نمایش اتحاد در واشنگتن علیه شرق

به نوشته روزنامه نیویورک‌‌‌تایمز، بایدن در گفت‌وگو با خبرنگاران قبل از یک نشست خصوصی در دفتر بیضی شکل، گفت هر دو رهبر تا زمانی که حمایت نظامی از کی‌‌‌یف لازم باشد، به آن متعهد خواهند بود. در حالی که بیش از یک سال از جنگ اوکراین می‌‌‌گذرد و روسیه نیز تلفات سنگینی داده، در عین حال که انزوای اقتصادی‌‌‌اش همچنان تداوم دارد، بایدن گفت: «به‌‌‌عنوان متحدان ناتو، ما این اتحاد را قوی‌‌‌تر و توانمندتر می‌‌‌کنیم.»  بایدن و شولتز با یکسری ملاقات‌‌‌ها و تماس‌‌‌های حضوری -آنها چند بار در ماه ژانویه صحبت کردند - سعی می‌کنند به جهان نشان دهند که اعضای قوی ناتو علیه تجاوز روسیه و مداخله چین هستند. اما در شرایطی که ائتلاف غربی به مراتب بیشتر از انتظار ولادیمیر وی.‌‌‌پوتین، رئیس‌‌‌جمهوری روسیه و بسیاری از تحلیلگران پای کی‌‌‌یف ایستادند، جنگ، اوکراین را ویران کرده است.

این نشست در یک لحظه بحرانی برگزار شد و نیروهای مسکو در هفته‌‌‌های اخیر در شهر آسیب‌‌‌دیده باخموت اوکراین به موفقیت‌‌‌هایی دست یافته و جاده‌‌‌های مهم داخل و خارج شهر را به خطر انداخته‌اند. با این حال روز جمعه، نه بایدن و نه شولتز به‌‌‌طور علنی نگرانی‌های احتمالی در مورد دخالت چین در درگیری را تایید نکردند. حتی در مقطعی، بایدن از پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا او و شولتز در مورد این موضوع صحبت خواهند کرد یا خیر، خودداری کرد. با این حال، شولتز ساعاتی پس از سخنرانی در پارلمان آلمان که به‌‌‌طور مستقیم پکن - بزرگ‌ترین شریک تجاری کشورش- را مورد خطاب قرار داد، وارد واشنگتن شد و گفت که از پکن می‌‌‌خواهد که از نفوذ خود در مسکو برای اعمال فشار برای خروج نیروهای روسیه استفاده کند.

 در روزهای اخیر، مقامات ایالات متحده، از جمله آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه، هشدار داده‌‌‌اند که پکن ممکن است در حال آماده شدن برای ارسال سلاح و مهمات به روسیه باشد که این یک تغییر بزرگ برای چین و البته موازنه جنگ در اوکراین خواهد بود. در پاسخ، وزارت خارجه چین آمریکا را به نشر اکاذیب متهم کرده است.اگرچه پکن هفته گذشته مقاله‌‌‌ای منتشر کرد که در آن موضع بی‌‌‌طرف چین را تکرار کرد و خواستار پایان جنگ شد، اما بایدن تهدید کرده است که اگر چین تسلیحات ارائه کند، با تحریم‌‌‌های سنگین به این موضوع واکنش نشان خواهد داد. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه گفت: «هر قدمی که چین در قبال روسیه برمی‌‌‌دارد کار چین را با اروپا و دیگر کشورهای جهان سخت‌‌‌تر می‌کند.» با این حال، او یک اظهارنظر محتاطانه به سخنان خود اضافه کرد: «ما هنوز ندیده‌‌‌ایم که چین در رابطه با سلاح‌‌‌های مرگبار کاری انجام دهد و معتقدیم که جنگ روسیه در اوکراین، چین را در موقعیت دشواری قرار داده است.»

در بیانیه روز جمعه کاخ سفید گفت که دو رهبر در مورد «تعهد خود برای تحمیل هزینه به روسیه برای حمله‌‌‌اش به اوکراین تا زمانی که لازم باشد» و بدون نام بردن از چین «دیدگاه‌های خود را در مورد سایر موضوعات جهانی تبادل نظر کردند.» این دیدار به طور غیرعادی در شرایط بحرانی برگزار شد. هیچ مراسمی برگزار نشد و شولتز و بایدن پس از دیدار خود کنفرانس خبری برگزار نکردند. صدراعظم همچنین با روزنامه‌‌‌نگاران سفر نکرد؛ در حالی که عمدتا حضور خبرنگاران برای چنین دیدارهایی معمول است. ماهیت سفر کاری این بازدید، بر مناقشه پرمخاطره‌‌‌ای که در خارج از مرزهای این دو کشور در جریان است، تاکید دارد. روز جمعه، واشنگتن اعلام کرد که یک محموله تسلیحاتی و مهمات دیگر به اوکراین ارسال خواهد کرد، بسته‌‌‌ای به ارزش حدود ۴۰۰ میلیون دلار که شامل هویتزر، سلاح‌‌‌های گرم بزرگ و پرتابگرهای هیمارس را که راکت‌‌‌های هدایت شونده ماهواره‌‌‌ای را با برد حدودا ۵۰ مایل شلیک می‌کند. شولتز به خبرنگاران گفت: «این سال بسیار بسیار مهم است، زیرا تهدید خطرناکی برای صلح جهانی پدیده آمده که ناشی از حمله روسیه به اوکراین است.  در این زمان فکر می‌‌‌کنم بسیار مهم است که ما این پیام را بدهیم که تا زمانی که طول بکشد، به این کار ادامه خواهیم داد.»

