معامله دانشگاه‌ها با دانشجویان

در این شرایط دستگیری‌ها در روز جمعه ادامه یافت؛ زیرا کالج‌های بیشتری از جمله موسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه پنسیلوانیا و دانشگاه آریزونا به دنبال ایمن‌سازی مراسم خود بودند. البته برخی دانشگاه‌ها دست به مصالحه با دانشجویان خود زدند از جمله دانشگاه ویسکانسین-مدیسون به تعدادی از کالج‌ها پیوست که موفق شده‌اند با تظاهرات‌کنندگان خود معامله کنند تا مراسم فارغ‌التحصیلی بدون دردسر برگزار شود.

آخرین تحولات

به‌رغم برخی توافقات صورت‌گرفته، تعدادی از دانشجویان، مراسم فارغ‌التحصیلان دانشکده حقوق در برکلی را روز جمعه با شعارهای طرفدار فلسطین به هم زدند. سخنرانان، از جمله اروین چمرینسکی، رئیس دانشکده حقوق و الیزابت پرلوگار، معاون دادستان کل ایالات متحده، گاهی برای شنیده شدن تلاش می‌کردند، صدای خود را بالاتر ببرند. البته در برخی دانشگاه‌ها نیز طرفداران اسرائیل بیکار نبودند. آسنا تبسم، دانشجوی ممتاز دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که سخنرانی فارغ‌التحصیلی وی پس از انتقاد گروه‌های طرفدار اسرائیل لغو شد، صبح روز جمعه دیپلم خود را دریافت کرد. دانشجویان و خانواده‌های حاضران، او را ایستاده و به شکل ممتد تشویق کردند. دانشگاه خاویر در نیواورلئان این هفته تبدیل به دومین دانشگاهی شد که دعوت لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل را پس گرفت. دانشگاه ورمونت هفته گذشته اعلام کرد که او نیز در آنجا سخنرانی نخواهد کرد و با درخواست کلیدی دانشجویان تظاهرکننده موافقت کرد.

دانشگاه ایالتی آریزونا رئیس اداره پلیس پردیس خود را به مرخصی اداری با حقوق فرستاده است. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که شکایات مربوط به اقدامات رئیس در اواخر آوریل، زمانی که پلیس دانشگاه یک کمپ حامی فلسطین را برچید و ده‌ها نفر را دستگیر کرد، ارائه شد.مدیران دانشگاه ویسکانسین-مدیسون اعلام کردند که با معترضان به یک راه‌حل رسیده‌اند و کمپ اعتراضی در آنجا روز جمعه پاک‌سازی خواهد شد.  دانشگاه گفت که معترضان موافقت کردند که در ازای ملاقات با تصمیم‌گیرندگان برای بحث درباره سرمایه‌گذاری‌های دانشگاه (در اسرائیل)، مراسم فارغ‌التحصیلی را مختل نکنند. بر اساس داده‌های ردیابی‌شده توسط نیویورک‌تایمز، از ۱۸آوریل تاکنون بیش از ۲۸۰۰نفر در تظاهرات حامیان فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده دستگیر شده‌اند.

چرا رئیس دانشگاه کالیفرنیا توبیخ نشد؟

سنای آکادمیک در دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، روز جمعه درباره توبیخ رسمی رئیس دانشگاه، ژن بلاک، رای‌گیری نکرد. هفته گذشته تظاهرات‌کنندگان حامی فلسطین برای ساعاتی بدون مداخله پلیس مورد حمله قرار گرفتند و بعدا بیش از ۲۰۰معترض پس از برچیده شدن کمپ اعتراضی‌شان دستگیر شدند.  در این جلسه مجازی چند صد نفر از اعضای مجلس سنای دانشگاه حضور داشتند که شامل کلیه اعضای هیات علمی بود که دارای رتبه‌های خاصی هستند. فقط اعضای یک گروه کوچک‌تر موسوم به مجلس قانون‌گذاری که متشکل از نمایندگانی است که توسط بخش‌های دانشگاه انتخاب می‌شوند، مجاز به رای دادن به قطعنامه عدم اعتماد و یک قطعنامه توهین‌آمیز بودند.

رای عدم اعتماد به رئیس دانشکده می‌توانست یکی از گزینه‌های مطلوب سنای آکادمیک این دانشگاه باشد. کارلوس سانتوس، دانشیار رفاه اجتماعی که نماینده دانشکده روابط عمومی لوسکین در سنای آمادمیک است، پیش از این نشست گفت: «ما قویا احساس می‌کنیم که اقدامات و بی‌عملی رئیس ما باید منجر به رای عدم اعتماد شود. برای ما مهم است که نام ما در تاریخ به‌عنوان دانشگاهی ثبت شود که اولویت را به ایمنی دانشجویانش داده است.»  اما پس از بیش از سه‌ساعت بحث که بیشتر آن به رویه پارلمانی اختصاص داشت، جلسه بدون رای‌گیری به پایان رسید. این گروه در جلسه بعدی خود، در ۱۶مه، دوباره به این موضوع خواهد پرداخت.