جنگ ترامپ با ‌دار و دسته نیویورکی‌ها

دفتر دادستان منطقه منهتن، آلوین براگ رئیس‌جمهور سابق را در رابطه با نقش وی در پرداخت رشوه و سرپوش گذاشتن بر ارتباط با بازیگر فیلم‌های مستهجن، استورمی دانیلز که داستانش مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ بوده، با اتهاماتی مواجه کرده است. روند رسیدگی هیات منصفه پنهانی است؛ اما یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفت که یک شاهد حدود ۳۰دقیقه قبل از صدور رای، علیه ترامپ شهادت داد. این تصمیم مطمئنا شوک‌های پیاپی را در سراسر کشور وارد می‌کند و سیستم سیاسی آمریکا را به سمت آب‌های ناشناخته سوق خواهد داد؛ چراکه تاکنون سابقه نداشته است که یکی از روسای جمهور سابق ایالات متحده با اتهامات مجرمانه روبه‌رو شده باشد. ترامپ در پاسخ به این کیفرخواست، بیانیه‌ای منتشر کرد و مدعی شد که «آزار و اذیت سیاسی و دخالت در انتخابات در بالاترین سطح تاریخ» در حال رخ دادن است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید: «من معتقدم که این به تله انداختنِ من به‌طور گسترده برای جو بایدن نتیجه معکوس خواهد داشت. مردم آمریکا دقیقا متوجه هستند که دموکرات‌های چپ رادیکال در اینجا چه می‌کنند. همه می‌توانند آن را ببینند. بنابراین جنبش ما و حزب ما - متحد و قوی - ابتدا آلوین براگ را شکست خواهند داد و سپس جو بایدن را و آخرین نفر از این دموکرات‌های متقلب را از قدرت بیرون می‌کنیم تا بتوانیم دوباره آمریکا را با عظمت کنیم!» به گفته شخصی که به‌طور مستقیم با او صحبت کرده بود، ترامپ از تصمیم هیات منصفه برای متهم کردنش غافلگیر شده است.

درحالی‌که رئیس‌جمهور سابق، هفته گذشته در حال آماده شدن برای کیفرخواست بوده، اما بر اساس گزارش‌های رسیده دونالد ترامپ انتظار نداشته است به این زودی این کیفرخواست مطرح شود. او می‌افزاید: «آیا شوک‌آور است؟ صد در صد.» یک منبع می‌گوید که تیم ترامپ در حال بررسی ابعاد موضوع و تعیین نوع واکنش به این موضوع است. دفتر براگ هم در این راستا اعلام کرد که با وکلای ترامپ در تماس است. دفتر دادستان منطقه روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: « با وکیل ترامپ تماس گرفتیم تا درخصوص تسلیم شدن او به دفتر منهتن هماهنگ کنیم.» این دادستانی تصریح کرد: «راهنمایی‌های لازم درخصوص محاکمه ارائه خواهد شد.» جو تاکوپینا، وکیل مدافع ترامپ گفت که ابتدا از رئیس‌جمهور سابق خواسته شد تا روز جمعه خود را به مقامات نیویورک تسلیم کند؛ اما بعدا این تاریخ عوض و به روز سه‌شنبه موکول شد.

این یک روز پس از آن بود که هیات منصفه بزرگ منهتن به کیفرخواست رئیس‌جمهوری سابق آمریکا رای داد. اما تاکوپینا می‌گوید که از زمان صدور کیفرخواست تعجب کرده و به زمان بیشتری نیاز است؛ زیرا سرویس مخفی که از رئیس‌جمهور سابق محافظت می‌کند باید «تسلیم» وی را در نیویورک هماهنگ کند. اقدام قانونی علیه ترامپ کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را وارد مرحله جدیدی می‌کند، زیرا رئیس‌جمهور سابق قول داده است به‌رغم مواجهه با اتهامات قضایی و مجرمانه به رقابت ادامه دهد.

ترامپ و نیویورکی‌ها

اگر خبر کیفرخواست دونالد ترامپ برای شما کمی عجیب به نظر می‌رسد، احتمالا تنها نبودید: چگونه ممکن است چیزی به این بزرگی - اولین کیفرخواست مجرمانه یک رئیس‌جمهور آمریکا - این‌قدر کوچک به نظر برسد؟ به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، ترامپ به‌دلیل تلاش‌هایش برای لغو نتایج انتخابات۲۰۲۰ یا دست داشتن در تقلب‌های مالی فاحش برای افزایش ثروتش یا حتی به‌دلیل ممانعت از تحقیقات بازپرس ویژه رابرت مولر در روسیه، که زمانی بسیاری فکر می‌کردند بهترین دادستان است، متهم نشد. بسیاری می‌گفتند که ترامپ در همان زمان باید به دام انداخته می‌شد.

