رای «هیچ‌کدام»؛ رقیب جدی بایدن

نتایج نشان داد که هم بایدن، هم ترامپ با ضعف پایداری در احزاب خود روبه‌‌‌رو هستند و تعداد قابل‌توجهی از دموکرات‌‌‌ها و جمهوری‌خواهان به دلیل مخالفت خود با آنها رای اعتراضی می‌دهند. این در حالی است که به احتمال زیاد این دو نامزد نهایی احزاب خود در انتخابات ماه نوامبر هستند. با این شرایط جو بایدن هم در ایالت میشیگان توانست رای کافی را برای پیروزی کسب کند، گرچه جوامع مسلمان و عرب‌‌‌تبار آمریکایی این ایالت به کارزار خود برای بایکوت او ادامه دادند و تعداد بسیاری رای «هیچ‌کدام» برای این دور از انتخابات مقدماتی در میشیگان ثبت شد.

بنا به گفته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، با شمارش ۶۸‌درصد از آرا، دونالد ترامپ ۶۸.۲‌درصد رای کسب کرده و «نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل توانسته ۲۶.۶‌درصد آرا را به خود اختصاص دهد و در جایگاه دوم قرار بگیرد. همچنین این روزنامه نوشت که با شمارش ۵۷‌درصد از آرای انتخابات حزب دموکرات، ۸۱‌درصد به «جو بایدن» رئیس‌‌‌جمهور کنونی آمریکا رای داده و ۹۵‌هزار و ۳۹۴ نفر (۱۳.۱ درصد) به نشانه اعتراض گزینه «غیرمتعهد» را انتخاب کردند، تا مخالفت خودشان را با سیاست‌‌‌های بایدن در قبال اسرائیل و طرفداری از این رژیم در جنگ علیه ملت فلسطین نشان دهند.

افزایش آرای عدم‌تعهد

آرای اعتراضی در هر دو حزب افزایشی است، و گزارش‌‌‌ها نشان می‌دهد این آرا در حزب جمهوری‌‌خواهان به حدود ۱۱‌هزار نفر رسیده است. این تعداد از آرای «هیچ‌کدام» یا «غیرمتعهد» همان مقدار آرایی است که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ توانست هیلاری کلینتون را در انتخابات عمومی در میشیگان شکست دهد.در ایالت میشیگان، در برگه‌‌‌های رای انتخابات مقدماتی حزب دموکرات و جمهوری‌خواه دو گزینه‌‌‌ای وجود دارد که رای‌‌‌دهندگان یا می‌توانند پیشنهاد خودشان را بنویسند یا می‌توانند گزینه «هیچ‌کدام» را انتخاب کنند که این گزینه به این معناست که رای‌‌‌دهنده به هیچ‌کدام از نامزدهای این برگه رای «متعهد نیست». اگر تعداد آرای این گزینه به اندازه کافی وجود داشته باشد، حزب مربوطه شاید نمایندگانی را که به آن نامزد خاص متعهد نیستند، به کنوانسیون ملی انتخابات ایالات متحده بفرستد.

ایالات متحده امسال در سال انتخابات به سر می‌‌‌برد و برنده رقابت‌‌‌های مقدماتی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات که به نظر می‌رسد بار دیگر ترامپ و بایدن باشند، نوامبر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مصاف یکدیگر می‌‌‌روند. بین ترامپ و بایدن هم، نظرسنجی‌‌‌ها از پیشتازی ترامپ حکایت دارند. البته بایدن در سال ۲۰۲۰ در ایالت میشیگان اوضاع بهتری داشت و توانست با ۱۵۰‌هزار رای اختلاف دونالد ترامپ را شکست دهد. تا اوایل روز چهارشنبه، بیش از ۹۵‌هزار رای‌‌‌دهنده گزینه «غیرمتعهد» را انتخاب کردند که تقریبا ۸۵‌درصد کل آرا تا آن لحظه جمع‌‌‌آوری شده بود - رقمی که نشان می‌دهد میشیگانی‌‌‌های چپ‌‌‌گرا با چه انگیزه‌‌‌ای مخالفت خود را با بایدن نشان می‌دهند.

دموکرات‌‌‌ها توجه ویژه‌‌‌ای به نتایج در «ان آربور» خواهند داشت؛ یک شهر کالجی که در آن رای «بی‌تعهد» نزدیک به یک‌سوم آرا بوده است. در حالی که هیچ ایالت خاکستری همچون میشیگان، عرب‌تبار ندارد، با وجود این تعداد زیادی از آنها دانشجو هستند و در انتخابات به بایدن نیاز دارند. بایدن در بیانیه‌‌‌ای که اشاره‌‌‌ای به آرای «عدم‌تعهد» یا اعتراض سازمان‌‌‌یافته به سیاست خود در غزه نداشت، گفت: «می‌خواهم از همه ساکنان میشیگان که امروز صدایشان را شنیدیم تشکر کنم. استفاده از حق رای و مشارکت در دموکراسی ما چیزی است که آمریکا را بزرگ می‌کند.»