آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این زن متهم به جاسوسی «سعی کرده بود زمان و محدوده مکان‌های مربوط به دیداری را که زلنسکی از منطقه میکولایف در جنوب اوکراین انجام می‌داد، تعیین کند.» سرویس امنیت اوکراین، همچنین این زن را متهم کرد که برای یافتن نقاط انبار مهمات و سیستم‌های جنگ الکترونیک اوکراینی در منطقه تلاش می‌کرد و گفت اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد روسیه به دنبال این اطلاعات برای برنامه‌ریزی یک «حمله هوایی گسترده» است. با این حال این بیانیه به صراحت مشخص نکرد که آیا زلنسکی هدف مورد نظر بوده است یا خیر؟ این بیانیه بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: «افسران این زن را در تلاش برای انتقال اطلاعات به روس‌ها دستگیر کردند.» این اتهامات به‌طور مستقل قابل تایید نیست و هیچ اظهارنظر فوری از سوی کرملین یا وزارت دفاع روسیه وجود نداشته است. این آژانس تاریخ‌های دیدار زلنسکی را مشخص نکرد؛ اما گفت که آژانس تلاش‌های این زن را شناسایی کرده و اقدامات امنیتی بیشتری را پیشاپیش به‌کار گرفته است.

رهبر اوکراین در دو ماه گذشته حداقل دو سفر به منطقه میکولایف داشته است. او در ماه ژوئن برای ارزیابی خسارات ناشی از سیل پس از شکستن سد کاخوفکا و بار دیگر در ماه گذشته برای بازدید از بیمارستان‌ها به این منطقه سفر کرد و با پزشکان شهر اوچاکیو ملاقات کرد. حتی قبل از حمله کامل روسیه به اوکراین در ۱۸ماه پیش، ایالات متحده و بریتانیا درباره تمایل مسکو برای عقب راندن یا حذف زلنسکی از قدرت هشدار داده بودند. زمانی که نیروهای روسی در اواخر فوریه۲۰۲۲ به آن حمله کردند، گمان می رفت که زلنسکی «هدف شماره۱»، در حمله آنها به پایتخت، کی‌یف باشد. میخائیلو پودولیاک، مشاور زلنسکی در ماه مارس گفت که «بیش از ده‌ها تلاش» برای کشتن رئیس‌جمهوری اوکراین صورت گرفته است. از زلنسکی بارها درباره اینکه چه احساسی دارد هدف این همه سوءقصد بوده، سوال شده است. او در مصاحبه‌ای با آکسیوس به شوخی در سال۲۰۲۲ گفت: «این مدام تکرار می‌شود. آن فیلم روز گراند هاگ را به خاطر می آورید؟ من صبح از خواب بیدار می‌شوم و همه چیز مثل سابق است.»

درحالی‌که زلنسکی به‌طور مستقیم روز دوشنبه درباره اخبار سرویس امنیتی اظهارنظر نکرد، در بیانیه‌ای گفت که درباره «مبارزه با خائنان» در اوکراین به وی اطلاع‌رسانی شده است. زلنسکی رویکرد تهاجمی در تعقیب همکاران احتمالی در پیش گرفته است و می‌گوید: «این کشور در حال جنگ با جاسوسان و همکارانی است که به نیروهای روسی کمک می‌کنند؛ درحالی‌که سربازانش همزمان با آنها در میدان نبرد مقابله می‌کنند.» از زمان حمله تمام‌عیار روسیه، این نگرانی وجود داشته است که هواداران روسیه ‌گرای مکان‌های حساس اوکراینی را به اشتراک بگذارند.» ژوئیه گذشته، رئیس‌جمهوری اوکراین دو مقام ارشد خود را برکنار کرد و گفت که آنها به اندازه کافی در از بین بردن خائنان شدت عمل به خرج نداده‌اند.