ترور فرمانده نجبا در بغداد

 به گفته مقامات امنیتی عراق، موشک شلیک‌شده توسط پهپاد به خودروی حامل سه‌مرد در نزدیکی ستاد تدارکات تیپ۱۲ گروه حرکت النجبا اصابت کرد و به گفته مقامات امنیتی عراق، یک فرمانده تیپ معروف به «ابوتقوا» و دو نفر دیگر جان خود را از دست دادند. این گروه که با ایران ارتباط دارد، در سال۲۰۱۹ توسط وزارت امور خارجه آمریکا به‌عنوان یک سازمان تروریستی جهانی معرفی شد. النجبا با این حال، همچنان بخشی از نیروهای حشدالشعبی عراق است؛ سازمانی که به نوبه خود بخشی از نیروهای امنیتی گسترده‌تر دولت است.سخنگوی دولت عراق این حمله را محکوم کرد و آن را «نقض آشکار حاکمیت و امنیت عراق» خواند و اعلام کرد که این اقدام «هیچ تفاوتی با یک اقدام تروریستی» ندارد. سرلشکر پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت که این حمله «مشتاق جواد کاظم الجواری»، معروف به «ابوتقوا» را هدف قرار داده است و گفت که او «فعالانه در طراحی و اجرای حملات علیه پرسنل آمریکایی شرکت داشته است.»

ژنرال رایدر گفت که این حمله همچنین یک شبه‌نظامی دیگر را که با الجواری سفر می‌کرد، به شهادت رساند. وی از ارائه جزئیات بیشتر درباره این حمله خودداری کرد.در هفته‌های اخیر، ارتش آمریکا چندین بار به بیش از ۷۰حمله از سوی شبه نظامیان عراقی علیه پایگاه‌ها و کمپ‌های آمریکایی در عراق و سوریه پاسخ داده است. این حملات ایالات متحده یک شبه نظامی دیگر عراقی از اعضای کتائب حزب‌الله و همچنین چندین شبه نظامی دیگر را هدف قرار داد. با این حال، ایالات متحده به‌طور کلی در سال‌های اخیر به‌دلیل تراکم بالای جمعیت شهری از حمله به اهدافی در داخل بغداد اجتناب کرده است.

حماس هم بیانیه‌ای در محکومیت حمله به النجبا منتشر کرد. گروه نجبا سعی کرده به حماس در مبارزه با اسرائیل کمک کند و مسوولیت حمله پهپادی در ماه نوامبر را بر عهده گرفت که به مدرسه‌ای در شهر ایلات در جنوب اسرائیل حمله کرد. هدف قرار دادن این سه نیروی شبه‌نظامی عراقی باعث درخواست احزاب سیاسی عراقی برای خروج فوری همه نیروهای ایالات متحده از عراق شد. جنبش نجبا نیز اعلام کرد که ترور شهید مشتاق مانع از هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکایی‌ها نخواهد شد.