«جرالد فایرشتاین» محقق ارشد دیپلماسی ایالات متحده در موسسه خاورمیانه در واشنگتن، گفت که میزبانی این کمیته به خودی خود یک ثروت گردشگری نیست؛ اما «این فرصتی است برای عربستان سعودی تا آنچه را که در زمینه حفظ میراث انجام می دهد، به نمایش بگذارد.» او به المانیتور گفت که این راهی برای افزایش شهرت این کشور برای شش سایت میراثی ثبت‌شده در یونسکو، از جمله سایت باستانی «هگرا»، اولین دارایی پادشاهی در میراث جهانی است. هگرا در ماه اوت ۱۵سالگی خود را به‌عنوان یک سایت یونسکو جشن گرفت. این نشست همچنین احتمال افزودن ۱۵مکان دیگر عربستان سعودی را که برای بررسی به سازمان میراث جهانی ارائه شده است، افزایش می‌دهد. فایرشتاین گفت: «این امکان وجود دارد که آنها با نامزد کردن مکان‌های دیگر [سعودی] برای به رسمیت شناختن میراث جهانی موافقت کنند.»

در ماه ژوئیه، عربستان سعودی ۱۰میلیون دلار به یونسکو در طول سه سال برای تامین مالی پنج پروژه جدید میراث فرهنگی متعهد شد. بر اساس گزارش یونسکو، در سال۲۰۱۹، این پادشاهی ۲۵میلیون دلار برای حفظ میراث سرمایه‌گذاری کرد. شناسایی مکان‌های فرهنگی بیشتر می‌تواند گردشگری بیشتری را جذب کند؛ بخشی از چشم‌انداز عربستان سعودی در سال۲۰۳۰ که هدف آن تنوع بخشیدن به درآمد این کشور از سوخت‌های فسیلی است. «کریستین اسمیت دیوان»، محقق ارشد مقیم در موسسه کشورهای عرب خلیج‌فارس در واشنگتن گفت: «گردشگری واقعا به‌عنوان محور اصلی استراتژی تنوع‌بخشی آنها ظاهر شده است و در خدمت استعدادهای فرهنگی، بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاری همراه با اقتصاد سرگرمی در حال توسعه عربستان سعودی است.» به گفته وزارت گردشگری، این پادشاهی به‌عنوان بخشی از چشم‌انداز خود، جذب یک میلیون گردشگر، ایجاد یک میلیون شغل با اولویت شهروندان سعودی و افزایش سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی از ۳درصد به بیش از ۱۰درصد در هفت سال آینده را هدف قرار داده است.

اسمیت دیوان گفت که ریاست کمیته میراث جهانی یونسکو و ایجاد مکان‌های فهرست‌شده بیشتر به بازاریابی این پادشاهی کمک می‌کند. وی گفت که مقامات مذهبی به دلایل مذهبی و سیاسی در برابر تبدیل مکان‌های تاریخی به مقاصد گردشگری مقاومت کرده‌اند. تلاش پادشاهی برای جذب گردشگری نسبتا جدید است. به گفته وزارت گردشگری عربستان سعودی، این کشور در سپتامبر۲۰۱۹ صدور ویزای توریستی را برای ۴۹کشور آغاز کرد که سپس به ۵۷کشور و برای همه ساکنان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در ماه مارس سال جاری افزایش یافت. در ماه اوت، این وزارتخانه ابتکار جدیدی را اعلام کرد که به هشت کشور دیگر ویزای الکترونیکی توریستی می‌دهد.

 در ماه مه۲۰۲۳، سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی را به‌عنوان دومین مقصد گردشگری با رشد سریع در سه‌ماه اول۲۰۲۳ معرفی کرد. «جیمز شوتر» و «سامر العطرش» در فایننشال‌تایمز نوشتند هیاتی از مقامات اسرائیلی برای اولین‌بار به‌طور علنی به عربستان سعودی سفر کردند؛ اقدامی که نشان از روابط آشکارا فزاینده بین دو بازیگر است. هیات اسرائیلی به سرپرستی «امیر وایسبرود» معاون مدیر کل وزارت امور خارجه اسرائیل ناظر نشست میراث جهانی یونسکو خواهد بود. اما این آخرین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه روابط بین دو طرف که روابط دیپلماتیک ندارند در ماه‌های اخیر توسعه یافته است؛ زیرا دولت جو بایدن، به‌عنوان بخشی از توافقی که منجر به عادی‌سازی روابط آنها می‌شود، تغییر شکل ژئوپلیتیک خاورمیانه را رهبری می‌کند. با این حال، یک مقام فلسطینی به فایننشال‌تایمز گفت که فلسطینی‌ها به دنبال حمایت آمریکا برای عضویت کامل در سازمان ملل هستند.