امام اوغلو در یک کنفرانس مطبوعاتی در استانبول، ظاهرا در انتظار تایید رسمی حزبش است؛ اما فعلا او قصد خود را مطرح کرده است. او در این سخنرانی گفت: «من برای دفاع از استانبول یک‌بار دیگر دل به دریا می‌زنم. همان‌طور که در چهار سال گذشته کردم، در مسیر خدمت به این ۱۶میلیون نفر هستم.» این اعلام حضور در بحبوحه بحث‌های داغ درباره اینکه آیا امام‌اوغلو قصد دارد برای رهبری اصلی اپوزیسیون رقابت کند تا رهبر کنونی آن را کنار بزند، صورت گرفت. کمال کیلیچداراوغلو، پس از شکست مقابل رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مه، با فشار فزاینده‌ای برای استعفا مواجه شده است.

اظهارات امام‌اوغلو در روز سه‌شنبه روشن کرد که شهردار استانبول در حال حاضر قصد ندارد برای رهبری اصلی اپوزیسیون نامزد شود؛ اما تلویحا نظرسنجی‌ها می‌گویند موفقیت بالقوه اپوزیسیون در گرو استعفای کیلیچداراوغلو از دبیرکلی حزب جمهوری خلق ترکیه است. امام‌اوغلو گفت که حزب باید تحت تحول گسترده از رهبری خود تا اعضای حزب محلی قرار گیرد. او افزود: «من عمیقا از ناامیدی که در انتخابات مه۲۰۲۳ با آن مواجه شدیم، ناراحت هستم. یکی از دلایل این ناامیدی، عدم پذیرش مسوولیت شکست و رویارویی با واقعیت است.»

کیلیچداراوغلو که با اختلاف اندکی مغلوب اردوغان شد، همچنان در سمت خود باقی مانده و از توصیف نتایج انتخابات به‌عنوان «شکست» خودداری کرده است. کیلیچداراوغلو در یکی از حضورهای عمومی نادر خود پس از انتخابات ماه گذشته، گفت که او و حزبش «شکست نخوردند، اما نتوانستند پیروز شوند»، او استدلال کرد که شکست اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری در دور اول موفقیت او بوده است. امام‌اوغلو در سخنانی در روز سه‌شنبه گفت که تحول حزبش یکی از ماموریت‌های اصلی زندگی سیاسی او خواهد بود. اکثر نظرسنجی‌ها مهم ماه مه، به امام‌اوغلو برتری قوی‌تری نسبت به کیلیچداراوغلو داده بودند. با این حال، دادگاه ترکیه سال گذشته امام‌اوغلو را به‌دلیل توهین به اعضای هیات عالی انتخابات ترکیه به بیش از دو سال زندان محکوم کرد؛ حکمی که به‌طور گسترده به‌عنوان انگیزه‌ای سیاسی مورد انتقاد قرار گرفت؛ چراکه مانع از حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری شد و بسیاری می‌گفتند اردوغان با این حکم از شکست در برابر امام‌اوغلو فرار کرده است.

این حکم در صورت تایید در دادگاه تجدیدنظر اجرا خواهد شد. امام‌اوغلو علاوه بر روند دادگاه تجدید‌نظر که در جریان است، با چالش‌های سیاسی نیز در آستانه انتخابات محلی مواجه است. اتحاد سیاسی بین حزب ملی‌گرای خوب و حزب جمهوری خلق ترکیه که امام‌اوغلو را در رای‌گیری‌های سال۲۰۱۹ به سکان هدایت استانبول رساند، در عمل از بین رفته است. پس از انتخابات ماه مه همکاری بین این دو حزب قطع شد. پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری نیز حزب خوب به رهبری مرال آکشنر با نامزدی کمال کیلیچداراغلو مخالفت کرده بود و حتی از میز شش نفره اپوزیسیون نیز برای مدت کوتاهی خارج شد؛ اما با وساطت افرادی مانند منصور یاواش، شهردار آنکارا و اکرم امام‌اوغلو به میز شش‌نفره برگشت.    

علاوه بر این، مشخص نیست که بزرگ‌ترین گروه سیاسی کرد ترکیه که به‌طور ضمنی از امام‌اوغلو با معرفی نکردن نامزدی در انتخابات محلی۲۰۱۹ حمایت کرد، از شهردار فعلی حمایت خواهد کرد یا خیر؟ آرای کردها در پیروزی آسان امام‌اوغلو در برابر رقیبش حیاتی بود و به تسلط حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) و احزاب اسلام‌گرای سیاسی سلف آن در بزرگ‌ترین کلان‌شهر ترکیه از سال۱۹۹۴ پایان داد. امام‌اوغلو در سخنرانی روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که اتحاد انتخاباتی احیا شود. او گفت: «من از صمیم قلب معتقدم که برای انتخابات محلی۲۰۲۴، ما می‌توانیم ائتلافی تشکیل دهیم که حتی قوی‌تر از آنچه در سال۲۰۱۹ انجام دادیم، باشد. من تمام تلاش خود را برای ایجاد یک استانبول متحد که بالاتر از احزاب سیاسی باشد، انجام خواهم داد.»