روایت شاهدان عینی از تراژدی پنج‌شنبه

 به گفته شاهدان و پزشک معالج مجروحان، آنچه مردم غزه با آن مواجه شدند، کشته و زخمی شدن صدها نفر بود. «رجا عبدالرحیم»، «مایکل لونسون» و دیگران در گزارش یک‌مارس در نیویورک‌تایمز نوشتند، «محمد الشولی» که برای فرصتی برای تهیه غذا برای خانواده‌اش یک شب اردو زده بود، گفت: «چیزهایی دیدم که هرگز و هرگز فکر نمی‌کردم ببینم. من مردم را دیدم که پس از تیراندازی مثل برگ روی زمین می‌افتادند و دیگران به راحتی مواد غذایی را که همراه این افتادگان روی زمین بود برمی‌داشتند و برای نجات جان خود می‌دویدند.» او گفت که در میان هرج و مرج و خونریزی، برخی از مردم هم توسط کامیون‌های کمک زیر گرفته شدند. مقامات بهداشتی غزه گفتند که سربازان اسرائیلی در یک «قتل عام» بیش از ۱۰۰نفر را کشته و ۷۰۰نفر دیگر را زخمی کردند؛ زیرا کاروان در امتداد جاده‌ای تاریک می‌چرخید.

دریاسالار دانیل هاگاری، یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه ادعا کرد که سربازان اسرائیلی در تلاش بودند تا امنیت کاروان را حفظ کنند. او گفت سربازان به سوی افرادی که به دنبال غذا بودند شلیک نکردند. ارتش اسرائیل هم ادعا می‌کند بیشتر مردم در ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده و برخی از آنها توسط کامیون‌ها در شهر غزه زیر گرفته شده‌اند. دکتر عید صباح، رئیس پرستاری غزه گفت حدود ۹۵درصد جراحات ناشی از شلیک گلوله به قفسه سینه و شکم بوده است.

به نوشته «عبدالرحیم- لونسون و دیگران»، این کشته‌ها خشم جهانی را برانگیخت و فشار بر اسرائیل را تشدید کرد تا با آتش‌بس با حماس و میسر ساختن کمک‌های بیشتر به غزه موافقت کند. «استفان سژورنه»، وزیر امور خارجه فرانسه خواستار تحقیقات مستقل شد و گفت که خشونت در اطراف کاروان نتیجه یک فاجعه انسانی است که مردم را مجبور به «جنگ برای غذا» کرده است. آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان از ارتش اسرائیل خواست تا درباره قتل‌ها «به‌طور کامل توضیح دهد.» او نیز به درخواست‌ها برای آتش‌بس پیوست. خانم باربوک در بیانیه‌ای گفت: «مردم غزه به مرگ نزدیک‌تر از زندگی هستند. کمک‌های بشردوستانه بیشتری باید وارد شود؛ فورا.» سامانتا پاور، مدیر آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده گفت که صرف نظر از نحوه مرگ افراد نزدیک کاروان، واضح است که آنها در تلاش برای تهیه غذا بودند.

افزایش کمک‌های اروپا

«مونیکا پرونچوک» هم در گزارش ۲مارس برای نیویورک‌تایمز نوشت، اتحادیه اروپا می‌گوید در مواجهه با «شرایط وحشتناک» غزه، بودجه بیشتری را برای این منطقه به آژانس سازمان ملل ارائه می‌دهد. اتحادیه اروپا روز جمعه اعلام کرد که قصد دارد بودجه خود را در سال جاری برای «آنروا» آژانس اصلی سازمان ملل متحد که به فلسطینیان در غزه کمک می‌کند، افزایش دهد و هفته آینده ۵۰میلیون یورو یا حدود ۵۴میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. «اورسولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا نهاد اجرایی اتحادیه، روز جمعه گفت: «فلسطینیان بی‌گناه نباید بهای حملات حماس را بپردازند. آنها به‌دلیل عدم دسترسی به غذای کافی و سایر نیازهای اولیه، با شرایط وحشتناکی روبه‌رو هستند که زندگی آنها را به خطر می‌اندازد.»

