سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت روز پنج‌شنبه نامه‌ای از پزشک حاضر در کنگره منتشر کرد که در آن او را «از نظر پزشکی سالم» برای ادامه برنامه‌اش مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده اعلام کرد. این نامه یک روز پس از آن از سوی جمهوری‌خواه کنتاکی منتشر شد که مجددا در برابر دوربین‌های خبرنگاران و رسانه‌ها بی‌حرکت ماند و اصطلاحا «فریز» شد.

اپیزود روز چهارشنبه تکرار اپیزودی است که او ماه گذشته در برابر دوربین‌ها دچار آن شد. وی برای لحظاتی بی‌حرکت ماند و نتوانست پاسخگوی خبرنگاران باشد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دکتر برایان پی.موناهان در بیانیه کوتاهی روی سربرگ پزشکی خود که بعدازظهر پنج‌شنبه توسط دفتر مک‌کانل علنی شد، نوشته بود: «من با مک‌کانل مشورت کردم و با تیم عصب‌شناسی او صحبت کردم. پس از ارزیابی حادثه دیروز، به مک‌کانل اطلاع دادم که از نظر پزشکی کاملا سالم است که طبق برنامه می‌تواند به کار خود ادامه دهد.» دکتر موناهان گفت: «سرگیجه گاه‌به‌گاه در نتیجه مشکلات ضربه مغزی غیرمعمول نیست و همچنین می‌تواند در نتیجه کم آبی بدن باشد.» مک کانل امسال پس از سقوط در هتلی در واشنگتن دچار ضربه مغزی شد. دکتر موناهان نگفته است که مک‌کانل ۸۱ساله را معاینه کرده است. درحالی‌که ظاهر ضعیف او و مجموعه حوادث پزشکی اخیر همکارانش را نگران کرده و سوالاتی را درباره توانایی او برای ادامه پستش مطرح کرده است.

 سناتور میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا، ناگهان در حین پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران، بی‌حرکت باقی ماند. تیم سردبیری نشریه محافظه‌کار «نشنال ریویو» در مقاله‌ای که در روز پنج‌شنبه، اندکی پس از انتشار ارزیابی دکتر موناهان توسط دفتر مک‌کانل منتشر شد، نوشتند که واضح است که این مشکلات بدنی بر توانایی مک‌کانل برای نمایندگی جمهوری‌خواهان سنا تاثیر گذاشته است. آنها نوشتند: «زمان آن فرا رسیده است که سناتور کنتاکی، پس از دوره طولانی و چشمگیر خود، تصمیم بگیرد که از رهبری کناره‌گیری کند.» متخصصان مغز و اعصاب می‌گویند که ضربه مغزی می‌تواند منجر به طیف وسیعی از علائم طولانی‌تر شود؛ به‌ویژه در ترکیب با سایر شرایط پزشکی در بیماران مسن‌تر و ارزیابی درست از مک‌کانل بدون معاینه دشوار است. اما برخی می‌گویند که قطع ناگهانی گفتار به‌دنبال بهبودی نسبتا سریع، شایع‌ترین الگوهای علائم در بیمارانی نیست که دچار ضربه مغزی شده‌اند و این می‌تواند ناشی از کم‌آبی باشد.

وقت تغییر است؟

با دومین حادثه مشابه که برای میچ مک‌کانل رخ داد، حالا برخی از جمهوری‌خواهان با توجه به نزدیک بودن انتخابات ایالات متحده، خواستار تغییر در رهبری اقلیت سنا شده‌اند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، دومین حادثه پزشکی هشداردهنده سناتور میچ مک‌کانل در برابر دوربین‌های تلویزیونی در روز چهارشنبه، گمانه‌زنی‌ها را درباره جایگزین‌های احتمالی برای رهبر قدیمی در صورت اجبار به کناره‌گیری افزایش داد. با توجه به اینکه مک‌کانل از سال ۲۰۰۷ رهبر آنها بوده و قبل از به دست گرفتن سکان ریاست جمهوری‌خواهان به مدت چهار سال، شماره ۲ جمهوری‌خواهان بوده است، تغییر در رأس برای جمهوری‌خواهان سنا قابل توجه خواهد بود. امسال، او به طولانی‌ترین رهبر سنا در تاریخ تبدیل شد، نقطه عطفی که او مدت‌ها به دنبال آن بود. با این حال شرایط حاد میچ مک‌کانل شرایط را برای تغییر در رهبری جمهوری‌خواهان فراهم کرده است.

از میان نام‌هایی که می‌توان به آنها اشاره کرد، جان ثونی از داکوتای جنوبی یکی از این نام‌هاست. او که ۶۲ساله است، ‌هم‌اکنون فرد شماره۲ جمهوری‌خواهان به‌حساب می‌آید. او خود جانشین جان کورنین از تگزاس شد که در سال۲۰۱۹ به اختیار خود از این سمت کنار رفت. او جزو معدود افراد جمهوری‌خواه است که ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات سال۲۰۲۰ را نپذیرفت. با این حال ثونی یک رقیب سرسخت دارد. او کسی نیست جز جان کورنین ۷۱ساله که از مدت‌ها پیش چشمش به جایگاه مک‌کانل بوده است. او به‌عنوان قاضی و دادستان سابق کل تگزاس جزو کسانی است که شانس بالایی برای حضور در این سمت دارد. از دیگر نام‌ها نیز می‌توان به جان براسو اشاره کرد که نفر سوم حزب جمهوری‌خواه در سنا است.