چین که مدعی تایوان به‌عنوان بخشی از سرزمین خود است، بارها سفر لای را محکوم کرده است.در بیانیه‌ای که اندکی پس از حضور لای در نیویورک با یک پرواز برنامه‌ریزی‌شده از تایپه منتشر شد، وزارت خارجه چین اعلام کرد که با هرگونه سفر «جدایی‌طلبان استقلال تایوان» به ایالات متحده مخالف است. در این بیانیه آمده است: «لای سرسختانه به موضع جدایی‌طلبانه استقلال تایوان پایبند است و همیشه دردسرساز بوده است.» تایوان «هسته اصلی منافع چین» است و حقایق بارها و بارها نشان داده که دلیل افزایش تنش در تنگه تایوان این است که تایوان تلاش می‌کند «به ایالات متحده برای استقلال‌طلبی تکیه کند.» در این بیانیه آمده است: چین از نزدیک تحولات را دنبال می‌کند و اقدامات قاطع و جدی برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی انجام خواهد داد.

تنش‌های آمریکا و چین وضعیت تایوان را به‌عنوان «قطب جهانی تراشه‌ها» تهدید می‌کند.لای نسبت به رئیس‌جمهور تایوان، تسای اینگ ون که پکن با او دشمنی کرده، بسیار صریح‌تر درباره استقلال صحبت کرده است؛ زیرا او از پذیرش این دیدگاه که تایوان بخشی از چین است خودداری می‌کند. این پزشک تحصیل‌کرده هاروارد که سیاستمدار شده است، پیش از این خود را «کارگر عملگرای استقلال تایوان» توصیف کرده بود و این هفته هنگام صحبت با یک کانال تلویزیونی محلی تکرار کرد که تایوان «بخشی از جمهوری خلق چین نیست». او با استفاده از نام رسمی تایوان گفت: «جمهوری چین و جمهوری خلق چین تابع یکدیگر نیستند.»

لای روز یکشنبه هنگام فرود در نیویورک در پلتفرم رسانه اجتماعیX (توییتر سابق) گفت که «از رسیدن به Big Apple، نماد آزادی، دموکراسی و فرصت‌ها خوشحال است.»وی افزود که در فرودگاه از سوی نمایندگان «موسسه آمریکایی در تایوان» سفارت دوفاکتوی این جزیره در ایالات متحده، استقبال شد و گفت که «منتظر دیدار دوستان و شرکت در برنامه‌هایی در نیویورک است.» یک فرد آشنا با برنامه‌ریزی این سفر به خبرگزاری رویترز گفت که لای هنگام توقف در نیویورک، ضمن دیدار با تایوانی‌های خارج از کشور، یک سخنرانی هم خواهد داشت. این شخص گفت که وی با قانون‌گذاران ایالات متحده ملاقات نخواهد کرد و در عین حال افزود که لای این دیدار را در سطح معمولی نگه خواهد داشت و این مطابق با موضع مشترک تایپه و واشنگتن برای «مدیریت مشترک خطرات در مواجهه با یک منطقه اقتدارگرا در این زمان حساس» است.

مقامات تایوانی می‌گویند که چین احتمالا در این هفته تمرینات نظامی را در نزدیکی تایوان از سر خواهد گرفت و از توقف لای در آمریکا به‌عنوان بهانه‌ای برای ترساندن رای‌دهندگان پیش از انتخابات سال آینده و ایجاد «ترس از جنگ» استفاده می‌کند. روز یکشنبه، فرماندهی حوزه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق چین، که مسوولیت منطقه اطراف تایوان را بر عهده دارد، در حساب وی‌چت خود ویدئویی کوتاه از تمرین جت‌های جنگنده در مکانی نامعلوم منتشر کرد.