هشدار کم‌سابقه بایدن به اسرائیل

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اسرائیل از حمایت اروپا و بسیاری از کشورهای جهان و همچنین ایالات متحده برخوردار است؛ اما در عین حال افزود که «آنها با بمباران‌های بی‌رویه‌ای که انجام می‌دهند دارند این حمایت را از دست می‌دهند.» اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از آن بیان شد که نتانیاهو هفته‌ها فشار آمریکا برای مسوول قرار دادن تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال غزه، پس از پایان جنگ را رد کرده است. تا روز سه‌شنبه (۲۱آذرماه)، ایالات متحده تا حد زیادی هم در لفظ و هم در عمل از اسرائیل حمایت می‌کرد: از حمایت از حمله به غزه گرفته تا وتوی درخواست‌ها برای توقف فوری جنگ و برقراری آتش‌بس و تا فروش هزاران گلوله تانک به اسرائیلی‌ها. نتانیاهو در بیانیه ویدئویی گفت: «درباره روز پس از حماس اختلاف نظر وجود دارد»

او در عین حال افزود که امیدوار است دو طرف بتوانند درباره آنچه پس از پایان جنگ اتفاق می‌افتد به توافق برسند. او گفت: «غزه نه حماسستان می‌شود و نه فتحستان.» اظهارات بایدن انتقادی‌ترین اظهارات او تا به امروز درباره نحوه مدیریت جنگ از سوی نتانیاهو بود. الجزیره هم در گزارش ۱۳دسامبر نوشت، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور و نمادین را برای درخواست «آتش‌بس فوری بشردوستانه» در غزه به تصویب رساند که در آن ایالات متحده و اسرائیل به آن رای منفی دادند؛ اما تعداد زیادی از کشورهای عضو به نفع پایان دادن به جنگ اسرائیل رای دادند.

در مجموع ۱۵۳کشور روز سه‌شنبه به این قطعنامه رای مثبت، ۱۰کشور به آن رای منفی و ۲۳کشور رای ممتنع دادند. نیویورک‌تایمز هم در گزارش ۱۳دسامبر نوشت، مجمع عمومی سازمان ملل در روز سه‌شنبه با رای قاطع، خواستار آتش‌بس فوری در جنگ اسرائیل و حماس شد؛ آرایی که تمایل بیشتر کشورهای جهان برای پایان دادن به این درگیری خونین را برجسته کرد. به نوشته نیویورک‌تایمز، حدود سه چهارم اعضای این سازمان به این قطعنامه غیرالزام‌آور رای مثبت دادند و این مهر تاییدی بود بر انزوای اسرائیل و ایالات متحده که هفته گذشته قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت را با شکست روبه‌رو کردند. به نوشته این روزنامه، « اعلام رای بالا با تشویق و تایید زیاد همراه شد: ۱۵۳موافق، ۱۰مخالف و ۲۳ممتنع. این قطعنامه برای تصویب نیاز به اکثریت دوسوم داشت.»

دنیس فرانسیس، یک دیپلمات از ترینیداد و توباگو که در حال حاضر به‌عنوان رئیس مجمع عمومی خدمت می‌کند، قبل از رای‌گیری در سخنرانی خود گفت: «چند هزار نفر دیگر را باید از دست بدهیم تا کاری انجام دهیم؟ زمانی دیگر باقی نمانده است. کشتار باید متوقف شود.» این قطعنامه توسط گروه عرب سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی که نماینده کشورهای عربی و مسلمان است، ارائه شده است. این در حالی است که «عدنه محمد»، «تامیلا وارشالومیدزه» و دیگران هم در گزارش ۱۳دسامبر برای الجزیره نوشتند که ارتش اسرائیل در کمین نیروهای مقاومت ۱۰تن از سربازان خود از جمله یک سرهنگ را از دست داد.

این در حالی است که «آنروا» با اعلام اینکه نیازمند شدید کمک‌های امدادی در غزه است، افزود که غزه «یکی از خطرناک‌ترین مناطق در جهان است.» بر اساس اعلام الجزیره، تا کنون نزدیک به ۱۸۵۰۰نفر از فلسطینی‌ها جان خود را از دست داده‌اند. وزارت بهداشت غزه هم با اشاره به «شرایط فاجعه‌آمیز» سلامت کودکان نوشت ۳۶هزار مورد بیماری در میان ۱.۹میلیون آواره فلسطینی کشف و شناسایی شده است. «تامر قرموت»، استادیار سیاست عمومی در موسسه مطالعات تکمیلی دوحه، هم به الجزیره گفت که شکاف فزاینده بین ایالات متحده و اسرائیل بر سر جنگ «نتیجه تحمل طولانی ایالات‌متحده در قبال سیاست‌های اسرائیل است که هرگونه چشم‌انداز صلح با فلسطینی‌ها را از بین می‌برد.»

او گفت: «آمریکا برای دهه‌ها با اسرائیل راه آمده و از اسرائیل محافظت کرده است و اسرائیل احساس می‌کند که در ادامه اشغال مصونیت دارد. مشکل واقعی اینجاست.» به گفته او «نتیجه این می‌شود که به دلیل این زیاده‌روی طولانی‌مدت، شما یک دولت سرکش اسرائیلی دارید که اکنون در تقابل مستقیم با ایالات متحده است. آنها اکنون شکاف آشکاری دارند... آنها دیگر دیدگاه مشترکی درباره روند صلح ندارند.»