بایدن بر اهمیت این کار یک کار گروهی و بین‌المللی تاکید کرده است، زیرا حمایت عمومی برای مسلح کردن اوکراین نیاز است. برخی جمهوری‌خواهان کنگره با توجه به نزدیک شدن سال انتخابات، هنوز اظهارنظر علنی نکردند، ولی این می‌تواند یک موضوع حساس برای انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده باشد. چنین شرایطی هم برای آلمان می‌توان متصور شد. جکسون جینز، کارشناس ارشد مقیم صندوق مارشال آلمان، یک سازمان سیاستگذاری غیرحزبی، گفت که شولتز، که در سال ۲۰۲۵ با انتخابات دست و پنجه نرم خواهد کرد، باید مطمئن شود که در راه کمک به اوکراین از سوی رئیس- جمهوری آمریکا تنها نخواهد ماند. جینز افزود: «آنها برای مقاصد داخلی به یکدیگر نیاز دارند.» در برخی مواقع در طول اتحاد کشورهای غربی، به نظر می‌رسد که بایدن مشتاق است به شولتز و دیگر رهبران غربی اجازه دهد تا در تصمیمات مربوط به جریمه کردن روسیه یا کمک به اوکراین استقلال نظر داشته باشند یا رهبری تصمیمات را بر عهده بگیرند؛ یک استراتژی طراحی‌‌‌شده برای تقویت این ایده که اروپا در هماهنگی با ایالات متحده عمل می‌کند.

در زمان‌‌‌های دیگر، هیچ یک از رهبران نمی‌خواستند اولین حرکت را انجام دهند تا زمانی که از یکدیگر مطمئن شوند. در ژانویه، بایدن و شولتز اعلام کردند که تانک‌‌‌های جنگی را به اوکراین می‌‌‌رسانند و به هفته‌‌‌ها تنش با آلمان پایان داده شد، آلمانی که گفته بود، زمانی دست به ارسال تانک‌‌‌های لئوپارد ۲ خود خواهد زد که واشنگتن نیز با ارسال آبرامز موافقت کند.  بایدن گفت: «این تانک‌‌‌ها شواهد دیگری از تعهد پایدار و بی‌‌‌شائبه ما به اوکراین و اعتماد ما به مهارت نیروهای اوکراینی است.» با این حال برخی می‌‌‌گویند که آمریکا از سوی آلمان برای ارسال این کمک‌‌‌ها تحت فشار بوده است. رئیس‌‌‌جمهوری آمریکا این موضوع را رد کرده که از سوی یکی از نزدیک‌‌‌ترین متحدانش برای تهیه تانک‌‌‌ها تحت فشار قرار گرفته است، اگرچه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی او در مصاحبه‌‌‌ای اخیر پیشنهاد کرد که رئیس‌‌‌جمهوری آمریکا این اقدام را برای تشویق آلمانی‌‌‌ها برای آزاد کردن و ارسال لئوپاردها انجام داده است.

شولتز نیز به‌‌‌نوبه خود بر لزوم همکاری نزدیک ایالات متحده و آلمان با یکدیگر تاکید کرده است. شولتز در ژانویه به قانون‌گذاران در پارلمان گفت: «ما در اینجا در مورد سیستم‌های تسلیحاتی بسیار موثر صحبت می‌‌‌کنیم.» اما ساخت حدود ۳۰ تانک آبرامز ماه‌‌‌ها طول می‌‌‌کشد، در عین حال آلمان برای تحقق وعده خود مبنی بر ارسال ۶۲ عراده تانک لئوپارد با مشکلات عدیده‌‌‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. در حالی که بایدن به تلاش و جلب حمایت برای کمک به اوکراین در بحبوحه نارضایتی جمهوری‌خواهان ادامه می‌دهد، شولتز نیز قصد دارد تا به وعده خود برای ارسال این تانک‌‌‌ها در میان بحبوحه تلاش‌‌‌های گروه‌های ضد جنگ وفادار بماند.