌ها اعلام کردند می‌خواهیم مسئله را از راه غیر از برجام دنبال کنیم. برجام یکی از پرونده‌های روی میز ماست. ما مثل دولت قبل پرونده‌مان فقط برجام نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نگاه ناصحیح به عرصه روابط خارجی و وابسته کردن همه مسائل به نظر و تصمیم چند کشور محدود باعث رکود و ایجاد ناامیدی در کشور شده بود، اظهار کرد: بنده با هدف تبدیل ناامیدی مردم به امیدواری در انتخابات کاندیدا شدم و اگر به ۲سال قبل بازگردیم، باز هم همان تصمیم را می‌گیرم و از شرکت در انتخابات پشیمان نیستم.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست اعلامی دولت مردمی برای تقویت روابط همسایگی گفت: در روابط خارجی کشور گشایشی حاصل شد که این گشایش حاصل رویکرد دولت مردمی برای روابط متعادل و متوازن با همه دنیا بود. همین رویکرد باعث شد که در همان روزهای نخست آغاز به کار دولت به ما اطلاع دادند که دیگر اعضای سازمان شانگهای پس از حدود ۱۷سال با درخواست عضویت ایران در این سازمان موافقت کرده‌اند.

دلیل موافقت سازمان شانگهای

رئیسی در واکنش به این مساله که برخی مدعی هستند که مقدمات همه این کارها قبل از دولت سیزدهم تمهید شده و حالا در این دولت به ثمر رسیده‌اند، اظهار کرد: مساله مهم این بود که آن اتفاقی که باید در عمل و در میدان می‌افتاد، نیفتاده بود تا مثلا بعد از ۱۷سال با درخواست ایران برای عضویت در سازمان شانگهای موافقت شود. رئیس‌جمهور با طرح این سوال که چه اتفاقی افتاد که اعضای سازمان شانگهای با درخواست عضویت ایران موافقت کردند، افزود: آنها احساس کردند که دولت سیزدهم نگاهش فقط به چند کشور محدود و اخم و لبخند آنها نیست و نگاه و رویکردی متوازن و متعادل را در رابطه با غرب و شرق دنبال می‌کند و دنبال همکاری جدی با همه کشورها است.

بنابراین پیام دادند که با درخواست شما موافقت شده است.رئیسی ادامه داد: وضعیت برای واردات واکسن نیز همین بود؛ نه که آنها نمی‌خواستند واکسن وارد کنند، اما رسما می‌گفتند تا مساله FATF حل نشود و تا به توافق در موضوع هسته‌ای نرسیم، نمی‌شود واکسن وارد کرد. به همین شکل باعث ایجاد ناامیدی در مردم شده بودند والا تلفن زدن و پیگیری کردن و اعزام هیات برای واردات واکسن را که همه می‌توانند انجام دهند؛ اما مساله این بود که دولت مردمی زندگی مردم و سرنوشت کشور را به یک قرارداد وابسته نکرد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما هم هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکردیم، تصریح کرد: تفاوت کار ما این بود که برعکس برخی‌ها که بارها در اظهاراتشان واردات واکسن را وابسته به قبول یکسری تعهدات در قراردادهایی دیگر می‌کردند، این کار را نکردیم.

نفع مردم در ارتباط با همه کشورهاست

رئیسی خاطرنشان کرد: این نگاه صحیحی نبود که بخواهیم حتی عضویت ایران در یک سازمان منطقه‌ای که ما را به زیرساخت‌های اقتصادی منطقه متصل می‌کند، به یک قرارداد دیگر وابسته کنیم. نه اینکه نیت آنها این بوده باشد که نخواهند این عضویت اتفاق بیفتد، اما نگاه و محاسبه آنها ناصحیح بود و این محاسبه باعث معطلی کشور و رکود تولید شده بود.رئیس‌جمهور تاکید کرد: این نگاه و محاسبه نادرستی بود که فکر کنیم باید عده‌ای تصمیم بگیرند و توافقی بشود تا بتوان مسائل کشور را حل کرد. ما این نگاه را نداریم و بر اساس سیاست عزت، حکمت و مصلحت و با دیپلماسی عزتمندانه و نه دیپلماسی التماس، حل مشکلات کشور و رونق بخشیدن به کار و زندگی مردم را وابسته به اراده و تصمیم دیگران نکردیم.رئیس‌جمهور در توضیح تقویت دیپلماسی اقتصادی و تشریح زمینه‌های افزایش ارتباطات با کشورهای دیگر در دولت سیزدهم تاکید کرد: سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی و مبتنی بر اهداف داخلی در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است و دولت مردمی بر این اساس نفع مردم را در ارتباط با همه کشورها می‌بیند.

