به گزارش الجزیره، در این شرایط ایالات متحده نسبت به عواقب آن در صورتی که چین از روسیه حمایت نظامی کند، هشدار داده است؛ کاری که پکن روز دوشنبه اعلام کرد تاکنون این کار را انجام نداده است. شین طی سخنرانی در «فروم لنتینگ» درباره امنیت جهانی در پکن گفت: «ما از برخی کشورها می‌خواهیم که بنزین روی آتش نریزند و به‌دنبال امنیت مشترک باشید.» شین در حالی این سخنان را مطرح کرد که «وانگ‌یی» دیپلمات ارشد در مسکو برای گفت‌وگوهای احتمالی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، جایی که رسانه‌های دولتی گفتند که جنگ روسیه و اوکراین در دستور کار قرار دارد، مذاکره خواهد کرد.

وانگ روز دوشنبه در سفر به مجارستان خواستار حل و فصل مناقشه از طریق مذاکره شد. وانگ گفت: «ما یک راه‌حل سیاسی برای ارائه چارچوبی صلح‌آمیز و پایدار به اروپا می‌خواهیم. ممکن است.» او افزود: «جهان درگیر بی‌نظمی و جنگ است و کشورهای دوستدار صلح باید هر چه زودتر خصومت‌های کنونی را متوقف کنند.» «فروم لنتینگ» در پکن همچنین شاهد انتشار رسمی ابتکار امنیت جهانی، چارچوب امنیتی با شاخص‌های رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ بود. این سند ۱۲صفحه‌ای بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها و حمایت از اهداف و اصول منشور سازمان ملل تاکید دارد. همچنین شامل مفهوم «امنیت غیرقابل تقسیم» است؛ ایده‌ای که توسط روسیه نیز تایید شده است.

هشدار اروپا

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «نگرانی‌های شدید» این اتحادیه را در رابطه با ارسال احتمالی تسلیحات چین به روسیه ابراز و تاکید کرد که چنین اقدامی «خط قرمز» اتحادیه اروپا است. به گزارش راشا تودی، بورل در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت که شخصا از وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین خواسته است تا به روسیه تسلیحات نفرستند. وی تصریح کرد: من از او خواستم که این کار را نکند و همچنین نه تنها نگرانی خودمان را نسبت به این مساله ابراز کردم، بلکه این حقیقت را به او گفتم که چنین اقدامی «خط قرمزی» در رابطه ماست. در همین راستا، وانگ به بورل اطمینان خاطر داده است که چین «هیچ برنامه‌ای برای ارسال تسلیحات به روسیه ندارد» اما در مقابل این دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا تاکید کرد که «اتحادیه اروپا هوشیار و حواس جمع خواهد بود.»