مکرون در لباس ناپلئون

 نه ایالات متحده -که در این نشست توسط دیپلمات ارشد خود در اروپا، جیمز اوبراین - و نه دیگر رهبران اروپایی بلافاصله به اظهارات امانوئل مکرون واکنش نشان ندادند. اظهارات او یک عقبگرد کامل از احتیاط معمولی بود که رهبران غربی -از جمله خود مکرون- انجام داده بودند. آنها بارها گفته‌اند که می‌خواهند از تشدید درگیری اجتناب کنند و قبلا ارسال هرگونه نیروی زمینی به اوکراین را رد کرده‌اند. پیش از کنفرانس، رابرت فیکو، نخست‌وزیر اسلواکی روز دوشنبه هشدار داد که برخی از کشورهای غربی در حال بررسی اعزام سرباز به اوکراین هستند و افزود که او با این ایده مخالف است. بر اساس گزارش‌های خبری، پتر فیالا، نخست‌وزیر چک نیز پیش از این نشست این گزینه را رد کرد. مکرون به صراحت نگفت که کدام کشورها از چنین گزینه‌ای حمایت کرده یا آن را رد کرده‌اند یا توضیح نداد که آیا خود فرانسه اعزام نیرو به اوکراین را بررسی می‌کند یا نه اما تصریح کرد که طرفدار «ابهام استراتژیک» در این زمینه است.

او گفت: «من ابهام مذاکره‌های امشب را با نام بردن از بین نمی‌برم. من می‌گویم که در بین گزینه‌ها ذکر شده است.» با وجود اینکه مکرون جزئیات کمی درباره اینکه به چه نوع نیروهای غربی اشاره می‌کند و چرا ممکن است اکنون به اوکراین اعزام شوند که بیش از دو سال از جنگ می‌گذرد، ارائه کرد، اما این اولین‌بار بود که این احتمال را آشکارا مطرح می‌کرد. اظهارات مکرون نشان‌دهنده عزم فزاینده کشورهای اروپایی برای تضعیف عملیات نظامی روسیه در اوکراین است که به گفته مکرون به‌طور فزاینده‌ای بر امنیت خود اروپا تاثیر می‌گذارد. او در افتتاحیه کنفرانس هشدار داد که روسیه ممکن است نگاه خود را متوجه کشورهای ناتو کند. اظهارات مکرون در حالی بیان شد که کمک به اوکراین با مقاومت در واشنگتن مواجه شده است؛ جایی‌که جمهوری‌خواهان در کنگره مانع کمک‌های مالی شدیدا مورد نیاز می‌شوند.

در گردهمایی اخیر، نزدیک به ۳۰ نفر از سران دولت و مقامات ارشد -مقامات عمدتا از کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا، آلمان، هلند، لهستان و اسپانیا- حضور داشتند. مارک روته، نخست‌وزیر هلند که از طرح چک برای خرید مهمات برای اوکراین از کشورهای سراسر جهان حمایت می‌کند، پس از این دیدار در شبکه‌های اجتماعی گفت: «ما می‌دانیم که پوتین خود را برای جنگ طولانی آماده می‌کند.» وی افزود: «ما باید همچنان نشان دهیم که ثابت‌قدم هستیم و زمان به نفع او (پوتین) نیست.» اما رهبر هلند، یکی از نامزدهای اصلی برای تصدی ریاست جدید ناتو، به اعزام نیرو به اوکراین اشاره‌ای نکرد. در اروپا نگرانی‌های زیادی وجود دارد که تا به حال موفق نشده است پوتین را مهار کند.

روسیه حدود یک هفته پیش شهر آودیوکا در شرق اوکراین را تصرف کرد که بزرگ‌ترین پیروزی در میدان جنگ در چند ماه اخیر بود. مسکو از آن زمان به حملات خود در امتداد بیش از ۶۰۰مایلی خط مقدم شدت بخشیده است، روستاهای کوچکی را در شرق تصرف و تهدید می‌کند که سرزمین‌های جنوب را که به سختی توسط اوکراین در جریان ضد حمله تابستانی به‌دست آورده بود، بازپس خواهد گرفت.

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت که از زمان آغاز حمله گسترده روسیه در دو سال پیش، ۳۱هزار سرباز اوکراینی کشته شده‌اند و برای اولین‌بار به رقم مشخصی برای تلفات اوکراین در جنگ اذعان کرد. اما آمار او بسیار کمتر از تخمین‌های ایالات متحده است که تعداد کشته‌ها را حدود ۷۰هزار تن اعلام می‌کند. کارشناسان نظامی و مقامات اوکراینی می‌گویند که کمبود مهمات و سلاح مانع پیشروی سربازان اوکراینی است که عمدتا نتیجه کاهش کمک‌های نظامی غرب است و اگر اوکراین به‌زودی حمایت بیشتری دریافت نکند، وضعیت بدتر خواهد شد. زلنسکی روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در کی‌یف گفت: «چند ماه آینده برای ما سخت خواهد بود.» انتظار می‌رود جو بایدن روز سه‌شنبه با رهبران کنگره دیدار کند تا انسداد کمک‌های اضطراری را رفع کند.

زلنسکی به شرکت‌کنندگان در نشست روز دوشنبه از طریق ویدئوکنفرانس گفت: «با هم باید اطمینان حاصل کنیم که پوتین نمی‌تواند دستاوردهای ما را نابود کند و نمی‌تواند حملات خود را به سایر کشورها گسترش دهد.» او اشاره‌ای به استقرار احتمالی نیروهای غربی در اوکراین نکرد. مکرون گفت که شرکت‌کنندگان توافق کرده‌اند که تلاش‌های خود را برای ارسال مهمات بیشتر به سربازان اوکراینی که در معرض کمبود گلوله قرار دارند، افزایش دهند. صحبت از ورود موشک‌های میان‌برد و دوربرد به کی‌یف است.