رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در ۱۴ مه در کتابخانه ملی ریاست‌جمهوری با جوانان این کشور دیدار کرد. اردوغان در پاسخ به سوالات مطرح‌شده از وی، برای اولین‌بار درباره هلال احمر که در زمان زلزله چادر می‌فروخت، صحبت کرد. اردوغان با بیان اینکه فروش چادر توسط هلال احمر او را به‌شدت ناراحت کرده است، گفت: «هلال احمر در عمل نمی‌تواند وارد کار فروش چادر شود. باید به سرعت اشتباه را اصلاح کند. ما هلال احمر را تشویق کردیم تا در تولید چادر فعال شود. کسی که وارد چادر شده است، نباید کوچک‌ترین مشکلی داشته باشد. عملکرد ضعیف اردوغان در زلزله، انتقادات زیادی را متوجه او کرده است.»

 کمال کلیچداراوغلو، نامزد ریاست‌جمهوری ائتلاف ملت مدعی شد که روسیه به‌دنبال پیروزی اردوغان در انتخابات است. به ادعای وی، روسیه در پس مونتاژها، مطالب و نوارهای دروغین که قبل از انتخابات پخش می‌شود، نقش دارد. کلیچداراوغلو با مخاطب قرار دادن روسیه گفت: «اگر می‌خواهید دوستی ما بعد از ۱۵ مه ادامه یابد، در انتخابات ترکیه مداخله نکنید. ما همچنان طرفدار همکاری و دوستی هستیم.»

 محرم اینجه ۱۱ مه، سه روز پیش از انتخابات از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه انصراف داد. محرم اینجه ۵۹ساله، نامزد حزب «مملکت» بود و هیچ ائتلاف دیگری از او حمایت نکرد. او در انتخابات سال۲۰۱۸ میلادی مقابل اردوغان قرار گرفت؛ اما شکست خورد. بر اساس اخبار هالک (خلق) تی‌وی، اینجه از سوی نیروهای خود برای کنار کشیدن تحت فشار بوده است. او حتی مجبور شده است یک‌بار قرص زیرزبانی نیز مصرف کند. کارکنان کارزار وی گفته‌اند که با کناره‌گیری وی احتمال اینکه انتخابات نتیجه‌اش در دور اول مشخص شود، زیاد است. در آخرین نظرسنجی که موسسه تحقیقاتی و خبری SAROS انجام داده است رجب طیب اردوغان ۹/ ۴۶درصد آرا، کلیچدار اوغلو ۵۱درصد و «سینان اوگان» نامزد حزب ملی‌گرا دیگر نامزد انتخابات ۹۱/ ۲درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. نکته قابل توجه اینکه در نظرسنجی قبلی این موسسه اختلاف ۵درصدی میان اردوغان و کلیچداراوغلو وجود داشت؛ اما درصد آرای اوغلو زیر ۵۰درصد بود؛ اما در نظرسنجی فعلی شمار آرای احتمالی وی به بالای ۵۰درصد رسیده است.

 سینان اوغان، دیگر نامزد انتخابات برای کناره‌گیری از انتخابات تحت فشار است. به همین منظور آلپرن اینجه، مشاور ارشد سینان اوغان از تیم وی کناره گرفت. او گفت به این دلیل استعفا کرده است تا در دروم از کمال کلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف ملت حمایت کند. درصورتی‌که سینان اوغان، تحت فشار قرار گیرد، انتخابات به‌طور رسمی دو قطبی و بین اردوغان و کیلچداراوغلو خواهد بود.

این روزها شبکه‌های اجتماعی در ترکیه شاهد چرخش فیلم‌ها و ویدئوهایی است که عمدتا تقلبی هستند. اخیرا ویدئویی منتشر شده که محرم اینجه نامزد مستعفی انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه از حزب عدالت و توسعه رشوه گرفته است تا در انتخابات حضور پیدا کند. در این فیلم فیش‌هایی نشان داده می‌شود که گویی اینجه از حزب عدالت و توسعه پول گرفته است. این فیلم اما با واکنش منفی مرال آکشنر، دبیر کل حزب خوب و از اعضای میز شش‌نفره و کمال کلیچداراوغلو، نامزد ریاست‌جمهوری از میز شش نفره روبه‌رو شد. آنها گفتند که باید هرچه زودتر دادستانی وارد عمل شود.