تایوان در مدار غرب ماند

در این رقابت کو ون-جه در این رقابت ۲۶.۴ درصد آرا را به دست آورد. هو یو ایه هم ۳۳.۴ درصد آرا را به دست آورد. به این ترتیب مردم تایوان نشان دادند که همچنان مسیر رقابت با چین را در پیش گرفته‌اند تا همکاری بیشتر. در این راستا میلیون‌ها شهروند تایوان روز شنبه در پای صندوق‌های رای صف کشیدند تا تصمیمی بگیرند که  به  بن‌بست تنش‌آمیز تایوان با چین بیشتر دامن می‌زند. سوالی که مردم تایوان باید پاسخ می‌دادند این بود که رئیس‌جمهور بعدی تایوان در مواقع خطرناک چه کسی باید باشد؟ به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، رای‌دهندگان عمدتا باید بین حزب حاکم دموکراتیک مترقی که می‌خواهد تایوان را از نفوذ پکن دور نگه دارد و استدلال می‌کند که این بهترین راه برای حفظ امنیت جزیره است و حزب مخالف ملی‌گرا که قول داده بود روابط تجاری و بازرگانی خود را گسترش دهد، دست به انتخاب زدند.

گروه مخالف حزب حاکم می‌گفت که به‌دنبال از سرگیری مذاکرات با چین بوده؛ با این استدلال که این، خطرات جنگ را کاهش می‌دهد. یک حزب جدیدتر، حزب مردم تایوان نیز قول داده بود که اقداماتی را برای احیای تعامل با چین انجام دهد. شعبه‌های رای‌گیری تایوان در ساعت ۴ بعدازظهر به وقت محلی بسته شد و ایستگاه‌های خبری محلی بلافاصله شروع به پخش ویدئوی زنده از شمارش آرا توسط مقامات انتخاباتی کردند. نتایج ‌به‌دست‌آمده می‌تواند عواقب بسیار فراتر از جزیره داشته باشد؛ جزیره‌ای که به بزرگ‌ترین نقطه عطف در رقابت بین چین و ایالات متحده تبدیل شده است.  کارشناسان می‌گفتند هرگونه تغییر در روابط چین و تایوان پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور بعدی جزیره در ماه مه می‌تواند تنش‌ها بین پکن و واشنگتن را تشدید کند یا کاهش دهد.  نتایج به دست آمده  نشان می‌دهد گره‌ای از مشکلات بین چین و تایوان به‌این زودی باز نخواهد شد.

استقبال کم‌نظیر مردم

در برخی مکان‌ها، حتی قبل از باز شدن رای‌گیری در ساعت ۸صبح، صف‌هایی در ایستگاه‌های را‌ی‌گیری تشکیل شد و بسیاری از خانواده‌ها، به شکل چند نسلی در پای صندق‌های رای حاضر شدند. شهروندان تایوانی باید به شکل حضوری رای دهند و هیچ برگه رای الکترونیکی یا پستی مجاز نیست و مردم برای رای دادن باید به یکی از ۱۸هزار شعبه رای‌گیری در معابد، کلیساها، مراکز اجتماعی و مدارس در سرتاسر جزیره رجوع می‌کردند. پس از پایان  رای‌گیری در ساعت۱۶، آرا هم با دست شمارش شد. چنگ تینگ بین، ۵۶ ساله، معلمی که به تازگی در تایپه، پایتخت رای داده بود، گفت: «انتخاب تایوان برای رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور نه تنها بر آینده تایوان، بلکه بر آسیا و حتی کل جهان تاثیر می‌گذارد. همه ما می‌دانیم که جهان اکنون طرف خود را انتخاب می‌کند تا با آن ارتباط برقرار کند.» شواهد میدانی نشان می‌دهد رقابت تنگاتنگ بوده است.  از پیش‌هم، لای چینگ ته، معاون رئیس‌جمهور، نامزد ریاست‌جمهوری از حزب دموکراتیک مترقی، به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان نامزد پیشتاز مطرح بود.