سی‌ان‌ان هم در گزارشی نوشت: بایدن ساعت ۸صبح به وقت محلی وارد کی‌یف شد و هنگام ورود گفت: «خوب است که به کی‌یف برگشتم.» بریجت برینک، سفیر آمریکا در اوکراین از وی استقبال کرد. کاروان خودروی بایدن درست پس از ساعت ۸:۳۰صبح به وقت محلی به کاخ ماریینسکی رسید. او در ورودی مورد استقبال زلنسکی و همسرش اولنا زلنسکا قرار گرفت. زلنسکی درحالی‌که با بایدن دست داد، گفت: «از اینکه آمدید، متشکرم.» بایدن در پاسخ گفت: «از همه مهم‌تر، بچه‌ها چطور هستند؟ دیدن شما شگفت انگیز است.» در پاسخ به سوالی درباره اهمیت حضور در کی‌یف، بایدن خاطرنشان کرد که این هشتمین سفر او به این شهر است. بایدن گفت: «هر بار مهم‌تر می‌شود.» وی افزود که هدف از سفر خود این بود که به زلنسکی بگوید ایالات متحده «اینجاست تا بماند». بایدن گفت: «ما نمی‌رویم.»

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نیز تاکید کرد: حمایت پکن از مسکو، منجر به جنگ جهانی خواهد شد. به گزارش رویترز، زلنسکی روز دوشنبه در مصاحبه‌ای درباره حمایت چین از روسیه در جنگ هشدار داد و گفت: انجام این کار منجر به جنگ جهانی می‌شود. زلنسکی به روزنامه آلمانی دی‌ولت گفت: «برای ما مهم است که چین در این جنگ از فدراسیون روسیه حمایت نکند. در واقع، دوست دارم در طرف ما باشد. گرچه در حال حاضر فکر نمی‌کنم این امکان وجود داشته باشد.»

وی افزود: «اما فرصتی برای چین می‌بینم که ارزیابی عملی از آنچه اینجا در حال وقوع است، انجام دهد. زیرا اگر چین با روسیه متحد شود، جنگ جهانی خواهد شد و معتقدم چین به این موضوع آگاه است.» رئیس‌جمهور آمریکا همراه با زلنسکی از یک دیوار یادبود کشته‌شدگان ارتش اوکراین در کی‌یف بازدید کرد. این اولین سفر او به این کشور از زمان آغاز حمله روسیه در حدود یک‌سال پیش است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به کلیسای جامع «سنت مایکل» در کی‌یف رفتند. خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که زلنسکی و همسرش خارج از کلیسای سنت مایکل شهر آمدند و از پشت وارد ساختمان شدند و حدود پنج دقیقه بعد درست قبل از اینکه آژیرهای هوایی کشیده شوند، آن را ترک کردند. سپس دو رهبر با هم از کلیسا خارج شدند و به دنبال دو سرباز که تاج گل‌هایی را به دیوار کشته‌شدگان تقدیم می‌کردند، یاد کسانی را که در جنگ جان خود را از دست داده‌اند، گرامی داشتند.

دو رهبر برای ادای احترام برای یک لحظه در آنجا ماندند. پورتال خبری همچنین اولین فیلم بایدن را در میدان میخائیلیفسکا نشان داد؛ جایی که او با صدای آژیرهای حمله هوایی که روز دوشنبه در سراسر کشور به صدا درآمد، راه می‌رود.سفر بایدن به کی‌یف به‌صورت کاملا محرمانه‌ انجام شد که بازتابی از نگرانی‌های امنیتی شدید بازدید از یک منطقه جنگی فعال است. هواپیمای ریاست‌جمهوری آمریکا در ساعت ۴:۱۵بامداد یکشنبه به وقت محلی پایگاه مشترک اندروز را تحت پوشش تاریکی ترک کرد. خبرنگاران حاضر در هواپیما اجازه نداشتند وسایل خود را با خود حمل کنند. برنامه عمومی بایدن منعکس‌کننده این سفر نبود و مقامات کاخ سفید هفته گذشته بارها اعلام کردند که سفر به اوکراین در برنامه نیست. عصر شنبه، قبل از خروج، بایدن با همسرش در واشنگتن برای صرف شام بیرون رفت. او تا قبل از اینکه صبح دوشنبه به کی‌یف رسید، دیگر در انظار عمومی دیده نشد.

اوکراین یک منطقه جنگی فعال است که ارتش ایالات متحده هیچ کنترلی در آن ندارد و این باعث شد که دیدار روز دوشنبه با سفرهای قبلی ریاست‌جمهوری به عراق یا افغانستان متفاوت باشد. مقامات کاخ سفید بارها امکان سفر در اوایل سال را رد کرده بودند. بایدن با همراهان نسبتا کوچکی از جمله جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، جن اومالی دیلون معاون رئیس دفتر و دستیار شخصی آنی توماسینی سفر کرد.بر اساس بیانیه کاخ سفید، هدف بایدن از سفر به اوکراین این بود که تاکیدی مجدد بر تعهد تزلزل‌ناپذیر و بی‌پرده خود به دموکراسی، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در کی‌یف داشته باشد. بایدن در اظهاراتی گفت: «زمانی که پوتین تقریبا یک سال پیش حمله خود را آغاز کرد، فکر می‌کرد اوکراین ضعیف است و غرب دوپاره شده است. او فکر می‌کرد که می‌تواند از ما پیشی بگیرد. اما او در اشتباه بود.»