گرجستان در مدار کرملین

پیش‌نویس قانون، گروه‌های غیردولتی و رسانه‌هایی را که بیش از ۲۰درصد بودجه خود را از منابع خارجی دریافت می‌کنند، ملزم می‌کند تا به‌عنوان «سازمان‌های حامی منافع قدرت خارجی» ثبت‌نام کنند و صورت‌های مالی سالانه فعالیت‌های خود را ارائه کنند. به وزارت دادگستری گرجستان اختیارات گسترده‌ای برای نظارت بر رعایت قوانین داده می‌شود. تخلفات جریمه‌ای معادل بیش از ۹۳۰۰دلار را در پی خواهد داشت. مقام‌های دولتی و نمایندگان حزب حاکم گفتند که این پیش‌نویس با ایجاد سازمان‌های غیردولتی، حاکمیت کشور را تقویت می‌کند؛ اما اپوزیسیون پر سر و صدای طرفدار غرب، این قانون را به‌عنوان تلاشی پنهانی برای تبدیل گرجستان به یک کشور طرفدار روسیه محکوم کرده است. در این راستا مقامات آمریکایی پنهان نکرده‌اند که این لایحه می‌تواند روابط گرجستان با غرب را مختل کند.

گرجستان ناآرام

طی ماه گذشته هزاران نفر در تفلیس و دیگر شهرهای گرجستان به این لایحه اعتراض کرده‌اند. با افزایش جمعیت، پلیس شروع به استفاده از تاکتیک‌های سنگین برای متفرق کردن آنها کرد. ماموران پلیس ضد شورش هنگامی که تعدادی از آنها ساختمان پارلمان را محاصره کردند، از گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و باتون علیه معترضان استفاده کردند. برخی از معترضان، از جمله تد جوناس، وکیل گرجستانی آمریکایی که از اوایل دهه۱۹۹۰ در این کشور زندگی می‌کند، در درگیری‌های پرتنش مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

هشدار دولت بایدن

دولت بایدن به گرجستان هشدار داد که چنانچه لایحه مناقشه‌برانگیز «شفافیت نفوذ خارجی» را اجرایی کند، روابطش با تفلیس را به طرز جدی مورد ارزیابی مجدد قرار می‌دهد. «کارین ژان‌پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید گفت: «واشنگتن به‌شدت با لایحه عوامل خارجی که توسط تفلیس مطرح شده است، مشکل دارد؛ لایحه‌ای که به گفته اپوزیسیون بازتابی از قانونی در روسیه است که به ادعای آنها برای سرکوب و خاموش کردن صدای مخالفان به‌کار گرفته می‌شود.» سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: «واشنگتن از «سالومه زورابیشویلی» رئیس‌جمهور گرجستان انتظار دارد که این لایحه را وتو کند.

وی به خبرنگاران گفت: «ما صراحتا درباره نگرانی‌های خود درباره قوانینی که با ارزش‌های دموکراتیک مغایرت دارد و گرجستان را از ارزش‌های اتحادیه اروپا دورتر می‌کند، صحبت کرده‌ایم.» سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: «ما خواهیم دید که پارلمان گرجستان چه می‌کند، اما اگر این قانون تصویب شود، ما را مجبور می‌کند روابط خود را با گرجستان به‌طور اساسی ارزیابی کنیم.» البته این مقام مسوول واشنگتن دقیقا نگفت که منظورش از این ارزیابی اساسی چیست. پارلمان گرجستان تاییدیه نهایی را به این لایحه داده و آن را برای امضا و تبدیل به قانون یا وتو نزد رئیس‌جمهور ارسال کرده است.

در روزهای گذشته ده‌ها هزار گرجستانی در پایتخت این کشور علیه این لایحه تظاهرات کردند و خواستار توقف آن در پارلمان شدند. این تظاهرات از بزرگ‌ترین تجمعات اعتراضی در بحبوحه یک ماه نارضایتی مردمی بوده است. وزارت امور خارجه آمریکا نیز به‌طور جداگانه گفت: «واشنگتن برای روابط با تفلیس ارزش قائل است و معتقد است که ایالات متحده مایل است به تعمیق این روابط ادامه دهد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: «هنوز زمان برای کار مشترک وجود دارد؛ اما دیدگاه ما این است که گرجستان باید مسیر خود را از آنچه که در آن قرار دارد، تغییر دهد.»