اسرائیل چندی پیش اتهاماتی را علیه آنروا مطرح کرد که بر اساس آن مدعی شد تعدادی از اعضای این نهاد سازمان ملل در حملات ۷اکتبر علیه اسرائیل مشارکت داشتند. بعدها اعلام شد که ۳۰نفر از اعضای این سازمان در این حملات مشارکت داشتند. بر همین اساس، نزدیک به ۲۰کشور و موسسه تامین مالی خود را برای آژانس به حالت تعلیق درآورند. «فیلیپ لازارینی» رهبر این آژانس در اوایل این ماه گفت که در مجموع، حدود ۴۵۰میلیون دلار در بودجه امسال از آژانس دریغ شده است. او گفت که در صورت نبود بودجه جدید، ذخایر این نهاد تا ماه مارس از بین خواهد رفت. این ۵۰میلیون یوروی اتحادیه اروپا به آنروا اجازه می‌دهد که عملیات خود را تا پایان ماه مارس ادامه دهد.

انتظار می‌رفت که اتحادیه اروپا، یکی از بزرگ‌ترین کمک‌کنندگان آنروا، امسال ۸۲میلیون یورو یا ۸۸میلیون دلار به این آژانس کمک کند. در اطلاعیه روز جمعه آمده است که این حمایت مالی ۶۸میلیون یورو یا حدود ۷۳میلیون دلار افزایش خواهد یافت و اولین قسط چند روز آینده پرداخت خواهد شد. این کمیسیون افزود که این وجوه قرار است از طریق شرکای بین‌المللی مانند صلیب سرخ بین‌المللی و هلال احمر فلسطین ارسال شود. کمیسیون اروپا گفت که آنروا همچنین موافقت کرد که سیستم‌های کنترل خود را ممیزی کند تا اطمینان حاصل شود که هیچ کارمند یا دارایی‌ای در فعالیت‌های تروریستی دخیل نیست و بخش تحقیقات داخلی و حکمرانی خود را تقویت کند. لازارینی در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس گفت که تصمیم کمیسیون «در زمان حساسی گرفته شد.» وی افزود که از تلاش‌های این نهاد برای حفظ جان و خدمات ضروری برای فلسطینیان در سراسر منطقه حمایت خواهد کرد.

ارائه کمک‌های هوایی از سوی آمریکا

«جولیان بارنز» و «زولان کانو- یونگز» هم در گزارش دیگری در نیویورک‌تایمز نوشتند، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ۱۱اسفندماه گفت که ایالات متحده ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را آغاز خواهد کرد. بایدن پیش از دیدار با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا گفت: «مردم بی‌گناه غزه در جنگی وحشتناک گرفتار شدند که قادر به تامین غذای خانواده‌های خود نیستند و زمانی که آنها سعی کردند کمک دریافت کنند، پاسخ را دیدید. ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم و ایالات متحده کارهای بیشتری انجام خواهد داد.» بایدن گفت که ایالات متحده با اردن که در خط مقدم تلاش‌های هوایی به غزه بوده است و همچنین سایر متحدان برای ارسال کمک‌های هوایی تلاش خواهد کرد و در نهایت این کمک‌ها می‌تواند از طریق دریا نیز ارسال شود. بایدن گفت: «کمک‌های ارسالی به غزه در حال حاضر به اندازه کافی نیست.

