انتخابات با طعم قتل عام

 در حالی که زن و شوهری در خیابان‌‌‌های «ساکه» به‌‌‌دنبال پناهگاهی بودند، زمین به دلیل این انفجارها، زیر پایشان می‌‌‌لرزید. در یک چهارراه، آنها از کنار یک پوستر غول پیکر از رئیس‌جمهور کنگو، فلیکس شیسکدی که برای انتخابات مجدد در ۲۰ دسامبر نامزد شده است، رد شدند. روی آن بزرگ نوشته شده بود: «اتحاد، امنیت، رفاه.» آنها سرعت خود را بیشتر کردند. مرد خانواده گفت: «فرزندان ما در جنگ به دنیا آمدند. ما در جنگ زندگی می‌‌‌کنیم.» او تصریح کرد که این پنجمین‌‌‌بار است که او و همسرش مجبور به فرار شده‌‌‌اند. سپس با ناامیدی ادامه می‌دهد: «ما خیلی از این فرارها خسته شده‌‌‌ایم.» آنها به ۶.۵ میلیون نفری که به دلیل جنگ در شرق کنگو آواره شده‌‌‌اند، پیوستند؛ جایی که درگیری نزدیک به سه دهه به طول انجامیده و به یک بحران انسانی گسترده دامن زده است.

بر اساس برخی تخمین‌‌‌ها، این جنگ جان بیش از شش میلیون نفر را گرفته و اکنون در حال ورود به مرحله جدید پرتلاطم است. فهمیدن این آشفتگی کار آسانی نیست. بیش از ۱۰۰ گروه مسلح و چند ارتش ملی برای برتری در منطقه‌‌‌ای از دریاچه‌‌‌ها، کوه‌‌‌ها و جنگل‌های بارانی کمی بزرگ‌تر از فلوریدا رقابت می‌کنند. قدرت‌‌‌های خارجی مداخله‌‌‌گر به ذخایر عظیم طلا، نفت و کلتان، ماده معدنی مورد استفاده در ساخت تلفن‌‌‌های همراه و وسایل نقلیه برقی طمع دارند. فساد هم که عمومی است. قتل عام و تجاوز نیز شدیدا رایج است. با تمام این اوصاف، گروه‌‌‌های کمک‌‌‌رسان تلاش می‌کنند تا توجه را به رنج‌‌‌ها در کشوری با حدود ۱۰۰ میلیون نفر جلب کنند. سینتیا جونز، رئیس برنامه جهانی غذا در شرق کنگو گفت: «در مورد کنگو یک حس تقدیرگرایی وجود دارد. به نظر می‌رسد که مردم فکر می‌کنند که این‌طور است.» با این حال، این آخرین مرحله از جنگ، که دو سال پیش به‌‌‌طور جدی آغاز شد، واضح‌‌‌تر در حال پیشرفت است.

در یک طرف، «ام۲۳»، یک گروه شورشی سازمان یافته اما بی‌رحم است که ایالات متحده و سازمان ملل می‌‌‌گویند که توسط روآندا، همسایه شرقی کنگو، که یک صدم وسعت کنگو است، حمایت می‌شود. (روآندا هرگونه ارتباطی را رد می‌کند.) از ماه اکتبر، «ام۲۳»، جاده‌‌‌های اصلی به گوما، پایتخت منطقه، و همچنین بالای تپه‌‌‌های مشرف به ساکه، در ۱۶ کیلومتری غرب را تصرف کرده است. در سوی دیگر، ارتش کنگو قرار دارد که سربازانش به طرز بدنامی بی‌‌‌انضباط هستند. گفته می‌شود زمانی که نبردها در نزدیکی ساکه در هفته گذشته شدت گرفت، سربازان مست در خیابان‌‌‌های آن سرک می‌‌‌کشیدند. با این حال قدرت آنها توسط دو متحد جدید تقویت می‌شود. همچنین یکی از طرفین جنگ نیز گروهی به نام «Wazalendo» است که به زبان سواحیلی به معنی «میهن‌‌‌پرستان» است که به‌‌‌رغم اینکه به تجزیه‌‌‌طلبی و وحشی‌گری مشهور است، با دولت متحد شده‌‌‌اند تا گروه «ام۲۳» را عقب برانند.

گروه بعدی که متحد ارتش بوده نیرویی متشکل از حدود ۱۰۰۰ مزدور رومانیایی است که بسیاری از آنها قبلا با لژیون خارجی فرانسه در اطراف گوما و ساکه مستقر شده‌‌‌اند. اگر «ام ۲۳» بخواهد شهر را تصرف کند؛ همان‌طور که یک بار در سال ۲۰۱۲ انجام داد، رومانیایی‌‌‌ها مجبور به دفاع از آن هستند. رومولد، یک افسر بازنشسته فرانسوی که به ارتش کنگو مشاوره می‌دهد، در رستورانی کنار دریاچه در گوما گفت: «آنها آخرین خط دفاعی هستند.» او برای حفظ امنیت خود خواست نام خانوادگی‌‌‌اش حذف شود. با این تفاسیر قرار است انتخابات در این کشور در بحبوحه این کشتار برگزار شود. شیسکدی، که شدیدا دنبال پیروزی در رقابت‌‌‌های ریاست جمهوری است، در ابتدا پس از انتخابش در سال ۲۰۱۹، پس از یک رای مناقشه‌‌‌برانگیز، برای صلح تلاش کرد. اما این تلاش شکست خورد و اکنون او به‌‌‌شدت در حال دامن زدن به خصومت علیه روآندا از جمله رئیس‌‌‌جمهور آن پل کاگامه است. معلوم نیست در صورت انتخاب از سوی مردم این خصومت‌‌‌ها افزایش خواهد یافت یا اینکه فقط جنبه تبلیغاتی دارد.