دیکتاتوری جو و پسران

سه نامزد برای جانشینی جوکو در انتخابات ۱۴ فوریه اندونزی رقابت می‌کنند از جمله «پرابوو سوبیانتو» ژنرال سابق که اکنون وزیر دفاع است. پرابوو که مدت‌ها به نقض حقوق بشر متهم شده بود، در دو انتخابات گذشته را به جوکو باخته است. اما این بار، رئیس‌جمهور که به‌طور گسترده با نام «جوکووی» شناخته می‌شود، «برند» خود را به این ژنرال به عاریت می‌دهد. او می‌کوشد پسرش را هم وارد ساختار سیاسی کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد ادغام این دو خانواده سیاسی به آنها امتیاز می‌دهد. «یوئس.سی.کناواس»، محقق دانشگاه «آتما جایا» در جاکارتا گفت: «روشن است که جوکووی در حال ساختن یک سلسله سیاسی است.» او گفت که هدف جوکو این است که پسرش را برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری در سال۲۰۲۹ آماده کند. خدمت تحت لوای پرابوو «دوره شاگردی» برای پسرش خواهد بود. او گفت: «چون در نهایت هدف، رئیس‌جمهور است، نه معاون رئیس‌جمهور.»

جوکو که سابقا تولیدکننده مبلمان بود، بدون داشتن روابط خانوادگی از شهردار به فرماندار و در نهایت به رئیس‌جمهور سومین دموکراسی بزرگ جهان تبدیل شد. او پس از پیروزی در اولین دوره ریاست‌جمهوری خود گفت که رئیس‌جمهور شدن «به معنای هدایت قدرت به سمت فرزندانم نیست» اما پس از اینکه جوکو دومین و آخرین دوره پنج‌ساله ریاست‌جمهوری خود را در سال۲۰۱۹ به‌دست آورد، اعضای خانواده او حرفه سیاسی خود را آغاز کردند. در سال۲۰۲۰، «جبران» به‌عنوان شهردار سولو انتخاب شد و داماد جوکو یعنی «محمد بابی عفیف ناسوتیون»، به‌عنوان شهردار «مدان» انتخاب شد. در ماه سپتامبر، پسر کوچک‌تر رئیس‌جمهور «کاسانگ پانگارپ» ۲۸ساله، به حزب «همبستگی» اندونزی پیوست. دو روز بعد به‌عنوان رئیس آن منصوب شد. این حزب به‌طور گسترده به‌عنوان ابزاری برای جوکو پس از ریاست‌جمهوری در نظر گرفته می‌شود که او می‌تواند از آن برای تثبیت میراث خود به‌عنوان رهبری که به دنبال مدرنیزه کردن کشور با جاده‌ها، بنادر و فرودگاه‌های جدید است، استفاده کند.

کاسانگ، به‌عنوان رئیس حزب، با حمل یک خرس عروسکی به جلسات رسمی توجه کرده است. او به خبرنگاران گفت خرس هدیه‌ای از همسرش است. به نوبه خود، جبران تنها به این دلیل توانست نامزد شود که عمویش و دادگاه قانون اساسی در ماه اکتبر مداخله کردند و به نامزدهای کمتر از ۴۰سال اجازه دادند در صورتی که قبلا در قدرت حضور یافته بودند، برای ریاست‌جمهوری یا معاون رئیس‌جمهور نامزد شوند. انور عثمان، دادستان کل که توسط جوکو به دادگاه منصوب شده بود، بعدا با خواهر رئیس‌جمهور ازدواج کرد. یک هیات اخلاقی به سرعت انور را به‌دلیل «نقض جدی» قوانین اخلاقی دادگاه از سمت قاضی برکنار کرد؛ اما این تصمیم همچنان پابرجاست. انور هرگونه تخلف را رد می‌کند.