عربستان را هیچ‌وقت دشمن خود نمی‌دانستیم

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی دیگری درباره سیاست همسایگی دولت و ترمیم روابط با برخی کشورهای منطقه گفت: ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه، اسلامی و همسو جزو اولویت‌های سیاست خارجی ما بوده و از ابتدای آغاز به‌کار دولت هم اعلام کرده‌ایم دست تمام کشورهایی را که با ما همسو و دوست هستند به گرمی می‌فشاریم.رئیسی در ادامه گفت: درباره برقراری روابط با عربستان نیز در سفر به چین آقای شی‌جین‌پینگ از تمایل عربستان برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و ما نیز اعلام کردیم که از این موضوع استقبال می‌کنیم.

دولت عربستان سطح حضور خود برای مذاکرات را اعلام کرد و ما هم بر این اساس دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را برای شرکت در این مذاکرات اعزام کردیم و گفت‌وگوها انجام شد و این گفت‌وگوها تا برقراری کامل روابط میان دو کشور ادامه خواهد داشت.رئیس‌جمهور با بیان اینکه با وجود اختلافات فراوان هیچ زمانی عربستان را دشمن خود تصور نکردیم، به تاکید رهبر معظم انقلاب در بحبوحه اختلافات با عربستان مبنی بر گم نکردن دشمنان اصلی جهان اسلام یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: برخی کشورهای منطقه در گذشته تحت القائات آمریکا و دنباله‌روهای آن، اقداماتی علیه ایران انجام دادند که راه به جایی نبردند و پشیمان شدند و نباید آنها را دشمن پنداشت.

پیگیری رابطه با مصر

رئیسی همچنین به موضوع برقراری مجدد روابط با مصر نیز اشاره و اظهار کرد: درباره مصر نیز موضوع برقراری روابط با این کشور در سفر سلطان عمان و دیدار او با رهبری معظم انقلاب مطرح شد که ایشان فرمودند در این زمینه هیچ مشکلی نداریم و ما هم به‌عنوان دولت این مساله را دنبال خواهیم کرد.

تلاش برای تایید صلاحیت دیگر نامزدها

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش دربخش مربوط به مسائل داخلی کشور، به انتخاب خود در سال۱۴۰۰ به‌عنوان رئیس‌جمهوری اشاره کرد و گفت: احساس کردم اگر برای ایجاد امید در دل مردم و تلاش برای افزایش مشارکت عمومی در انتخابات به میدان نیایم خلاف وظیفه و تکلیف خود عمل کرده‌ام. وی با بیان اینکه بنده حتی با هدف افزایش بیشتر مشارکت در انتخابات تلاش کردم برخی افرادی که صلاحیتشان تایید نشده بود، تایید شوند، تصریح کرد: البته خود آنها گفتند که نتایج سنجش‌ها و ارزیابی‌ها این است که اگر ما هم تایید شویم، باز هم مشخص است برنده انتخابات کیست؛ اما حضور آنان ممکن بود به افزایش مشارکت مردم کمک کند و لذا خود آقایان شاهد بودند که از طریق شورای نگهبان این مساله را دنبال کردم.

سیرنزولی تورم

رئیسی با اشاره به عزم دولت مردمی برای اصلاحات اقتصادی از ابتدای فعالیت به حوادث سال گذشته درکشور اشاره کرد و گفت: قیمت دلار از شهریور۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ دو هزار تومان افزایش یافت؛ ولی بعد از اغتشاشات وضعیت دلار کاملا متفاوت می‌شود. دشمن می‌خواست با جنگ ترکیبی روند پیشرفت کشور را متوقف کند؛ ولی مردم تصمیم گرفتند اجازه ندهند پیشرفت متوقف شود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه تمام تلاش دولت در جهت کنترل تورم است، افزود: آمارهای ۳ماهه اخیر نیز موید همین امر و سیر نزولی تورم است. رئیسی دربخش دیگری از سخنانش افزود: در حوزه انرژی و فروش نفت نیز کشور ظرفیت‌های زیادی دارد؛ ولی برخی از مسوولان قبل می‌گفتند در روز بیش از۳۰۰هزار بشکه نفت، نمی‌توان فروخت. این در حالی است که در ماه‌های اول دولت سیزدهم مشخص شد می‌توان روزانه بیش از این یک میلیون بشکه نفت هم فروخت و پول آن را نیز دریافت کرد و ۴۸۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال۱۴۰۰ از این مسیر جبران شد.