در عوض، دادستان منطقه منهتن، آلوین براگِ دموکرات و تیمش با تاخیری شش و نیم ساله کشور را به هفته‌های پایانی انتخابات سال۲۰۱۶ بازگرداندند و حالا یک بازیگر فیلم‌های مستهجن قرار است سرنوشت ترامپ را رقم بزند. او به این بازیگر رشوه داده بود تا ارتباطش با او را فاش نکند. هنوز مشخص نیست که این پرونده چگونه به پایان خواهد رسید. مهم نیست که اتهامات دقیقا چه هستند؛ اما دادستانی مسائل حقوقی غیرعادی و مسلما بدیع را مطرح خواهد کرد. مایکل کوهن که به نظر می‌رسد شاهد کلیدی است، ممکن است آن‌قدر معتبر نباشد که هیات منصفه را متقاعد کند که ترامپ را حتی در منهتن

محکوم کند. جمهوری‌خواهان هم‌اکنون تلاش می‌کنند تا براگ را به‌عنوان یک مزدور سیاسی معرفی کنند که از دفترش برای سرنگونی رئیس‌جمهور سابق به نمایندگی از دموکرات‌ها وارد عمل شده است. اما حداقل یک چیز واضح به نظر می‌رسد: براگ ممکن است اولین دادستان محلی باشد که این کار را انجام داده است؛ اما احتمالا آخرین نفر نخواهد بود. اکنون هر دادستان محلی در کشور احساس می‌کند که پس از ترک سمت ریاست‌جمهوری، اختیار بازجویی و محاکمه مجرمانه ترامپ را دارد. دموکرات‌هایی که در حال حاضر از اتهامات علیه ترامپ استقبال می‌کنند، ممکن است احساس متفاوتی داشته باشند؛ اما به هر حال مشتاق هستند تا این امر رخ دهد. آنها امیدوارند با محاکمه رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، نامی برای خود دست و پا کنند.

گستره وسیع و تنوع قوانین کیفری در سراسر کشور فرصت‌های زیادی را برای بازیگوشی دموکرات‌ها فراهم می‌کند. همان‌طور که رابرت جکسون، دادستان کل بیش از ۸۰سال پیش اظهار کرد: «یک دادستان شانس قابل توجهی برای یافتن حداقل نقض قانون از سوی هر کسی را دارد.» او ادامه می‌دهد: «بحث این نیست که ارتکاب جرم را کشف کنیم و سپس به دنبال فردی باشیم که آن را مرتکب شده است. مساله انتخاب فرد و سپس جست‌وجو در کتاب‌های حقوقی یا به کار گماردن بازپرسان برای پی بردن به برخی تخلفات او است.» به‌عنوان مثال، هانتر بایدن به رفتار مشابه متهم شده است: از جمله اینکه آیا او و سایر اعضای خانواده به درستی درآمدهای کسب‌وکار خود را حساب کرده‌اند یا نه؟ همین موضوع توجه بازرسان فدرال و جمهوری‌خواه کنگره را به‌خود جلب کرده است و این می‌تواند یکی از تبعات محاکمه ترامپ باشد.

مانع قانونی سر راه ترامپ است؟

دونالد ترامپ اولین رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که در تاریخ ایالات متحده با اتهامات کیفری روبه‌رو می‌شود و سوال این است که آیا وی می‌تواند برای انتخابات همچنان فعال باشد. به نوشته روزنامه یواس‌تودی، این کیفرخواست تاریخی سوالات بسیاری را در حالی ایجاد می‌کند که کشور در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ قرار دارد که در آن ترامپ نامزد اصلی جمهوری‌خواهان است. اینکه آیا این کیفرخواست از نظر سیاسی به ترامپ کمک می‌کند یا مانع از آن می‌شود، هنوز مشخص نیست، اگرچه اعداد اولیه جمع‌آوری کمک مالی نشان می‌دهند که این اتهامات پایگاه او را فعال‌تر از پیش کرده است.

