شومر درحالی‌که صراحتا خواستار برکناری نتانیاهو نشد، اما افزود که اسرائیلی‌ها باید به زودی فرصت انتخاب رهبری جدید را داشته باشند. آلون پینکاس، دیپلمات سابق اسرائیلی، این سخنرانی را «لحظه‌ای خاص» خواند که نشان‌دهنده نارضایتی گسترده آمریکا از جهت‌گیری اسرائیل در میان متحدانش در کنگره و جامعه یهودیان آمریکا بود. او گفت: «یک سناتور یهودی از نیویورک، رهبر اکثریت، یکی از دوستان نتانیاهو که میانه‌روترین دموکراتِ ممکن است و حتی به اسرائیل متمایل است، انتقادهایی به این شکل را بیان می‌کند؟ اگر چاک شومر را از دست بدهی، یعنی آمریکا را از دست داده‌ای.» یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، یکی از معدود رهبران اسرائیلی بود که از اظهارات شومر استقبال کرد و سخنان او را «اثباتی بر این دانست که نتانیاهو بزرگ‌ترین حامیان اسرائیل را در ایالات متحده یکی یکی از دست می‌دهد.» لاپید در بیانیه‌ای گفت: «نتانیاهو آسیب سنگینی به تلاش ملی برای پیروزی در جنگ و حفظ امنیت اسرائیل وارد می‌کند.»

اما این دیدگاه اقلیت بود. خاص‌ترین واکنش همانا واکنش بنی‌گانتس منتقد راست میانه نتانیاهو بود. او روز پنج‌شنبه در رسانه‌های اجتماعی گفت که شومر «در اظهارات خود اشتباه کرده است.» وی افزود: «هیچ‌گونه مداخله خارجی صحیح نیست و مورد استقبال هم قرار نخواهد گرفت.» گانتس که به‌طور گسترده به‌عنوان رقیب جدی برای نخست وزیری در انتخابات بعدی دیده می‌شود، مرتبا در نظرسنجی‌ها از نتانیاهو پیشی می‌گیرد. مایکل کوپلو، تحلیلگر اندیشکده انجمن سیاست اسرائیل گفت: «با توجه به همه چیزهایی که در غزه می‌گذرد، حتی رهبران سیاسی اسرائیل که مخالف نتانیاهو هستند، تمایلی به تبدیل این سخنان به لحظه سیاسی خاص ندارند.»

شومر مدت‌هاست که در جناح محافظه‌کارتر تشکیلات حامی اسرائیل در واشنگتن جای گرفته است. او در سال۲۰۱۵ به‌شدت از توافق هسته‌ای ایران انتقاد کرد؛ توافقی که مورد حمایت باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و مخالفت شدید نتانیاهو قرار گرفت. آرون دیوید میلر، دیپلمات سابق وزارت امور خارجه گفت: «با توجه به حمایت دیرینه او از اسرائیل، مسافتی که شومر برای ایراد آن سخنرانی طی کرد، احتمالا از فاصله هر سیاستمدار دموکرات دیگری بیشتر است.» شومر بارها در سخنرانی خود تاکید کرد که برای انتقاداتش متوجه «اسرائیل» نیست، بلکه متوجه شخص نتانیاهو است که حتی قبل از جنگ غزه با تلاش خود برای پیشبرد طرحی بحث‌برانگیز برای تضعیف قوه قضائیه، اسرائیلی‌ها را دچار تفرقه کرده بود. حملات حماس اسرائیلی‌ها را شوکه کرد و درخواست‌های بیشتری را برای کناره‌گیری نتانیاهو به‌دلیل شکست امنیتی برانگیخت.

اظهارات شومر در روز پنج‌شنبه -که «انتخابات جدید تنها راهی است که اجازه می‌دهد یک فرآیند تصمیم‌گیری سالم و باز درباره آینده اسرائیل امکان‌پذیر باشد، آن هم زمانی که بسیاری از اسرائیلی‌ها اعتماد خود را به چشم‌انداز و جهت‌گیری دولت خود از دست داده‌اند» - توسط نظرسنجی‌ها در اسرائیل تایید شده است. بر اساس نظرسنجی که در ماه ژانویه توسط «موسسه دموکراسی اسرائیل» در اورشلیم منتشر شد، تقریبا ۷۱درصد از اسرائیلی‌ها از برگزاری انتخابات زودهنگام (چه فوری یا در پایان جنگ) حمایت می‌کنند. کوپلو گفت: «آنچه شومر بر زبان آورد، از بسیاری جهات، بازتاب افکار عمومی اسرائیل درباره نتانیاهو است. او در اینجا فوق‌العاده نامحبوب است و اکثریت قاطع اسرائیلی‌ها نیز خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.» ناظران گفتند، بعید است که سخنرانی سناتور مذکور باعث ایجاد تغییرات در اسرائیل شود.