در دانشگاه کلمبیا در نیویورک، افسران پلیس با تجهیزات ضد شورش سه‌شنبه شب ده‌ها نفر را دستگیر کردند و ساختمانی را که تظاهرات‌کنندگان برای اعتراض به جنگ اسرائیل در غزه نزدیک به یک روز آن را اشغال کرده بودند، پاک‌سازی کردند. تا ساعت ۲بامداد روز چهارشنبه، ماموران در حال برداشتن بنرها از نمای ساختمان بودند. کارزار اعتراضی در همان نزدیکی پاک‌سازی شده بود و تورفتگی‌های مربع شکلی روی چمن‌ها باقی مانده بود. با نزدیک شدن به سحر روز چهارشنبه، سایر کمپ‌های اعتراضی در سراسر کشور همچنان پابرجا بودند. برخی از تظاهرات‌کنندگان گفته‌اند که عقب‌نشینی نخواهند کرد و این چالشی برای مدیران دانشگاه است که می‌خواهند از حقوق آزادی بیان حمایت کنند و در عین حال اختلالات دانشگاه را به حداقل برسانند.

درحالی‌که درگیری‌ها بر سر جنگ غزه در دانشگاه‌های سراسر کشور ادامه داشت، افسران پلیس ده‌ها تظاهرات‌کننده طرفدار فلسطین را در شهر کالج نیویورک در هارلم دستگیر کردند. اوایل عصر، معترضان تلاش کردند یک ساختمان اداری در شهر کالج را تصرف کنند. افسران پلیس جمعیتی را که درست بعد از ساعت ۷:۳۰ شامگاه به سمت ساختمان اداری هوارد ای ویل می‌دویدند، تعقیب کردند و مانع اشغال ساختمان شدند. سپس بیشتر تظاهرات‌کنندگان به کمپ‌های خود بازگشتند.

آخرین وضعیت کلمبیا

کمپ‌های اعتراضی از محوطه دانشگاه کلمبیا حذف شده است. به جای چادر و لوازم معترضان، اکنون می‌توانید دوباره چمنزار سبز دانشگاه را ببینید، با لکه‌هایی که قبلا چادرها روی آن ایجاد کرده‌اند. خبرنگار نیویورک‌تایمز نوشت: «چند ساعتی است که پلیس ده‌ها معترض را دستگیر و از محل خارج کرده است. حدود ۳۰افسر پلیس در کنار سالن پولیتزر حضور دارند؛ درحالی‌که برخی دیگر برای برداشتن بنرها از نمای سالن همیلتون که توسط معترضان اشغال شده بود، تلاش می‌کنند.» در این شرایط رئیس دانشگاه کلمبیا از فراخواندن پلیس برای پاک‌سازی محوطه دانشگاه از معترضان ابراز تاسف کرد. روز سه‌شنبه، او گفت که پس از اشغال یک ساختمان در محوطه دانشگاه، «چاره‌ای» نداشته است. دقیقا ۵۶سال پس از اشغال صورت‌گرفته از سوی دانشجویان در دانشگاه کلمبیا در سال۱۹۶۸ که توسط نیروی پلیس نیویورک با خشونت پاک‌سازی شد، صدها افسر پلیس سه‌شنبه‌شب به محوطه دانشگاه منهتن نقل مکان کردند تا نوع متفاوتی از اعتراضات ضدجنگ را سرکوب کنند.

ده‌ها تظاهرات‌کننده طرفدار فلسطین در حالی دستگیر شدند که افسران پلیس وارد محوطه اصلی دانشگاه کلمبیا شده بودند و سالن همیلتون را اشغال کرده بودند. آنها وارد ساختمان شدند و دانشجویان را از آن ساختمان بیرون کردند. خبرنگار نیویورک‌تایمز نوشت: «این یک ۲۴ساعت سرگیجه‌آور برای بسیاری از دانشجویان و استادان دانشگاه بود.» دفعه قبل، دانشجویان به جنگ ویتنام اعتراض کردند. این بار، دانشجویان به تهاجم اسرائیل به غزه که به گفته مقامات وزارت بهداشت آنجا حدود ۳۴۰۰۰ نفر جان باخته‌اند، اعتراض و تلاش کردند دانشگاه را به ترک همکاری با شرکت‌های اسرائیلی وادار کنند. اما تاکتیک دانشجویان در هر دو دوره یکسان بود: دانشجویان با افزایش اعتراض خود به حدی که فعالیت‌های دانشگاه مختل شد، دست آخر مدیران را وادار کردند که پلیس را وارد ماجرا کنند.

هر دوبار، دانشجویان سالن همیلتون را اشغال کرده بودند. ده‌ها دستگیری روز سه‌شنبه اوج دو هفته آشفتگی شدید در محوطه دانشگاه کلمبیا بود. وقتی نعمت شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، به واشنگتن‌دی‌سی رفت تا در ۱۷آوریل در مقابل کمیته کنگره درباره یهودی‌ستیزی در محوطه دانشگاه شهادت دهد، تنش‌ها بر سر تظاهرات طرفداران فلسطینی بالا بود. سپس، درحالی‌که او در واشنگتن بود، گروهی از تظاهرات‌کنندگان طرفدار فلسطین چادر بزرگی را در مقابل کتابخانه باتلر در چهارخانه اصلی دانشگاه برپا کردند تا دانشگاه را مجبور کنند تا از اسرائیل خارج شود. دکتر شفیق که هنوز در واشنگتن است، روز بعد در نامه‌ای به پلیس اعلام کرد که این اعتراض‌ها «خطری آشکار و فعلی برای عملکرد اساسی دانشگاه» است؛ اگرچه طبق همه گزارش‌ها، برگزاری اعتراضات بدون خشونت بوده است.