65e41f114c08f+copy

این روزها از آسمان غزه، بمب‌های آمریکایی و پالت‌های غذای آمریکایی فرو می‌ریزند که مرگ و زندگی را همزمان به ارمغان می‌آورند و تلاش پراکنده و ناگزیر جو بایدن را برای یافتن تعادل در یک جنگ نامتعادل در خاورمیانه نشان می‌دهند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، تصمیم رئیس‌جمهور مبنی بر مجوز پرتاب غذا از هوا و ساخت بندر موقت برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه،  تنش‌ها در سیاست او را نشان می‌دهد؛ زیرا او همچنان به حمایت از تهیه تسلیحات ایالات متحده برای عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس بدون قید و شرط ادامه می‌دهد. ایالات متحده به نوعی خود را در هر دو طرف جنگ می‌بیند و اسرائیلی‌ها را مسلح می‌کند و در عین حال در تلاش است از آسیب‌دیدگان مراقبت کند.

زمانی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درخواست‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای محافظت بیشتر از غیرنظامیان غزه را نادیده می‌گیرد، بایدن به‌طور فزاینده‌ای ناامید شده است و در طول سخنرانی هفته گذشته‌اش به این موضوع اشاره و ابراز خشم کرد؛ اما جو بایدن همچنان مخالف قطع مهمات یا استفاده از آنها برای تاثیرگذاری بر جنگ است. رو خانا، نماینده دموکرات کالیفرنیا روز بعد از سخنرانی در مصاحبه‌ای گفت: «شما نمی‌توانید همزمان سیاست کمک و دادن سلاح به اسرائیل برای بمباران کامیون‌های مواد غذایی را داشته باشید. تناقض ذاتی در آن وجود دارد.» این نماینده ادامه داد: «و من فکر می‌کنم دولت باید همدلی واقعی و نگرانی اخلاقی را که شب گذشته درباره زندگی غیرنظامیان فلسطینی آشکار شد، با پاسخ‌گویی واقعی برای نتانیاهو و کابینه راست افراطی آنجا هماهنگ کند.»

کمپین بشردوستانه هوایی و دریایی به رهبری آمریکا که به تازگی آغاز شده است، به دنبال شکست در دریافت تدارکات کافی به غزه از طریق زمین صورت گرفته و نشان‌دهنده یک چرخش اساسی توسط دولت بایدن است. تا پیش از این، مقامات آمریکایی از اجرای چنین روش‌هایی به‌عنوان غیرعملی یاد و از آن اجتناب می‌کردند و به این نتیجه رسیده بودند که این روش‌ها در مقایسه با یک مسیر زمینی، کاربردی و کارآ نیست و از بسیاری جهات پیچیده است.  پرتاب‌های هوایی در واقع خطرناک هستند، همان‌طور که در روز جمعه مشخص شد که حداقل پنج فلسطینی بر اثر سقوط بسته‌های کمکی جان باخته‌اند و می‌توانند بدون سیستم توزیع پایدار در زمین، موقعیت‌های پر هرج و مرج و خطرناکی ایجاد کنند. بنا به گفته مقامات، ساخت یک اسکله شناور موقت 30 تا 60روز طول می‌کشد و می‌تواند خطراتی را برای دست‌اندرکاران به همراه داشته باشد؛ اگرچه بایدن تصریح کرده است که این اسکله در فراساحل بدون حضور آمریکایی‌ها در زمین ساخته شود.

یک مقام ارشد آمریکایی که برای بحث درباره مذاکرات داخلی اصرار داشت نامش فاش نشود، این اقدامات را فاجعه خواند و آن را ناکارآمدی بزرگ برای تفکر دولت خواند. این مقام گفت که ویدئوی پرتاب کمک‌ها از آسمان، استیصال غیرنظامیان غزه را آشکار می‌کند. اگرچه مقامات اسرائیلی امیدوار بودند که انتشار این ویدئو با نشان دادن یک هرج و مرج خارج از کنترل، سربازانشان را تبرئه کند، اما این مقام گفت که در عوض شرایط آن‌قدر وخیم بود که مردم را وادار به هجوم به کاروان در ساعت 4:30 صبح کرد. منتقدان می‌گویند که مقدار غذایی که اکنون با چتر نجات به زمین می‌رسند، به سختی پاسخ‌گوی نیازها هستند و تنها نشان‌دهنده تعارض اخلاقی در رویکرد بایدن در جنگ است؛ جنگی که تاکنون در آن 30هزار فلسطینی که عمدتا هم زن و کودک هستند، جان باخته‌اند. یوسف منیر، رئیس برنامه فلسطین-اسرائیل در مرکز عرب در واشنگتن، گفت: «این هیچ منطقی ندارد. مانند این است که با یک فنجان آب برای خاموش کردن یک آتش عظیم رفته‌اید و همزمان نیز به شعله‌ور شدن آن آتش  کمک می‌کنید.»

