شبکه‌‎های اجتماعی

ترامپ تا اواخر سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۳۰ میلیون دنبال کننده در فیس‌بوک و ۸۵ میلیون در توییتر داشت در حالی‌ که بایدن ۳ میلیون دنبال‌کننده در فیس‌بوک و بیش از ۹ میلیون در توییتر داشت؛ استراتژی‌های انتخاباتی بایدن نسبتا کوچک‌تر اما هدفمند بود. بایدن در اینستاگرام فعال‌تر و موفق‌تر از رقیبش بود. کمپین بایدن در اینستاگرام در یک پست از یک یا دو هشتگ بیشتر استفاده نمی‌کرد و از هشتگ‌هایی مانند #Earthday و #SoulSaturday به‌عنوان هشتگ‌ها بهره برد. تیم تبلیغاتی او به‌خوبی توانست اینستاگرام بایدن را مدیریت کند و این موضوع را درک کرده بودند که مخاطبان آنها تمایل بیشتری به فعالیت در اینستاگرام دارند، شاید دلیل این نکته مخاطبان جوان بیشتر نسبت به ترامپ بود. مخاطبان ترامپ که از سن بالاتری برخوردار بودند بیشتر در توییتر فعالیت می‌کردند. ترامپ در توییتر خود با قرار دادن کلیپی از بایدن و استفاده از هشتگ #walk away from democrats مخاطبان را به دوری از بایدن تشویق کرد. فیس‌بوک ترامپ بیشتر از فروشگاه‌ آن برای تبلیغات استفاده می‌کرد، اما بایدن در تلاش بود تا گروه‌های فیس‌بوکی را به خود جلب کند تا بتواند کاربران را به رأی دادن ترغیب کند.

 اینفلوئنسرها

بایدن با اینفلوئنسرها که می‌توانند تأثیرگذاری بسیاری بر هزاران یا میلیون‌ها طرفدار داشته باشند در ارتباط بود. همین کار او باعث شد او رویکرد و اهداف مشخص‌تری را در نظر بگیرد. تیم مشاور جو بایدن افرادی را استخدام کرده بود تا بتوانند به او برای دسترسی به بهترین و مناسب‌ترین اینفلوئنسر کمک کنند.

اما در مقابل دونالد ترامپ از اینفلوئنسرها استفاده نکرد، به این دلیل که خود او فرد مطرح‌تری نسبت به بایدن بود و چه‌بسا که بتوان خود او را یک اینفلوئنسر نامید. تیم تبلیغاتی ترامپ از روش‌های منفی و مبتنی بر ترس استفاده کرد. برخلاف او، رقیبش سعی داشت احساسات مردم را درگیر کرده و آنها را به خود نزدیک کند.

 تبلیغات گوگل و فیس‌بوک

هر دو نامزدها سعی داشتند تا با هزینه‌های زیاد، رأی‌دهندگان بیشتری را به دست آورند. فیس‌بوک و گوگل هرکدام مزایای خاص خود را برای کمپین‌ها دارند، زیرا هدف آنها تشویق طرفداران و جلب نظر آنها است. در سال ۲۰۱۶، ترامپ و کارکنان ستاد انتخاباتی وی تبلیغات در فیس‌بوک را عامل تقویت پیروزی خود دانستند. طبق گزارش شرکت گوگل، بایدن بیش از ترامپ در گوگل و یوتیوب برای تبلیغات هزینه کرد. او همچنین در دو هفته پایانی انتخابات هزینه بیشتری برای تبلیغات در فیس‌بوک نسبت به ترامپ انجام داد. درمجموع، بایدن و ترامپ امسال ۱۸۳ میلیون دلار برای تبلیغات در فیس‌بوک و اینستاگرام هزینه کرده‌اند. هر دو نامزد بیش از ۵۰ هزار تبلیغ مختلف داشتند که به دست مخاطبان فیس‌بوکی رسید. البته قیمت تبلیغات فیس‌بوک در برخی مواقع تفاوت‌هایی داشته است. برای مثال مبلغ دریافتی از تبلیغ دونالد ترامپ در ایالت فلوریدا نسبت به پنسیلوانیا تفاوت‌هایی داشته است. بودجه تبلیغاتی بایدن در گوگل ۷۲/ ۹۵درصد  به تبلیغات وئدیویی، ۱۱/ ۴۸ درصد به تبلیغات متنی و ۱۵/ ۵۷درصد به تبلیغات عکس‌ها اختصاص داشت و در مقابل ترامپ ۷۷/ ۲۶ درصد به ویدئو، ۱۰/ ۰۹درصد برای تبلیغات متنی و ۱۲/ ۶۵درصد  به عکس‌ها اختصاص داشت.

