«کرگ کروتر»، مدیر «برنامه غیردولتی گروه مشورتی مین» در انگلیس به روزنامه واشنگتن‌پست گفت: «مقدار زیاد مهمات در اوکراین در ۳۰سال گذشته بی‌سابقه بوده است. چیزی شبیه آن نیست.» بر اساس داده‌های سازمان ملل، ۳۰۰غیرنظامی از جمله ۲۲کودک در نتیجه حوادث مرتبط با مهمات منفجرنشده در بازه زمانی فوریه۲۰۲۲ و ژوئیه۲۰۲۳ کشته شده‌اند. مین و سایر مهمات منفجرنشده همچنین باعث زخمی شدن ۶۳۲غیرنظامی دیگر نیز در همین بازه زمانی شده‌اند. هر دو طرف درگیری به‌صورت فعالانه از مین در حملات خود استفاده کرده‌اند. آمریکا نیز با تامین گلوله‌های ۱۵۵میلی‌متری توپخانه که باعث ایجاد میدان‌های مین موقت می‌شود، در کاشت مین در اراضی اوکراین مشارکت داشته است.

دیگر مهمات ساخت آمریکا که به اوکراین ارسال‌شده مین‌های ضد تانک ام-۲۱ است. تصمیم واشنگتن در تامین مهمات خوشه‌ای ساخت آمریکا برای اوکراین می‌تواند به خطر تلفات انسانی در این کشور بیفزاید. همچنین براساس آمار مشابه، پاکسازی این مهمات و مین‌های عمل نکرده ۷۵۷سال طول می‌کشد حتی اگر ۵۰۰ تیم مین‌زدایی برای این ماموریت به‌کار گرفته شوند، این مدت زمانی است که برای پاکسازی اراضی اوکراین نیاز است.

تخمین‌های بانک جهانی نیز نشان می‌دهد که هزینه چنین عملیاتی می‌تواند به مبلغ ۴/ ۳۷میلیارد دلار فقط در ۱۰سال آتی برسد. بر اساس اعلام گزارش وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال جاری میلادی، واشنگتن تاکنون فقط ۹۵میلیون دلار برای عملیات مین‌زدایی در اوکراین متعهد شده است. روز جمعه، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و برقراری صلح به شورای امنیت هشدار داد که بخش‌های بزرگی در اوکراین پوشیده از مین و مهمات خوشه‌ای هستند که می‌تواند خطری مداوم برای غیرنظامیان آن هم برای سال‌های متمادی باشد. اخیرا نیز آناتولی آنتونف، سفیر روسیه در آمریکا نیز واشنگتن را بابت تبدیل کردن اوکراین به محل دفن زباله‌های کشنده مورد انتقاد قرار داده بود.