غزه در آستانه آتش‌بس؟

 این استاد دانشگاه می‌گوید این توقف احتمالا سه تا پنج روز خواهد بود. وی افزود: «فلسطینی‌ها بر پنج روز اصرار دارند... آنها می‌خواهند به مردم فضایی برای تنفس بدهند.» «سارا خیرات» هم که از بیت‌المقدس شرقی گزارش می‌داد، نوشت: رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقام‌های رسمی این رژیم اعلام کردند که توافق بین اسرائیل و حماس قریب‌الوقوع است. اسرائیل می‌گوید رهبری حماس خواهان آن است که در مدت آتش‌بس هیچ هواپیمای اسرائیلی در آسمان نباشد. به عبارت دیگر، نه حمله هوایی باشد و نه نظارت هوایی. خیرات می‌نویسد آنچه از بین خطوط می‌توان فهمید این است که این درخواست می‌تواند برای اسرائیل مشکل‌ساز باشد؛ زیرا در عملیات زمینی آنها دردسر ایجاد می‌کند.

رهبری حماس می‌گوید این پتانسیل وجود دارد که ۵۰نفر از گروگان‌ها آزاد شوند و ۱۰۰نفر دیگر هم در صورت تمدید آتش‌بس می‌توانند آزاد شوند. الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود افزود، درحالی‌که رسانه‌ها اعلام کردند خبر آتش‌بس تا پایان روز سه‌شنبه (۳۰آبان‌ماه) اعلام خواهد شد، اما اسرائیل هم باید این خبر را تایید کند. بر همین اساس، الجزیره افزود: «عزت الرشق» یکی از رهبران حماس، اعلام کرد که توافق شامل آتش‌بس، ترتیباتی برای کامیون‌ها برای امدادرسانی و انتقال مجروحان به کشورهای دیگر برای مداوا است.

این مقام حماس همچنین افزود این مبادله شامل آزادی زندانیان زن و کودکان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل در ازای آزادی زنان و کودکان اسرائیلی است. الرشق افزود که مذاکرات چندین روز است ادامه دارد. او افزود تمام یگان‌ها در مقاومت فلسطین با تلفن در جریان قرار گرفته و آمادگی خود را اعلام کردند. اسماعیل هنیه هم در یک پست تلگرامی اعلام کرد: «ما به توافق برای آتش‌بس نزدیک هستیم.» روز یکشنبه ۲۸آبان‌ماه نخست وزیر قطر گفت که توافقی برای مبادله اسرا در ازای یک آتش‌بس موقت وجود دارد. «گادزو- صدیقی» در بخش دیگری از گزارش خود افزودند که از ۷اکتبر به این‌سو، نیروهای اسرائیلی بیش از ۳هزار فلسطینی را به اسارت گرفته‌اند. «زوران کوسوواچ» هم در گزارش ۲۱نوامبر در الجزیره نوشت، تاییدها و تکذیب‌ها درباره‌آتش‌بس ادامه دارد.

برخی از توقف سه‌روزه و برخی تا پنج روز سخن می‌گویند درحالی‌که برخی دیگر آن را «قریب‌الوقوع» می‌دانند. نتانیاهو گزارش روز شنبه واشنگتن‌پست درباره آتش‌بس را رد کرد؛ درحالی‌که آمریکا تایید کرد که مذاکراتی در جریان است. نخست‌وزیر قطر هم از «جزئیات بسیار کوچکی» گفت که باقی مانده است. این گزارشگر بر این باور است که چنین آتش‌بسی به لحاظ سیاسی برای حماس مطلوب است، اما از نظر نظامی هیچ دستاورد روشنی وجود ندارد. در طرف اسرائیل، آتش‌بس به لحاظ نظامی می‌تواند مطلوب باشد؛ اما از نظر سیاسی چنین نیست.

«عروبه جمال» هم در گزارش ۲۰نوامبر در الجزیره نوشت: از ۳۵بیمارستان فعال در غزه، اکنون ۲۱بیمارستان به‌طور کامل از خدمت خارج شده‌اند. مابقی هم حال و روز خوشی ندارند. پرسش این خبرنگار این است که چرا اسرائیل بیمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهد. او در پاسخ می‌نویسد، به‌طور رسمی اسرائیل اصرار دارد که مراکزی را هدف قرار می‌دهد که محل تجمع نیروهای حماس یا زیرساخت‌های آن است. «عمر رحمان»، محقق در «شورای خاورمیانه در Global Affairs» مستقر در دوحه علت آن را «جنگ روانی» می‌داند و می‌گوید: «حمله به بیمارستان به مردم می‌گوید که هیچ‌جایی برای شما امن نیست.» او می‌افزاید که اقدامات اسرائیل با «مصونیت تمام‌عیار» انجام می‌گیرد. «طحانی مصطفا»، تحلیلگر ارشد فلسطینی در گروه بین‌المللی بحران هم بر این باور است که هدف قرار دادن فلسطینی‌ها در هر جا حتی در بیمارستان‌ها حس ناامنی را به آنها مخابره می‌کند و باعث می‌شود هیچ‌گونه مقاومتی صورت نگیرد.