اما کارشناسان می‌گویند که از نظر قانونی، کیفرخواست درباره چگونگی ادامه تلاش رئیس‌جمهور سابق برای حضور در انتخابات ممکن است تاثیر اندکی داشته باشد. جسیکا لوینسون، مدیر موسسه خدمات عمومی دانشکده حقوق لویولا می‌گوید: «از نظر قانونی، هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از محکوم شدن رئیس‌جمهور سابق برای یک جرم دولتی و محکومیت او شود.» اما سوال اصلی این است: اگر به این نتیجه رسیدید که فردی در حد رئیس‌جمهور محکوم و مجرم است، چگونه قرار است وی محکومیت خود را پشت میله‌های زندان طی کند؟

قانون اساسی شرایط انحصاری را برای نامزدی برای ریاست‌جمهوری تعیین می‌کند. این قوانین از این قرارند: متولد کشور باشد، دست‌کم ۳۵سال سن داشته باشد و حداقل نیز ۱۴سال در خاک این کشور اقامت داشته باشد. جسیکا لوینسون گفت: «این ممکن است به این دلیل باشد که بنیان‌گذاران تصور نمی‌کردند که ما افرادی را داشته باشیم که با کیفرخواست و احتمالا محکومیت برای بالاترین مقام در کشور داشته باشیم.» در واقع، رئیس‌جمهور سابق گفته است که با وجود مشکلات قانونی، قصد ندارد از رقابت‌های سال۲۰۲۴ کناره‌گیری کند. ترامپ پیش از سخنرانی در کنفرانس «اقدام سیاسی محافظه‌کاران» در ماه مارس به خبرنگاران گفت: «من حتی به رفتن فکر هم نمی‌کنم.» او به صراحت اعلام کرده بود که احتمالا شانس وی بیشتر هم خواهد شد. اما جرم ترامپ چیست؟

ترامپ متهم است که ۱۳۰هزار دلار به یک بازیگر داده است. ترامپ اما این رابطه و هرگونه تخلف را رد کرده و تحقیقات را دارای انگیزه سیاسی خوانده و از حامیان خود خواسته است تا به رفتار دستگاه قضایی اعتراض کنند. با این حال به گفته موسسه اطلاعات حقوقی دانشکده حقوق کرنل، هیات منصفه بزرگ تصمیم می‌گیرند که آیا شواهد دادستان برای صدور کیفرخواست کفایت می‌کند یا خیر؟‌ هیات منصفه که معمولا از ۱۶ تا ۲۳نفر تشکیل شده است، به‌صورت خصوصی به‌عنوان یک نهاد تحقیق مستقل از وکیل یا قاضی تشکیل شده است. دیوید واینستین، دادستان فدرال و ایالتی سابق، به یواس‌تودی گفت که یک وکیل منطقه، شواهد را به هیات منصفه نشان می‌دهد و از هیات منصفه می‌خواهد که اتهامات مربوطه را در نظر بگیرند.

سپس هیات منصفه درباره اینکه آیا شواهد کافی برای متهم کردن وجود دارد یا خیر، رای می‌دهد. اگر اکثریت هیات منصفه معتقد باشند که شخصی مرتکب جرم شده است، اعلام جرم خواهد شد. در غیر این صورت، شخص ملزم به اعتراف به اتهام کیفری نیست و محاکمه‌ای وجود ندارد. برای عضویت در هیات منصفه در نیویورک، جایی که ترامپ متهم شده است، باید شهروند ایالات متحده باشد، حداقل ۱۸سال سن داشته باشد، ساکن منطقه‌ای باشد که برای خدمت به آنجا احضار شده است و بتواند به زبان انگلیسی بفهمد و ارتباط برقرار کند. اعضای هیات منصفه نباید محکومیت قضایی داشته باشند.

فاکس‌نیوز و داستان ترامپ

در بخش عمده‌ای از یک دهه گذشته، دونالد جی.ترامپ و متحدانش در فاکس‌نیوز برخی از آمریکایی‌ها را فریب داده و برخی دیگر را خشمگین کرده‌اند؛ زیرا آنها دنیای جایگزینی را ایجاد کردند که در آن انتخابات به درستی پیش نرفته و در آن تقلب تبدیل شده است؛ یعنی یک حزب سیاسی، رقیب را سرکوب کرده و یک مرد علیه این تقلب پایمردی نشان داده است. اما در هفته گذشته و در دو روز متوالی، سیستم حقوقی آمریکا به رئیس‌جمهور سابق و کانال خبری که دارای بالاترین امتیاز است، بخشی از واقعیت را نشان داد.