 ایمیل مارکتینگ

کمپین‌های ایمیل مارکتینگ ترامپ نسبت به بایدن ضعیف‌تر عمل کرد و نتوانست مخاطبان را جذب کند. مبارزات انتخاباتی ترامپ با کمبود پول مواجه بود. او در ایمیل‌های خود تقاضای کمک‌های مالی از طرفدارانش را داشت و روزانه دو ایمیل به هر کاربر ارسال می‌کرد؛ اما کمپین بایدن در این بخش فقط گاهی اوقات درخواست کمک می‌کرد و به‌طور متوسط روزانه یک ایمیل به مخاطبان خود ارسال کرده است. تیم بایدن در این بخش بسیار جذاب‌تر اقدام کرد. آمارها نشان می‌دهد که ترامپ فقط در هفته سوم ماه آگوست ۵۳۸ میلیون ایمیل در برابر ۴۶ میلیون ایمیل بایدن ارسال کرده است. لیست مشترکان بایدن از ۷ میلیون نفر در ۳۱ جولای به ۷/ ۵میلیون‌نفر در ۱۰ سپتامبر افزایش یافت. در مقابل، لیست ترامپ در همین مدت از ۱۶ میلیون به ۱۵/ ۹ میلیون نفر کاهش پیدا کرد و این روند ادامه‌دار نیز بود و این در حالی بوده است که بایدن به‌تازگی کار ارسال ایمیل‌ها را آغاز کرده بود، ولی ترامپ سال‌ها بود که به مشترکان خود ایمیل ارسال می‌کرده است. کمپین‌های ایمیل مارکتینگ ترامپ حاوی تبلیغات دروغ نیز بوده است. برای مثال او ایمیلی را با عنوان دیوان عالی کشور یا سخنرانی کنوانسیون برای مخاطبان خود ارسال کرد، اما محتوای درون ایمیل به‌عنوان آن ربط نداشته و بار دیگر از آنها در ایمیل‌ها تقاضای کمک مالی کرده است. ایمیل‌های ارسال ‌شده توسط بایدن ۴۰ درصد بیشتر نسبت به ترامپ خوانده‌ شده‌اند. جو بایدن از علائم نگارشی دقیق و رویکرد شخصی‌تر، طوری که مخاطب را هدف قرار می‌داد، استفاده کرد.

 سئو

در سئو هر دو تقریبا ناموفق عمل کردند. هرچند شاید تبلیغات توسط سئو برای رویدادی مانند انتخابات ریاست جمهوری مناسب نباشد، چون به زمان بیشتری برای موفقیت و نتیجه‌گیری نیاز است.

 ویدئو مارکتینگ

در دوره گذشته انتخابات، مردم بیش از ۱۱۰ میلیون ساعت ویدئوهای مربوط به نامزدهای ریاست جمهوری و محتوای مربوط به آن مسائل را فقط در یوتیوب مشاهده کردند. علاوه بر آن ویدئوهای آنها بیش از صدبار به‌صورت آنلاین از وب‌سایت‌هایی نظیر cnn، fox news، c-span، msnbc، پخش ‌شده است. تا اواخر اکتبر ۲۰۲۰، ویدئوهای ترامپ ۶۱۳ میلیون بازدید در یوتیوب، ۶۰۶ میلیون بازدید در فیس‌بوک، ۲۲۱ میلیون بازدید در توییتر و ۶۲۸هزار هزار بازدید در اینستاگرام داشته است و ویدئوهای بایدن ۳۰۳ میلیون بازدید در توییتر، ۲۵۲ میلیون بازدید در یوتیوب، ۱۲۶ میلیون بازدید در اینستاگرام و ۱۱۶ میلیون بازدید در فیس‌بوک داشته است. ویدئوهای بایدن اما باکیفیت‎تر بوده و به موضوعات مهم‌تری پرداخته است. همین کار باعث توجه بیشتر به او شد.