واکسن آکسفورد مقام سوم را کسب کرد

بی‌بی‌سی گزارش داد، چند روز قبل اعلام شد واکسنی که با همکاری آکسفورد و شرکت استرازنکا تولید شده، دارای کارآیی بسیاربالایی در ممانعت از بروز علایم کووید ۱۹ است. نتایج اولیه آزمایشات بالینی این واکسن نشان دهنده محافظت ۷۰ درصدی واکسن است؛ اما محققان نشان دادند با تغییر نحوه تزریق واکسن در دو نوبت به طوری که در نوبت اول مقدار کم و در نوبت دوم مقدار بیشتری از واکسن به داوطلبان تزریق شود، می‌توان کارآیی آن را تا ۹۰ درصد افزایش داد. در این مرحله از آزمایشات بالینی، ۲۰ هزار داوطلب انگلیسی و برزیلی شرکت داشتند. از بین این افراد ۳۰ مورد ابتلا به بیماری در میان داوطلبانی که دو نوبت واکسن را دریافت کردند و ۱۰۱ مورد ابتلا به بیماری در بین افرادی که دارونما دریافت کردند، مشاهده شد.

نتیجه این تحقیقات، یک موفقیت بزرگ برای آکسفورد و استرازنکا محسوب می‌شود، اما واکسن این دانشگاه را پس از فایزر و مدرنا در رده سوم کارآیی قرار می‌دهد. این درحالی است که واکسن آکسفورد بسیار ارزان‌تر از دو واکسن دیگر بوده و نگهداری و حمل آن به نقاط مختلف جهان نیز ساده‌تر است. بنابر این واکسن آکسفورد در صورت اخد تاییدیه‌های لازم از نهادهای نظارتی، نقش مهمی را در مقابله با پاندمی کووید ۱۹ ایفا خواهد کرد.

این واکسن در طول ۱۰ ماه تولید شده است؛ در حالی که معمولا فرایند تولید یک واکسن حدود یک دهه به طول می‌انجامد. در حال حاضر ۴ میلیون واحد از این واکسن تولید شده و انتظار می رود به زودی ۹۶ میلیون واحد دیگر آماده توزیع شود. اما تا زمانی که ایمنی و اثربخشی واکسن توسط مقامات ناظر ارزیابی و تایید نشود، امکان عرضه واکسن وجود ندارد.

دولت انگلیس ۱۰۰ میلیون واحد از این واکسن را سفارش داده است و به گفته استرازنکا در سال آینده میلادی بیش از سه میلیارد واحد از این واکسن تولید خواهد شد.

پیشگامان تولید واکسن کووید۱۹ تاکنون عملکردی بسیار بهتر از آنچه تصور می‌شد، داشته‌اند. هفته گذشته، دو شرکت فایزر و بایون‌تک میزان کارآیی واکسن مشترک خود را ۹۵ درصد اعلام کردند. شرکت مدرنا نیز اعلام کرد واکسنی با کارآیی ۹۴.۵ درصد تولید کرده است. این میزان برای واکسن اسپوتنیک که در روسیه تولید شده، بیش از ۹۰ درصد اعلام شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.