 روز پنج‌شنبه، پس از بررسی هیات منصفه بزرگ منهتن درباره پولی که در روزهای پایانی انتخابات ۲۰۱۶ به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پرداخت شده بود، ترامپ اولین رئیس‌جمهور سابق تاریخ شد که به اتهامات کیفری متهم شد. روز بعد، یک قاضی در دادگاه عالی دله‌ور به این نتیجه رسید که میزبانان و ‌میهمانان فاکس بارها و بارها ادعاهای نادرستی درباره دستگاه‌های رای‌گیری مطرح کرده‌اند. به همین دلیل شرکت « دمینیون ووتینگ سیستم» یک شکایت ۶/ ۱میلیارد دلاری علیه این شبکه مطرح کرد. این دو ضربه کاری بر پیکر جمهوری‌خواهان بود: ابتدا ضربه اصلی به ترامپ، نامزد اصلی جمهوری‌خواهان وارد شد و سپس ضربه دیگری به بلندگوی جمهوری‌خواهان که نقش مهمی در بسط تئوری توطئه و تقلب در انتخابات داشته است. این برای چپ‌ها یک هفته رویایی بود. دموکرات‌ها مدت‌ها منتظر چنین لحظه‌ای بودند و گویی آنها در رویا سیر می‌کنند. یک روز بعد هم موضوع ادعاهای فاکس‌نیوز علیه دستگاه‌های رای‌گیری مطرح شد. هرچند فاکس‌نیوز می‌گوید مطابق متمم اول قانون اساسی دچار جرمی نشده است.

«ران» در کنار ترامپ

یک پیش‌فرض در میان عده‌ای از تحلیلگران وجود دارد و آن این است که جمهوری‌خواهان تحت هر شرایطی کنار دونالد ترامپ می‌مانند؛ چراکه او را مسیح مو بور خود می‌خوانند. این فرض برخی از واکنش‌ها به کیفرخواست ترامپ و تاثیر بسیج فوری آنها را در میان جمهوری‌خواهان نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که رقیب اصلی رئیس‌جمهور سابق، یعنی ران دیسانتیس، نه تنها تجاوزات دادستانی را محکوم می‌کند، بلکه قول می‌دهد که در صورت انتخاب ترامپ، فلوریدا را تبدیل به پناهگاهی مطمئن برای او کند تا رئیس‌جمهور سابق بتواند از دام دادستانی نیویورک فرار کند.

صدای پای ترامپ می‌آید؟

ترس از حضور احتمالی ترامپ در کاخ سفید موجب شده است رهبران جهان خود را آماده مواجهه با این پدیده کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، چه رهبران خارجی به بازگشت احتمالی دونالد جی.ترامپ به کاخ سفید با امید یا وحشت نگاه کنند، چشم‌انداز بازگشت ترامپ به قدری در خارج از کشور پر سر و صدا شده که رهبران چندین کشور از هم‌اینک شرط‌های خود را در زمینه دیپلماسی، امنیت و حتی جایی که قرار است سرمایه‌گذاری کنند، مطرح کرده‌اند. نشانه‌های اندکی وجود دارد که رهبران این کشورها حتی به‌رغم احضار ترامپ به دادگاه، طرز فکر خود را تغییر داده باشند. به گفته دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاست خارجی، رهبران خارجی شاهد بازگشت او، به‌رغم بسیاری از بلایایی است که بر سر او نازل شده است و هم‌اینک حضور او را بسیار محتمل می‌دانند.

این امر به‌ویژه در اروپا بیشتر صادق است؛ زیرا رهبرانشان چهار سال شاهد هجوم ترامپ در بسیاری از مسائل بین‌المللی بودند و آنها چاره‌ای جز تحمل وی نداشتند؛ از جمله مسائلی در زمینه هزینه‌های نظامی و تغییرات آب و هوایی. حتی اگر مشکلات حقوقی ترامپ به بقای سیاسی او پایان دهد، بسیاری نگران هستند که آنها با گزینه‌ای شبیه ترامپ روبه‌رو شوند؛ مانند ران دیسانتیس، فرماندار برجسته جمهوری‌خواه فلوریدا. ولفگانگ ایشینگر، سفیر سابق آلمان در ایالات متحده که تا سال۲۰۲۲ کنفرانس امنیتی مونیخ را اداره می‌کرد، گفت: «اگر تاریخ تکرار شود، بسیاری در اروپا بی‌خواب خواهند شد.» ایشینگر افزود: «اگر ویروس انزواطلبی که ترامپ منتشر می‌کرد، به سایر نامزدها سرایت کند، چه؟ اگر به جای ترامپ، جمهوری‌خواهان نامزد دیگری را برای ریاست‌جمهوری معرفی کنند که شبیه او باشد، چه می‌شود؟ و اگر آن نامزد پیروز شود چه؟»