جنین در آتش و خون

 این حمله باعث شد که دولت فلسطین که از حمایت بین‌المللی برخوردار است، تماس‌های خود را با اسرائیل به حالت تعلیق درآورد. ایالات متحده و سازمان ملل هم نگرانی‌هایی را مطرح کردند. همان‌گونه که انتظار هم می‌رفت، دفاتر و مشاغل در سراسر کرانه باختری اشغالی روز سه‌شنبه به‌دلیل اعتصاب عمومی در اعتراض به عملیات اسرائیل که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین آن را «جنایت جنگی» توصیف کرد، بسته ماندند. هلال احمر فلسطین اعلام کرد که حدود ۳۰۰۰ نفر را از اردوگاه جنین که در آن حدود ۱۴هزار نفر در منطقه‌ای کمتر از نیم کیلومتر مربع زندگی می‌کنند، تخلیه کرده است. همچنین امدادگران سازمان ملل نگرانی خود را درباره گستردگی حمله اسرائیل به جنین ابراز کردند و افزودند که ارتش صهیونیستی مانع از رسیدن امدادگران به مجروحان بدحال شده است.

ونسا هوگنین، سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل در یک نشست خبری گفت: «ما از مقیاس عملیات هوایی و زمینی که در جنین در کرانه باختری اشغالی انجام می‌شود و حملات هوایی به کمپ پرجمعیت پناهجویان در حال انجام است، نگران هستیم.» او بدون ارائه جزئیات گفت که در میان شهدای فلسطینی سه کودک هستند. کریستین لیندمایر، سخنگوی سازمان بهداشت جهانی با اشاره به محدودیت‌های اعمال‌شده توسط نیروهای اسرائیلی گفت: «از ورود نیروهای اولیه به کمپ آوارگان (جنین)، از جمله دسترسی به افرادی که به‌شدت مجروح شده‌اند، جلوگیری شده است.» مای الکیله، وزیر بهداشت فلسطین هم به الجزیره گفت که وضعیت انسانی در جنین وخیم است. او افزود: «وضعیت در جنین بسیار دشوار و سخت است.»

الکیله تصریح کرد: «تجاوز اسرائیل به فلسطینیان در جنین از طریق تخریب بسیاری از زیرساخت‌ها صورت می‌گیرد - شبکه آب و برق به‌ویژه در داخل اردوگاه آوارگان آسیب دیده است.» او گفت: «بیمارستان‌ها مملو از مجروحان است و برخی از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی قادر به رسیدن به بیمارستانی نیستند که باید در آنجا کار کنند.» به گفته این وزارتخانه، ازآنجاکه مقامات فلسطینی تجاوز اسرائیل را پیش‌بینی کرده بودند، هفته گذشته تجهیزات پزشکی اضافی برای ارائه کمک به بیمارستان جنین برای سه ماه دیگر، از جمله ۸۰۰ واحد خون از بانک مرکزی خون منتقل کرده است.

خبرهای تکمیلی همچنین نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل صبح روز سه‌شنبه ده‌ها گاز اشک‌آور را در ورودی بیمارستان دولتی جنین پرتاب کرد؛ جایی که گروه‌هایی از پزشکان، خانواده‌هایی که از اردوگاه فرار کرده بودند و خبرنگاران در آنجا جمع شده بودند. حملات اسرائیل به جنین بخشی از تلاش برای سرکوب مقاومت بوده است؛ جایی که در آن جوانان فلسطینی، به‌طور فزاینده ای سلاح به‌دست شده‌اند. به گفته تحلیلگران، کابینه راست‌گرای تندروی اسرائیل احتمالا به رویکرد سنگین خود در قبال فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی ادامه خواهد داد. دیانا بوتو، وکیل و تحلیلگر فلسطینی می‌گوید: «اسرائیل می‌خواهد هر کاری که می‌تواند برای سرکوب جنین و هر نوع مقاومت دیگری انجام دهد.»

او افزود: «آنها [اسرائیل] روشن کرده‌اند که سه گزینه برای فلسطینی‌ها در دسترس است. گزینه یک خروج است، گزینه دو این است که به‌عنوان ساکنان باقی بمانید؛ اما شهروند هیچ کشوری نباشید و گزینه سه این است که اگر مقاومت کنید، ما شما را در هم می‌‌کوبیم. این همان چیزی است که آنها در حال حاضر اجرا می‌کنند.» با افزایش حملات اسرائیلی‌ها، دولت ترکیه حمله ویرانگر اسرائیل به جنین را محکوم کرد و افزود که «عمیقا نگران» است که تنش‌ها در منطقه به «موج جدیدی از خشونت» تبدیل شود. در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «ما مجددا از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم تا با عقل سلیم عمل کنند و به چنین اقداماتی پایان دهند.»