خان در بازداشت موقت

در پی اعتراض‌های رخ‌داده در نواحی مختلف پاکستان یک نفر کشته و هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. حزب «تحریک انصاف پاکستان» (PTI) تظاهراتی سراسری را اعلام کرد. به نوشته این گزارشگران، به دنبال بازداشت «خان»، روپیه پاکستان با افت ۳/ ۱درصدی مواجه شد و در برابر دلار آمریکا کاهش یافت. از سوی دیگر، وزارت کشور پاکستان هم با کمک ارتش به دنبال برقراری نظم و قانون در استان پنجاب است. در پی بازداشت عمران‌خان شهروندان این کشور تظاهرات گسترده در حمایت از او برگزار کردند. خودروهای پلیس به آتش کشیده شده و دارایی‌های دولتی تخریب شد. پلیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش استفاده کرد. گفته شده یکی از اتهامات «خان» به پرونده فساد ادعایی موسسه «القادر تراست» مربوط می‌شود که توسط او و همسرش اداره می‌شود.

«خان» در پرونده‌ای مربوط به توافق دولت «تحریک انصاف پاکستان» و یک غول املاک این کشور در مرحله بازجویی قرار دارد و گزارش شده است که این توافق حدود ۶/ ۱۷میلیون دلار به خزانه‌داری پاکستان خسارت زده است. به نوشته گزارشگران الجزیره، پنجاب پرجمعیت‌ترین استان پاکستان است. در درگیری‌های رخ‌داده تاکنون حدود ۱۳۰افسرپلیس و مقام امنیتی زخمی شده‌اند. «جرمی کوربین»، رهبر سابق حزب کارگر بریتانیا، هم دستگیری «خان» را «روزی سیاه برای دموکراسی» خواند. همزمان با این تحولات، وزارت مخابرات پاکستان هم در دستورالعملی به سرویس های ارائه‌دهنده اینترنت فهرستی از رسانه‌های اجتماعی را که باید مسدود شوند، اعلام کرد.

«سعد رسول» وکیل و از چهره‌های رسانه‌ای می‌گوید بازداشت «خان» خشم ریشه‌دار مردم پاکستان علیه «نیروهای وضع موجود» را «نشان داد». رسول به الجزیره گفت: «پرونده علیه خان در نگاه اول غیرقابل دفاع به نظر می‌رسد؛ اما تصمیم نهایی در این مورد با دادگاه است.» او معتقد است که «بسیاری ادعا می‌کنند که بین اعضای دولت و نهادهای دولتی، به‌ویژه دادگاه، برای دستگیری خان تبانی شده است.»

«پیتر اوبورن» هم در گزارش ۹مه در «میدل‌ایست‌آی» نوشت که تابستان جاری دهمین سالی است که محمد مرسی، رئیس‌جمهور منتخب مصر در یک کودتای مورد حمایت آمریکا در مصر از قدرت برکنار شد. او به زندان برده شد و ۶سال بعد درگذشت. این‌بار تاریخ باز هم تکرار می شود اما در پاکستان. عمران‌خان نیز همچون مرسی به صورت دموکراتیک به قدرت رسید؛ اتفاقی که غرب در تئوری از آن حمایت می‌کند؛ اما هرگز در عمل آن را برنمی‌تابد. این گزارشگر بر این باور است که همچون مرسی، هیچ مورد فسادی درباره «خان» وجود ندارد. همچون مرسی، خان نیز به‌دلیل شخصیت خود شهرت یافت. او نیز همچون مرسی به حکومت اسلامی علاقه‌مند است. به باور این گزارشگر، این «بیزاری از فساد» بود که خان و مرسی را به ستیز با منافع مستقر کشاند. این صداقت آنها بود که باعث شرمساری طبقات حاکم شد و همین امر بود که باعث شد دشمنانی برای هر دو تراشیده شود.با این حال، پرسشی که اکنون در این کشور با توجه به سابقه کودتاها موجود است، این است که آیا «خان» از این به بعد «مردی آزاد خواهد بود یا خیر؟» اولین نخست‌وزیر این کشور «لیاقت علی‌خان» ترور شد.

ذوالفقار علی بوتو پس از کودتا اعدام شد. بی‌نظیر بوتو هم در طرح توطئه‌ای ترور شد. در هر حال، خان که پنج سال پیش به‌صورت دموکراتیک انتخاب شد، اکنون محبوب‌ترین و مورد احترام‌ترین رهبر سیاسی در پاکستان است. انتخابات بعدی برای ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده است. خواه «خان» شرکت کند یا نکند - که البته کاملا محق به این کار است- او از قابلیت پیروز شدن برخوردار است و «خلاف‌آمد» عادت در تاریخ ۷۵ساله اخیر پاکستان است. این اقدام فاجعه‌ای برای نخست‌وزیر فعلی شهباز شریف است. او از تبار «شریف»هایی است که بیشتر سه دهه گذشته را در قدرت بوده‌اند. پیروزی او البته برای آمریکا هم فاجعه خواهد بود؛ چراکه این کشور خصومت ساختاری با رهبران سیاسی پاکستان دارد که به‌صورت دموکراتیک انتخاب می‌شوند.