کمپین ترامپ غرق در دلار

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، کمپین انتخاباتی او روز شنبه پیش از تشکیل پرونده مالی سه‌ماهه‌اش در کمیته انتخابات فدرال اعلام کرد که طی‌هفته‌های اخیر، ترامپ بیش از ۱۵میلیون دلار جمع‌آوری کرده است - از جمله حداقل ۴میلیون دلار در ۲۴ساعت پس از گزارش نیویورک‌تایمز در ۳۰مارس که پس از کیفرخواست وی بوده است. تا زمانی که پرونده سه‌ماهه بعدی وی تشکیل شود، گزارش دقیق‌تری از جمع‌آوری کمک‌های مالی ترامپ پس از صدور کیفرخواست در دسترس نخواهد بود.

با این حال آخرین اعداد نشان می‌دهد که پرونده علیه ترامپ انرژی مضاعفی را برای کمک به کارزار انتخاباتی‌اش وارد کرده و کمپین مالی وی از فاز ضعف عبور کرده و بیش از ۳۰۰هزار کمک‌کننده مالی را وارد میدان کرده که اکثریت قریب به اتفاق آن کمتر از ۲۰۰دلار بوده است. ترامپ در جمع‌آوری کمک‌های مالی علیه رقبای فعلی و بالقوه خود برای نامزدی جمهوری‌خواهان شروع خوبی داشته است؛ اما شاید مهم‌تر از آن، نحوه تجمع طرفداران او در اطراف رئیس‌جمهور سابق پس از کیفرخواستش باشد که بسیاری از حامیان او آن را دارای انگیزه سیاسی می‌دانند. در این میان استیو چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ به درخواست نیویورک‌تایمز برای برای اظهارنظر درخصوص این کمک‌ها پاسخی نداد. ترامپ بیشتر پول خود را از طریق کمیته مشترک جمع‌آوری کمک‌های مالیِ «آمریکا را نجات دهید» به‌دست آورده است - ۱۴میلیون دلار از حجم ثبت‌شده کمپین در سه‌ماه اول از این کمیته منتقل شده است. کمپین ترامپ گفت که مجموع جمع‌آوری‌شده توسط دو کمیته ۸/ ۱۸میلیون دلار بوده است.

ستاد انتخاباتی ترامپ از ۳۱مارس ۹/ ۱۳میلیون دلار دریافت پول نقد را گزارش کرد. کمپین ترامپ از کمیته مشترک جمع‌آوری کمک‌های مالی او نه تنها به‌عنوان یک گروه حامی برای پرداخت بودجه، بلکه برای پرداخت برخی از هزینه‌های مبارزات انتخاباتی، بر اساس آخرین داده‌های پرونده‌های مالی آن کمیته در ژانویه، استفاده کرده است. این کمیته همچنین بودجه را به کمیته جداگانه‌ای به نام «نجات آمریکا» منتقل کرده است که از فعالیت‌های سیاسی ترامپ حمایت می‌کند. مجموعه‌ای از کمیته‌ها که برای نامزدهای ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کنند، گاهی اوقات می‌تواند تصویر مالی کمپین را مخدوش کنند.

این مورد روز شنبه درباره مبارزات انتخاباتی نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر سازمان ملل متحد دیده شد. ستاد انتخاباتی هیلی گفته بود که در شش‌هفته اول کمپین ریاست‌جمهوری‌اش ۱۱میلیون دلار جمع‌آوری کرده است. اما هنگامی که سه کمیته مرتبط با کمپین او در شنبه‌شب افشاگری‌های خود را ارائه کردند، به نظر می‌رسد که این رقم درست نباشد و ارقام دوبرابر اعلام‌شده باشند. کمیته مشترک جمع‌آوری کمک‌های مالی او، یعنی «تیم مقاومت برای آمریکا»، ۴/ ۴میلیون دلار دریافت کرد و ۸/ ۱ یلیون دلار را به کمیته مبارزات انتخاباتی نیکی هیلی برای ریاست‌جمهوری انتقال داد که در این میان گزارش ۳/ ۳میلیون دلار اضافی را به‌عنوان کمک گزارش داد.

«تیم مقاومت برای آمریکا» نیز ۹۹۶هزار دلار را به رهبری کمیته اقدام سیاسی خود منتقل کرد که خودش ۶۰۰هزار دلار بیشتر جمع‌آوری کرده بود. به نظر می‌رسد که کمپین این دو انتقال را دو برابر کرده است. سخنگوی ستاد انتخاباتی هیلی شنبه‌شب گفت که این کمپین از روشی که سایر نامزدها در پرونده‌های مالی خود استفاده کرده بودند، پیروی کرده است.کمپین هیلی اولین کمپینی نیست که وجوه جابه‌جا شده بین کمیته‌ها را به‌عنوان بخشی از یک حجم کلی محاسبه می‌کند: ستاد انتخاباتی ترامپ این کار را در سال۲۰۲۱ انجام داد.