حال‌و‌هوای کنفرانس امنیتی

اما مساله چین و پرخاشگری‌های این کشور هم محور دیگری بود که رسانه‌ها در کنفرانس امنیتی مونیخ به آن پرداختند. «مایکل کرولی» در گزارش ۱۸فوریه در نیویورک‌تایمز نوشت، اگرچه اوکراین در زمره موضوعات محوری مونیخ بود، اما چین هم در زیر ذره‌بین‌ها قرار داشت. «تریسی کارل» هم در گزارش ۱۸فوریه در نیویورک‌تایمز نوشت، رئیس کمیسیون اروپایی هم اعلام کرد که اتحادیه اروپا به دنبال راه‌هایی است تا به کشورهای عضو اجازه دهد که مبادرت به خرید تسلیحات کرده و آنها را به اوکراین بفرستند.  «اورسلا فون در لاین»، در مصاحبه با رویترز و دیگر سازمان‌های خبری در مونیخ گفت: «اکنون واقعا وقت آن است که سرعت تولید را افزایش دهیم.»

«آنوشکا پاتیل» هم در گزارش ۱۸فوریه در نیویورک‌تایمز نوشت که تفاوت کنفرانس امنیتی مونیخ در امسال با سال‌های قبل این است که وزیر خارجه آمریکا تمرکز زیادی بر جنگ روسیه در اوکراین داشت. بلینکن نیروهای روسی در اوکراین را به اعدام، شکنجه، و جداسازی اجباری فزندان از والدین و دیگر اقدامات خشونت‌بار متهم کرد. او افزود: «این اقدامات، رندومی، تصادفی یا همزمان نیستند، بلکه بخشی از حمله گسترده و سیستماتیک کرملین علیه غیرنظامیان اوکراینی است.» نخست‌وزیر نروژ هم از متحدان اروپایی خواست تا استراتژی بلندمدتی را برای هماهنگ کردن جنگ اوکراین و همزمان حفظ گفت‌وگو با مسکو طراحی کند. کشورهای ناتو مرز مشترک ۱۲۲مایلی با روسیه دارند و در این میان، نروژ نقش ظریف و خاصی در هدایت بزرگ‌ترین جنگ زمینی از زمان جنگ جهانی دوم به این‌سو دارد.

در مواجهه با تحریم سوخت‌های فسیلی روسیه، نروژ به مهم‌ترین تامین‌کننده گاز همسایگانش به‌ویژه آلمان تبدیل شده که موتور محرکه اقتصاد اروپاست. اما نروژ در قطب شمال هم منافع استراتژیکی دارد که مجبور است با روسیه تعامل داشته باشد. در هر حال، کنفرانس امنیتی مونیخ در سال جاری، متاثر از جنگ اوکراین، نگرانی همسایگان روسیه از حملات این کشور و بالون چینی بود. «یوناس گار استور» نخست‌وزیر نروژ، در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که متحدان غربی به احتمال زیاد در نهایت نیاز به مذاکره با روسیه خواهند داشت.

این مقام نروژی افزود: «شما نمی‌توانید به سادگی با دنیا به‌گونه‌ای برخورد کنید که یک جفت قیچی بردارید و هر چیزی را که دوست ندارید از نقشه حذف کنید. روسیه، از نظر مساحت، بزرگ‌ترین کشور روی کره‌زمین است. همسایه بزرگ تعدادی از همسایگان است. من می‌خواهم اروپای آینده را ببینم که در آن همه کشورها، کوچک و بزرگ، از جمله روسیه، بتوانند در صلح و امنیت زندگی کنند.»  نروژ مانند همسایگانش سوئد و فنلاند، سیاست عدم تعهد نظامی ندارد. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد هر دو تصمیم گرفتند به ناتو بپیوندند و این سازمان را به‌عنوان بهترین منطقه امن در دنیای تغییریافته می‌دیدند.

درحالی‌که نروژ هشدار داده است اکنون هدف اصلی جاسوسی روسیه است؛ به‌ویژه درباره زیرساخت‌های حیاتی، مانند کابل‌ها و خطوط لوله زیر آب اما اسلو اخیرا توافق خود را با مسکو برای مدیریت ماهی در قطب شمال، یکی از باارزش‌ترین ذخایر ماهی جهان، تمدید کرد. استور از اروپا به‌دلیل نداشتن دیدگاه بلندمدت از درگیری انتقاد کرد. او گفت: «این مهم است که ازآنجاکه جنگ در اوکراین در حال شدت گرفتن است و ما نقطه پایانی را نمی‌بینیم، اما باید شروع به تامل درباره اوضاع بعد از جنگ اروپا کنیم.»

او گفت که نروژ شروع به ایجاد یک رویکرد بلندمدت کرده است. اشاره او به تصویب هفته جاری پارلمان برای یک صندوق پنج‌ساله برای اوکراین بود که سالانه بیش از یک‌میلیارد دلار بودجه نظامی و غیرنظامی در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد. او افزود: «نکته مهم مقدار پول نیست، بلکه برهه پنج‌ساله است و فراتر از انتخابات پارلمانی بعدی می‌رود.» استور گفت که صندوق جدید از بخشی از سود هنگفت شرکت نفت دولتی نروژ از افزایش فروش نفت و گاز به اروپا شکل خواهد گرفت. نروژ به بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا تبدیل شده؛ زیرا برلین وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش داده است.این مقام نروژی گفت: «کمک نروژ به اروپا برای حمایت از صادرات گاز و افزایش آن بوده است.» این مقام نروژی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که انتظار دارد ناتو در نشست بعدی خود در ویلنیوس، لیتوانی، طرحی را که اسلو و برلین درخواست کرده‌اند، برای حفاظت از زیرساخت‌های زیر آب اعلام کند.