هشتمین حمله آمریکا به یمن

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این حملات، هشتمین حمله در نزدیک به دو هفته بوده است.در این سری حملات، چند هدف مورد حمله قرار گرفت، این جزو یکی از بزرگ‌ترین و گسترده‌‌ترین حملات آمریکایی‌‌ها و بریتانیایی‌‌ها در بین حملات قبلی بوده است. اما حملات شبانه برنامه‌‌ریزی شده روز دوشنبه که به رادارها، سایت‌‌های پهپادها و موشک‌‌ها و پناهگاه‌های زیرزمینی انبار تسلیحات اصابت کرد، کوچک‌تر از اولین حمله در ۱۱ ژانویه بود.آنها بیش از ۶۰ هدف را در نزدیک به ۳۰ سایت در سراسر یمن مورد اصابت قرار دادند. این درست در تقابل با ادعای دولت بایدن بوده که می‌‌گفت قصد ندارد جنگ را در خاورمیانه گسترده‌‌تر کند. 

این حملات نشان‌دهنده تلاش دولت بایدن برای از بین بردن توانایی حوثی‌‌ها برای تهدید کشتی‌‌های تجاری و کشتی‌‌های نظامی است، اما ضربه محکمی به آنها وارد نمی‌‌کند و نتوانسته است به سربازان و فرماندهان حوثی‌‌ها تلفات زیادی تحمیل کند. این حملات به‌‌طور بالقوه باعث ایجاد آشفتگی بیشتر در منطقه‌‌ای می‌شود که در آستانه یک جنگ گسترده‌‌تر است. دولت‌‌های آمریکا و بریتانیا در بیانیه‌‌ای اعلام کردند: «اجازه دهید هشدار خود را به رهبری حوثی‌‌ها تکرار کنیم: ما در دفاع از جان‌‌ها و جریان آزاد تجارت در یکی از حیاتی‌‌ترین آبراه‌‌های جهان در مواجهه با تهدید مستمر تردید نخواهیم کرد.»

به گفته مقامات ایالات متحده، هلند، استرالیا، کانادا و بحرین نیز در بیانیه به آنها پیوستند، همان‌طور که در حملات ۱۱ ژانویه نیز شرکت کردند و خدمات لجستیک، اطلاعاتی و سایر پشتیبانی‌‌ها را ارائه کردند. با این حال، در مجموع، حملات تحت رهبری ایالات متحده، در عملیاتی که ارتش این کشور آن را Poseidon Archer»»می‌‌نامد، تاکنون نتوانسته حوثی‌‌ها را از حمله به خطوط کشتیرانی باز دارد. این گروه می‌‌گوید به حملات خود در اعتراض به عملیات نظامی اسرائیل در غزه علیه حماس ادامه خواهد داد. در واقع، حوثی‌‌ها روز دوشنبه پس از حملات جنگنده‌‌های اف‌‌ای-۱۸ نیروی دریایی آمریکا، موشک‌‌های کروز تاماهاوک و هواپیماهای جنگی بریتانیایی تآی‌فون عقب‌‌نشینی نکردند.

یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن در بیانیه‌‌ای پیش از حملات اخیر آمریکا گفت: «انتقام‌‌جویی در برابر حملات آمریکا و انگلیس اجتناب‌‌ناپذیر است و هرگونه تجاوز جدید بدون مجازات نخواهد ماند.» حوثی‌‌ها روز دوشنبه گفتند که به یک کشتی باری نظامی آمریکایی به نام اوشن جاز در خلیج عدن حمله کرده‌‌اند اما کاخ سفید و پنتاگون وقوع چنین حمله‌‌ای را تکذیب کردند. جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده روز پنج‌شنبه گفت که حملات هوایی آمریکا علیه حوثی‌ها ادامه خواهد داشت. او گفت که آیا این حملات حوثی‌‌ها را متوقف می‌کند؟ و جواب داد نه اما تاکید کرد که این حملات ادامه خواهد داشت.

 به گفته مقامات ارشد آمریکایی، روز یکشنبه، جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی، نگاهی اجمالی به استراتژی نوظهور دولت در قبال حوثی‌‌ها ارائه کرد که در چند نشست سطح بالای کاخ سفید در روزهای اخیر شکل گرفته بود. فاینر در برنامه «این هفته» در شبکه ای‌‌بی‌‌سی نیوز گفت: «آنها انبارهایی از سلاح‌‌های پیشرفته دارند که در بسیاری از موارد در اختیارشان قرار گرفته است.» او مدعی شد: «ما در حال بیرون آوردن این ذخایر هستیم تا نتوانند در طول زمان حملات زیادی را انجام دهند.» وی ادامه داد: «برای پیشبرد این بازی به زمان نیاز دارند.» حملات هوایی و دریایی به رهبری آمریکا در پاسخ به بیش از ده‌‌ها حمله پهپادی و موشکی حوثی‌‌ها علیه کشتی‌‌های تجاری در دریای سرخ از نوامبر آغاز شد. دولت و چند متحد به طور مکرر به حوثی‌‌ها درباره عواقب جدی در صورت عدم‌توقف حملات هشدار داده بودند.