او ادامه داد: «دولت در تلاش است تا با یک مشکل سیاسی مقابله کند و آن چشم‌انداز حمایت از این جنگ هولناک را با این اقدامات به اصطلاح انسان‌دوستانه خنثی کند که هدف نهایی آن هم فروکش کردن خشم رای‌دهندگانم عرب‌تبار و طرفداران فلسطین است.» اسرائیلی‌ها و حامیان آنها این منطق را رد می‌کنند. ایال هولاتا که به‌عنوان مشاور امنیت داخلی نخست‌وزیر سابق نفتالی بنت بوده، می‌گوید: پیام این است - و من قویا از اقدامات بایدن برای انجام این کار حمایت می‌کنم؛ در عین حال که دنبال جنگ با حماس است تاکید زیادی هم بر کمک به مردم غیرنظامی غزه دارد.» وی مدعی شد: «کسانی که می‌گویند یک تناقض وجود دارد، در واقع بین غزه و حماس تفاوتی قائل نمی‌شوند. ما بین غزه و حماس تفاوت قائل هستیم.»

مقامات کاخ سفید حاضر نشدند به بحث عمومی درباره این تناقضات پاسخ دهند. جان اف کربی، مشاور ارتباطات امنیت ملی رئیس‌جمهور به خبرنگاران گفت: «ما درباره نگرانی‌های خود درباره وضعیت انسانی در آنجا بسیار بسیار واضح بوده‌ایم و اینکه چقدر مردم در چنین شرایطی نیاز شدیدی دارند و هرگونه عذر و بهانه در این زمینه غیرقابل قبول است.» بایدن به‌شدت از حق حمله متقابل اسرائیل حمایت کرده است. برخی از اعضای حزب دموکرات، او را به خاطر ابراز همدردی نامتناسب با غیرنظامیان فلسطینی که بسیاری از آنها در بحبوحه ویرانی ناشی از حملات اسرائیل بی‌بضاعت و آواره شده‌اند، مورد انتقاد قرار داده‌اند. با این حال، در جریان سخنرانی رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در روز پنج‌شنبه، بایدن در ابراز تاسف از این رنج فراتر از گذشته پیش رفت. رئیس‌جمهور سیاست خود را تغییر نداد؛ اما لحن و تاکید او نشان‌دهنده تحولی در پیام‌های عمومی او بود. بایدن در یک سخنرانی ملی گفت: این جنگ تلفات بیشتری را بر غیرنظامیان بی‌گناه وارد کرده است. بیش از 30هزار فلسطینی جان باخته‌اند که اکثر آنها عضو حماس نیستند. هزاران و هزاران بی‌گناه، زن و کودک. دختران و پسران نیز یتیم شدند.

 نزدیک به دو میلیون فلسطینی دیگر زیر بمباران بوده و آواره شده‌اند. خانه‌های ویران، محله‌های ویران، شهرهای ویران. خانواده‌ها بدون بدون غذا، آب، دارو مانده‌اند. این دلخراش است.» رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی پس از سخنرانی در صحن مجلس با سناتور مایکل بنت، دموکرات کلورادو که او را تحت فشار قرار داد تا «نتانیاهو را که با نام مستعار بی‌بی» شناخته می‌شود، تحت فشار قرار دهد، فراتر رفت. بایدن در اظهار نظری که روی میکروفن را پوشاند تا به سناتور توضیح دهد، گفت: «به او گفتم بی‌بی - این را تکرار نکن - اما من و تو قرار است با عیسی (ع) ملاقاتی داشته باشیم.» پس از اینکه یکی از دستیاران در گوش او زمزمه کرد، بایدن اذعان کرد که حرف او شنیده شده است؛ اما به نظر می‌رسید کاملا از اینکه عصبانیت او دیده شده بود، راضی است.

این تغییر لحن البته تا حدی موثر واقع شده است. گفته می‌شود در میشیگان، پیشروها متوجه این تغییر لحن شده‌اند و او آشکارتر از قبل از این ادبیات استفاده می‌کند. اصطکاک به‌ویژه بر سر کمک‌های بشردوستانه افزایش یافته است. مقامات سازمان ملل هشدار داده‌اند که بیش از 570هزار شهروند غزه با «سطوح فاجعه‌بار محرومیت و گرسنگی» روبه‌رو هستند و اگر چیزی تغییر نکند،  قحطی در شمال غزه نزدیک است.» قبل از شروع جنگ، غزه به 500کامیون کمک در روز متکی بود؛ اما برنامه جهانی غذا اعلام کرد که اکنون به 150کامیون کاهش یافته است و برای رفع برخی از نیازهای اولیه، تعداد کامیون‌ها در این نوار باید دو برابر شود.