دو پرسش بزرگ درباره این اپیزودها وجود دارد: آن اشیا چه بودند؟ و چرا ایالات متحده به‌طور ناگهانی و به سرعت آن(ها) را سرنگون کرد؟ هنوز پاسخی برای پرسش اول وجود ندارد. مقامات آمریکایی نمی‌دانند که این اشیا چه بوده است، چه رسد به اینکه هدف آنها چه بوده یا اینکه چه کسی آنها را فرستاده است. برای پرسش دوم، مشخص نیست که آیا اشیای بیشتری وجود دارد یا خیر. اما آنچه مسلم است این است که در پی تهاجم اخیر از سوی یک بالون جاسوسی چینی، ارتش ایالات متحده و کانادا درباره حرکت برخی از اشیایی که قبلا مجاز به عبور بوده‌اند، هوشیارتر شده و با دقت بیشتری اشیای پرنده را رصد می‌کنند.

پس از عبور بالون جاسوسی در این ماه، فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD)، سیستم رادار خود را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که آن را [سیستم راداری را] حساس‌تر کند. در نتیجه، تعداد اشیایی که کشف کرد به‌شدت افزایش یافت. به عبارت دیگر، NORADحملات بیشتری را انجام می‌دهد؛ زیرا به دنبال آن اشیا می‌گردد. این حملات برخاسته از افزایش آگاهی به‌دلیل خشم از بالون جاسوسی است که یک هفته قبل از سرنگونی از سوی «اف۲۲» در ۴فوریه، بر فراز قاره ایالات متحده معلق بود.«ملیسا دالتون»، دستیار وزیر دفاع در امور دفاعی داخلی و امور نیمکره در یک کنفرانس خبری عصر یکشنبه گفت: «ما با دقت بیشتری حریم هوایی خود را در این ارتفاعات بررسی کرده‌ایم، از جمله تقویت رادارمان که ممکن است تا حدودی افزایش تعداد اشیایی را که در هفته گذشته شناسایی کرده‌ایم توضیح دهد.» مقامات آمریکایی به‌طور کامل تئوری‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است اشیای بیشتری نیز وجود داشته باشد، رد نکرده‌اند.

برخی از مقامات این تئوری را مطرح می‌کنند که این اشیا می‌توانند از چین یا یک قدرت خارجی دیگر باشند و ممکن است هدف آنها آزمودن توانایی‌های شناسایی (پس از آن بالون جاسوسی) باشند. به گفته مقامات آمریکایی، شیئی که روز یکشنبه در حال نزدیک شدن به دریاچه هورون مشاهده شد، در ارتفاع ۲۰هزار پایی پرواز می‌کرد و تهدید بالقوه برای هوانوردی غیرنظامی بود. بنابراین رئیس‌جمهور بایدن دستور داد آن را ساقط کنند. آنها افزودند که این شیء ساختاری هشت ضلعی با ریسمان‌های آویزان داشت، اما هیچ بار قابل تشخیصی نداشت.به گزارش «بارنز- کوپر- وونگ»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، مقامات آمریکایی و کانادایی می‌گویند اشیایی هم که در روزهای جمعه و شنبه ساقط شدند در ارتفاع پایین‌تر از بالون جاسوسی پرواز می‌کردند و خطر بیشتری برای هواپیماهای غیرنظامی ایجاد می‌کردند و همین امر باعث شد که تصمیم‌گیران دستور نابودی آنها را بدهند.

آنها گفتند که این دو شیء بر فراز بخش‌هایی از آلاسکا و یوکان که ساکنان کمی دارند، پرواز می‌کردند و سومین شیء که روز یکشنبه سقوط کرد، بر فراز آب بود. بنابراین خطرات ناشی از سقوط آوار بسیار کم بود. بالون جاسوسی که در سراسر ایالات متحده به پرواز درآمده بود، بسیار بالاتر و در ارتفاع ۶۰هزار پایی پرواز می‌کرد و خطری برای هواپیماها ایجاد نمی‌کرد. مقامات پنتاگون گفتند، اما ریزش هر یک از قطعات این اشیا ممکن بود به مردم روی زمین برخورد کند و احتمالا موجب آسیب‌هایی شود. مقامات گفتند که هنوز در تلاش هستند تا مشخص کنند این سه شیء چیستند. یکی از مقامات وزارت دفاع گفت که اولین بالون به احتمال زیاد یک بالون نیست و پس از سرنگون شدن در روز جمعه تکه تکه شد. شیء روز شنبه توسط مقامات کانادایی استوانه‌ای شکل توصیف شد و مقامات آمریکایی می‌گویند به احتمال زیاد گونه‌ای از یک بالون بود.