زندگی‌ بی‌گناهان و کودکان در خطر است.» بایدن و ملونی درباره تلاش‌ها برای جلوگیری از تبدیل شدن جنگ در غزه به یک درگیری بزرگ‌تر و همچنین حمایت از اوکراین و اقداماتی برای رسیدگی به قاچاق انسان و مهاجرت جهانی با یکدیگر صحبت کردند. جان اف کربی، یکی از مقامات ارشد شورای امنیت ملی گفت که اولین کمک هوایی بر غذا و سپس آب و دارو متمرکز خواهد شد. یک مقام نظامی ایالات متحده گفت که نیروی هوایی قصد دارد ۵۰هزار جیره غذایی را از طریق پرتاب هوایی به دست مردم برساند. دولت بایدن مدتی است که در حال بررسی پرتاب‌های هوایی بوده است؛ اما تاکنون به‌دلیل چالش‌های لجستیکی ارسال کمک‌ها به یک منطقه جنگی متراکم، این کار را انجام نداده است. اما کربی گفت که هرج و مرج روز پنج‌شنبه بر نیاز به «پیدا کردن راه‌های خلاقانه‌تر برای دریافت کمک سریع‌تر و در مقیاس بزرگ‌تر» مهر تایید است.

مرگ و میر در صف دریافت کمک‌های امدادی، بحران انسانی در غزه را مورد توجه مقامات کشورها قرار داده است. در عین حال، مقامات دولت آمریکا گفته‌اند که نمی‌دانند دقیقا درباره تراژدی کاروان چه اتفاقی افتاده است، اما معتقدند رویدادهای فاجعه‌بار روز پنج‌شنبه نشان‌دهنده فقدان امنیت در غزه است. این مرگ و میر ممکن است چیزی شبیه به یک نقطه‌عطف باشد و کاخ سفید را وادار کند فشار بیشتری بر اسرائیل برای میسر ساختن کمک‌های بشردوستانه بیشتر وارد کند. کربی گفت که این کشته‌ها نشان می‌دهد که حماس و اسرائیل باید با آتش‌بس موافقت کنند و گروگان‌های غزه را آزاد کنند. او گفت که توقف عملیات نظامی اسرائیل به کمک‌های بشردوستانه بیشتر اجازه می‌دهد تا سریع‌تر به این سرزمین منتقل شوند. کربی گفت که دولت بایدن معتقد است اسرائیل در حال انجام تحقیقات درباره این تراژدی است.

علاوه بر پرتاب هوایی، ایالات متحده از اسرائیل خواسته است تا گذرگاه‌های مرزی بیشتری را در شرق غزه باز کند و در حال بررسی راه‌هایی برای ایجاد یک بندر موقت است که امکان ارسال کمک‌ها از طریق دریا را فراهم کند. ایجاد یک بندر موقت می‌تواند کمک‌های بیشتری را به همراه داشته باشد؛ اما به گفته مقامات، راه‌اندازی چنین تسهیلاتی به روشی امن چالش‌برانگیز است. ایالات متحده از سربازان آمریکایی برای ساختن تاسیسات موقت یا استفاده از کشتی‌های آبی خاکی آمریکایی استفاده نمی‌کند. مقامات آمریکایی گفتند درحالی‌که پنتاگون هنوز روی جزئیات این پرتاب‌ها کار می‌کند، اما باید در روزهای آینده آغاز شود. کربی افزود که برنامه‌ریزی برای پرتاب‌های هوایی سریع به پیش می‌رود و این عملیات می‌تواند کمک‌ها را سریع‌تر از ارسال تدارکات از طریق خط ساحلی برساند. یکی از مقامات آمریکایی گفت که این عملیات احتمالا شامل هواپیماهای نظامی هم بشود. کربی تاکید کرد که محدودیت‌هایی برای ورود هواپیماهای باری نظامی وجود دارد. او گفت: «این مکمل- نه جایگزینی برای- جابه‌جایی اشیا از طریق زمین خواهد بود. این به معنای جایگزینی کامیون نیست.» مصر، اردن، فرانسه و امارات قبلا در ارسال کمک‌های هوایی به غزه شرکت کرده‌اند که نشان می‌دهد چنین عملیاتی امکان‌پذیر است.