نهمین هفته اعتراضات ضد بی‌بی در اسرائیل

 رونن کوهن، معلم تاریخ ۵۳ساله به خبرگزاری رویترز گفت: «من آمدم تا علیه انقلابی که کابینه نتانیاهو به ما تحمیل کرد، تظاهرات کنم. امیدوارم این تظاهرات بزرگ تاثیر بگذارد و ثابت کند که ما تسلیم نمی‌شویم.»این راهپیمایی‌ها از اوایل ژانویه، زمانی که کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر دیوان عالی را هدف قرار داد، به‌صورت هفتگی جمعیت زیادی را به خود جلب کرد.معترضان با قانونی مخالفند که نتانیاهو و متحدان راست‌گرا و مذهبی‌اش امیدوارند تصویب شود. به موجب آن، اختیارات دیوان عالی برای صدور حکم علیه قوه مقننه و مجریه محدود می‌شود و در عین حال به قانون‌گذاران اختیارات قاطع در انتصاب قضات می‌دهد. اصلاحات قضایی سنگ بنای کابینه نتانیاهو است که در پی اتحاد با احزاب افراطی ارتدوکس و راست افراطی که در اواخر دسامبر روی کار آمدند، حاصل خواهد شد.

نتانیاهو که به اتهام فساد در حال محاکمه است، این اصلاحات را کلیدی برای بازگرداندن توازن بین شاخه‌های سیستمی حاکمیت معرفی کرد و معتقد است که به قضات قدرت زیادی نسبت به مقامات منتخب داده شده است. این قانون به کابینه در کمیته‌ای که قضات را انتخاب می‌کند، وزن بیشتری می‌بخشد و دیوان عالی را از حق لغو هرگونه اصلاحیه قانون اساسی محروم می‌کند. این مقررات قبلا مورد تایید قانون‌گذاران قرار گرفته است. یکی دیگر از عناصر اصلاحات به پارلمان ۱۲۰عضوی این اختیار را می‌دهد که تصمیمات دیوان عالی را با اکثریت ساده ۶۱ رای لغو کند.تحلیلگران گفته‌اند که چنین بند انحرافی می‌تواند به قانون‌گذاران اجازه دهد تا دست به ابطال اتهامات فسادی که نتانیاهو در آن محاکمه می‌شود، بزند.

در این شرایط پارلمان می‌تواند به تبرئه او رای دهد و سپس دیوان عالی علیه آن نتواند حکم صادر کند. نتانیاهو با اتهامات همچون رشوه گرفتن، تقلب و نقض اعتماد روبه‌رو است، با این حال هرگونه ارتباط بین اصلاحات و پرونده دادگاه خود را رد کرده است.شدت تظاهرات هفته گذشته با شلیک نارنجک‌های شوکری پلیس اسرائیل افزایش یافت. اوفیر کوبیتسکی، معلم دبیرستان ۶۸ساله روز شنبه گفت: «این رژیم در پی دیکتاتوری است. ما تا زمانی که پیروز نشویم، خیابان‌ها را ترک نمی‌کنیم.»