یکی از مقامات گفت که بعید به نظر می‌رسد شیء روز یکشنبه یک بالون باشد.رادار NORAD دو شیء اول را حداقل ۱۲ساعت قبل از سرنگون شدن ردیابی کرد. اما مقامات وزارت دفاع هرگز نگفتند که آیا این اشیا را قبل از نزدیک شدن به حریم هوایی آمریکا از طریق رادار شناسایی کرده‌اند یا خیر؟ یکی از مقامات گفت که مشخص نیست چه چیزی این اشیا را بالا نگه می‌دارد. مقامات آمریکایی گفتند که در حال بررسی ویدئوها و حسگرخوانی‌های جمع‌آوری‌شده توسط خلبانان آمریکایی هستند که این اشیا را قبل از نابودی مشاهده کرده‌اند؛ اما ماهیت دقیق اشیا اینکه از کجا آمده‌اند و برای چه منظوری بوده‌اند، تایید نخواهد شد تا زمانی که «اف.بی.آی» و پلیس سواره سلطنتی کانادا فرصت بررسی دقیق قطعات برجامانده را داشته باشند.

ژنرال «گلن دی.وانهرک»، فرمانده «فرماندهی شمالی نیروی هوایی»، در یک کنفرانس خبری در روز یکشنبه پاسخ به این پرسش را که آیا منشأ آنها فرازمینی بوده است، رد کرد و گفت: «در حال حاضر هیچ چیزی را رد نکرده‌ام.» اما در مصاحبه‌های روز یکشنبه، مقامات امنیت ملی هرگونه تصوری را مبنی بر اینکه آنچه نیروی هوایی از آسمان شلیک کرد نشان‌دهنده اشیای بیگانه و فرازمینی است، رد کردند. یکی از مقامات ارشد گفت: هیچ‌کس فکر نمی‌کند این چیزها چیزی غیر از دستگاه‌هایی باشند که در اینجا و روی زمین ساخته شده‌اند.

«لوئیس الیزوندو» افسر اطلاعات نظامی که اداره برنامه «U.F.O» پنتاگون را تا سال۲۰۱۷ بر عهده داشت، این نگرش را می‌پذیرد. اما وی افزود که دولت بایدن باید راهی برای ایجاد تعادل بین هوشیاری نسبت به آنچه در آسمان آمریکا می‌گذرد در برابر «تعقیب لحظه‌ای ما» هر زمان که چیزی ناشناخته ظاهر می‌شود، بیابد. او این را «کاری سخت» نامید. الیزوندو گفت که برای سال‌ها، دشمنان ابزارهایی با فناوری پایین را به آسمان‌های بالای ایالات متحده فرستاده‌اند. او در مصاحبه‌ای گفت: «آنچه اکنون اتفاق می‌افتد این است که شما از فناوری پایین‌تری برای آزار و اذیت آمریکا استفاده می‌کنید. این یک روش کم‌هزینه و تاثیرگذار برای چین است که این کار را انجام دهد، و هر چه بیشتر به آسمان نگاه کنید، بیشتر خواهید دید.»

به اصرار کنگره، پنتاگون و آژانس‌های اطلاعاتی در سال‌های اخیر بررسی‌های خود را درباره حوادث غیرقابل توضیح در نزدیکی پایگاه‌های نظامی تشدید کرده‌اند. بررسی‌ها درباره آنچه جامعه اطلاعاتی آن را «پدیده‌های هوایی ناشناس» می‌نامد، به تلاش‌های ناشناخته قبلی برای رصد تمرین‌ها و پایگاه‌های نظامی آمریکا اشاره کرده است. بسیاری از این حوادث غیرقابل توضیح بوده‌اند که اکنون گمان می‌رود برخی از آنها فعالیت‌های نظارتی توسط چین یا قدرت‌های دیگر بودند که تلاش داشتند هم با استفاده از بالون‌ها و هم از هواپیماهای بدون سرنشین دست به چنین تلاش‌هایی بزنند. در یک گزارش عمومی که ماه گذشته منتشر شد، جامعه اطلاعاتی اعلام کرد که از ۳۶۶حادثه غیرقابل توضیح، ۱۶۳مورد بعدها به‌عنوان بالون شناسایی شدند. یک سند طبقه‌بندی‌شده مرتبط که یافته‌های آن در این ماه توسط نیویورک‌تایمز گزارش شد، می‌گوید حداقل دو حادثه در پایگاه‌های نظامی ایالات متحده می‌تواند نمونه‌هایی از فناوری پیشرفته هوایی باشد که احتمالا توسط چین توسعه یافته است.