در این بیانیه به نقل از کاتز آمده است: «گردشگری پل ارتباطی بین کشورها است. مشارکت در مسائل گردشگری این پتانسیل را دارد که قلب‌ها را به هم نزدیک کند و شکوفایی اقتصادی را تقویت کند. من برای ایجاد همکاری‌ها برای ارتقای گردشگری و روابط خارجی اسرائیل تلاش خواهم کرد.» اسرائیل یکی از اعضای موسس سازمان گردشگری سازمان ملل در سال۱۹۷۵ بود. در طول سال‌ها، این رژیم نقش فعالی در آژانس ایفا کرده است. روستای چرکسی، «کِفار کاما» در فهرست «بهترین دهکده‌های گردشگری۲۰۲۲» این سازمان قرار گرفت. این یکی از ۳۲ روستا در سراسر جهان بود که توسط سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل برای ترویج گردشگری و حفاظت از جوامع روستایی و مناظر آنها انتخاب شد.

سفر پشت سر هم اسرائیلی‌ها

سفر کاتز به ریاض چند روز پس از ورود هیاتی از وزارت خارجه اسرائیل برای چهل‌وپنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو انجام می‌شود. این اولین‌بار است که دیپلمات‌های اسرائیلی به‌طور آشکار به عربستان سعودی سفر می‌کنند. اسرائیل در سال۲۰۱۸ پس از خروج ایالات متحده از این سازمان از یونسکو خارج شد؛ اما همچنان عضو کنوانسیون میراث جهانی یونسکو است. «حائم اسراف» سفیر اسرائیل در سازمان‌های چندجانبه در پاریس و «امیر ویسبرود» رئیس دفتر خاورمیانه وزارت امور خارجه، هر دو در راس هیاتی به همراه نمایندگان اداره آثار باستانی اسرائیل به ریاض سفر کردند. سفر دیپلمات‌های اسرائیلی به نشست یونسکو ریاض با مشکلاتی مواجه شد؛ زیرا ریاض عجله‌ای برای ارائه ویزای مورد نیاز به اسرائیلی‌ها نداشت.

در واقع عربستان تحت فشار شدید یونسکو در آخرین لحظه مجبور به اعطای ویزا شد. در جریان نشست یونسکو، اعضای کنوانسیون به ثبت ویرانه‌های تل‌السلطان در نزدیکی شهر باستانی اریحا در کرانه باختری به‌عنوان میراث جهانی در فلسطین رای مثبت دادند. اسرائیل به این تصمیم اعتراض کرد و وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای این اقدام را «نشانه دیگری از استفاده بدبینانه فلسطینی‌ها از یونسکو و سیاسی کردن این سازمان» خواند. یک منبع یونسکو به المانیتور گفت: کاری که ما برای رساندن هیات اسرائیلی به ریاض انجام دادیم، راه را برای کاتز برای سفر سه‌شنبه به عربستان سعودی باز کرد.

این منبع با بیان اینکه هیات اسرائیلی روادید خود را دریافت کرد و به گرمی در ریاض مورد استقبال قرار گرفت، توضیح داد: «هیات در تمام جلسات هفته شرکت کرد. این یک نوع آزمایش بود و به خوبی پیش رفت. پس از آن، سعودی‌ها تصمیم گرفتند به کاتز اجازه دهند برای کنفرانس موسوم به «UNTWO» به ریاض سفر کند.» کارشناسان مدعی‌اند که جدای از مساله اریحا، ویزاها نشانه‌های روشنی از حسن نیت از جانب پادشاهی در قبال اسرائیل بود.

هفته گذشته، زمانی که ولیعهد عربستان سعودی برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بود، در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت: «هر روز به توافق عادی‌سازی با اسرائیل نزدیک‌تر می‌شویم.» در یک حرکت دیگر، یک نماینده سعودی در سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ۲۲سپتامبر در صحن سازمان ملل باقی ماند. در سال‌های گذشته، هیات سعودی و چندین هیات عربی دیگر هنگام سخنرانی نخست‌وزیر اسرائیل از سالن خارج می‌شدند. سفر کاتز در حالی انجام شد که یک فرستاده عربستان سعودی روز سه‌شنبه سفری نادر به کرانه باختری داشت و تکرار کرد که آرمان فلسطین «سنگ بنای» هر معامله عادی‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نایف السُدیری، سفیر عربستان پس از دیدار با ریاض المالکی، دیپلمات ارشد فلسطینی در رام‌الله به خبرنگاران گفت: «مساله فلسطین یک ستون اساسی است.» سفر السدیری، اولین سفر یک مقام عربستان سعودی در سه دهه اخیر از کرانه باختری بود و سفر کاتز به این پادشاهی در حالی انجام می‌شود که واشنگتن از متحدان خاورمیانه خود اسرائیل و عربستان سعودی خواسته است روابط دیپلماتیک خود را عادی کنند.