به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان روز سه‌شنبه یکی دیگر از نامزدهای خود را برای کرسی ریاست مجلس نمایندگان انتخاب و سپس به سرعت رد کردند. با توجه به اینکه فیل‌ها عجله دارند تا مجلس نمایندگان را از این فلج‌شدگی رها کنند، بلافاصله آنها نام نفر چهارم را مطرح کردند. مجلس نمایندگان سه هفته است که بدون رئیس، فلج باقی‌مانده و حالا برای ارائه نام‌های جدید فشار بر آنها دوچندان شده است. مایک جانسون، نماینده محافظه‌کار اجتماعی کم‌شناخته‌شده از لوئیزیانا، سه‌شنبه شب به‌عنوان آخرین رقیب برای این پست ظاهر شد، پس از اینکه تام ایمر، نماینده مینه‌سوتا، جمهوری‌خواه شماره ۳مجلس نمایندگان، تنها چند ساعت پس از کسب نامزدی از حضور در این پست صرف‌نظر کرد. تام ایمر، نماینده جمهوری‌خواه به‌دلیل مخالفت دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان تندرو از تلاش برای تصدی مقام ریاست مجلس نمایندگان کناره‌گیری کرد. پس از برکناری کوین مک‌کارتی از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، شکاف سیاسی در این حزب وارد چرخه تقریبا عبث و پوچی شده و در عین حال قادر به انتخاب یک نفر برای ریاست این مجلس نیستند.

مایک جانسون به‌عنوان یک عضو سطح پایین در مجلس نمایندگان چهارمین نفری است که برای ریاست آن نامزد می‌شود. اعضای راست افراطی یک فرد «سنتی‌تر» را به‌عنوان رئیس مجلس نمی‌پذیرند و از طرفی اعضای «مدرن‌تر» هم حاضر به انتخاب یک تندرو نمی‌شوند. با این حال در اواخر شب سه‌شنبه، به نظر می‌رسد که جانسون ائتلافی را تشکیل داده که او را بیش از هر نامزد دیگری به تصرف این کرسی نزدیک کرده است. اگرچه وی مطمئن نیست که او آرای لازم برای انتخاب شدن را داشته باشد، او گفت که قصد دارد ظهر چهارشنبه (به وقت محلی) برای رای‌گیری فراخوان دهد. جانسون که پس از نامزد شدن در کنار ده‌ها جمهوری‌خواه دیگر برای نمایش وحدت ایستاده بود، گفت: «دموکراسی گاهی اوقات آشفته است؛ اما این سیستم ماست. این اکثریت جمهوری‌خواه مجلس متحد است.» انتخاب جانسون، ۵۱ساله، آخرین چرخش ناگهانی در نبرد برای رهبری پر هرج‌ومرج در میان جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان است که یک اتفاق نظر وجود ندارد تا بتوانند به‌رغم در اختیار داشتن اکثریت، رئیس مجلس نمایندگان را انتخاب کنند.

جانسون یک محافظه‌کار اجتماعی، وکیل دادگستری و رئیس سابق کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان است. جانسون در تیم دفاع استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بود و نقش اصلی را در تلاش جمهوری‌خواهان برای لغو نتایج انتخابات در سال۲۰۲۰ داشت. او خواهان شکایت از نتیجه انتخابات شده بود. جانسون که سه‌شنبه شب از سوی خبرنگاران درباره تلاش‌هایش برای لغو نتایج انتخابات تحت فشار بود، لبخندی زد و سرش را تکان داد و گفت: «سوال بعدی» درحالی‌که جمهوری‌خواهان کنارش، او را هو می‌کردند. ویرجینیا فاکس، نماینده کارولینای شمالی رئیس کمیته آموزش فریاد می‌زد: «خفه شو! خفه شو!» سال گذشته، جانسون، به‌عنوان یک مسیحی وانجلیکایی، از قانونی حمایت کرد که می‌گوید: «موسساتی که از هویت‌های جنسی دفاع نمی‌کنند، باید از بودجه فدرالی بی‌بهره بمانند.» او همچنین با تداوم بودجه برای جنگ در اوکراین مخالفت کرده است؛ جنگی که یک شکاف در میان جمهوری‌خواهان ایجاد کرده است و رئیس مجلس نمایندگان در صورت انتخاب باید با این مشکل بزرگ کمک مالی به اوکراین روبه‌رو شود. برخی از جمهوری‌خواهان برای کمک به اوکراین اکره دارند و خواهان توقف کمک‌های مالی هستند. پس از آنکه جانسون برای نامزدی ریاست انتخاب شد، رای‌گیری پشت درهای بسته صورت گرفت تا میزان حمایت از او سنجیده شود. او برای کسب امتیاز و تصاحب این جایگاه به حمایت تقریبا تمام جمهوری‌خواهان احتیاج داشت. مایک جانسون در رای‌گیری روز سه‌شنبه ۱۲۸رای جمع کرد. ۴۴نفر به افراد دیگر رای دادند که حتی نامزد نبودند. از این ۴۴رای، ۴۳نفر به کوین مک‌کارتی رای دادند که او را قربانی توطئه راست‌افراطی‌ها می‌خوانند. در یک رای‌گیری جداگانه پس از آن، تنها تعداد کمی از جمهوری‌خواهان اعلام کردند که از جانسون برای حضور در صحنه حمایت نخواهند کرد؛ درحالی‌که حدود ۲۰ جمهوری‌خواه هم غایب بودند. مجلس نمایندگان آمریکا در دست جمهوری‌خواهان است؛ اما برتری آنها شکننده است. دموکرات‌ها نظاره‌گر این آشفتگی جمهوری‌خواهان در انتخابات مجلس نمایندگان هستند.