بشار اسد: سوریه در شرایط جنگی تمام عیار است

ولید المعلم وزیرخارجه سوریه در حال ادای سوگند/ عکس:‌خبرگزاری سانا

اردوغان: سوریه یک تهدید فوری است! گروه بین‌الملل- تنها ساعاتی پس از آنکه بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه تاکید کرد که کشورش در شرایط جنگی تما‌م‌عیار به سر می‌برد، رسانه‌های دولتی این کشور از حمله مسلحانه به ایستگاه یک تلویزیون ماهواره‌ای خبر داده‌اند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، صبح دیروز،‌چهارشنبه، خبرگزاری دولتی سوریه - سانا - گزارش کرد که در حمله افراد مسلح به مرکز شبکه تلویزیون ماهواره‌ای الاخباریه سوریه، سه نفر کشته شده‌اند.

این خبرگزاری اضافه کرده‌‌است که این سه تن «در حمله وحشیانه تروریستی توسط یک گروه از تروریست‌ها که این مرکز را هدف حمله قرار داده بودند» جان خود را از دست دادند.

سانا گفته‌است که مهاجمان پس از غارت و نابودی استودیوهای این کانال تلویزیونی و نابودی کامل اتاق خبر، وسایل انفجاری در محل کار گذاشتند اما مشخص نکرده‌است که آیا کشته شدن این سه نفر، ناشی از وقوع انفجار بوده یا آنان به شکل دیگری کشته شده‌اند.

خبرگزاری دولتی سوریه در ادامه گزارش گفته‌است که سوریه در حال حاضر «با تهاجم موذیانه برخی رسانه‌های عربی، به خصوص رسانه‌های قطری و سعودی و رسانه‌های خبری غربی مواجه‌است که اخبار و اطلاعات دروغ، مجعول و جانبدارانه را علیه سوریه جعل و پخش می‌کنند.»

اتحادیه اروپا شبکه الاخباریه را یکی از نهادها و موسسات وابسته به دولت سوریه دانسته و از روز دوشنبه این هفته، این شبکه را تحریم کرده‌ است. اتحادیه اروپا پیش‌تر رسانه‌های دولتی سوریه را مشمول تحریم قرار داده بود. وزارت خارجه ایالات‌متحده هم از ماه مارس سال جاری شبکه الاخباریه را به فهرست موسسات سوری مورد تحریم افزوده‌است. هنوز خبر حمله به مرکز تلویزیون ماهواره‌ای الاخباریه از سوی منابع مستقل تایید نشده و هیچ گروهی مسوولیت این حمله را تاکنون برعهده نگرفته‌است.

بشار اسد: سوریه در شرایط جنگی قرار دارد

پیش از این، بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، روز سه‌شنبه به هنگام آغاز به کار دولت جدید این کشورتاکید کرد که سوریه در وضعیت جنگی به سر می برد و باید همه تلاش‌ها برای پیروزی به کار گرفته شود. این در شرایطی است که به گفته مخالفان در همین روز حومه دمشق شاهد درگیری شدید نیروهای دولتی و مخالفان بود. به گزارش خبرگزاری رویترز، بشار اسد گفته است: «ما در شرایط جنگی تمام عیار به سر می بریم.»

رییس‌جمهوری سوریه اضافه کرده‌است:«وقتی ما در شرایط جنگی قرار داریم، باید همه سیاست‌ها، همه طرف‌ها و همه بخش‌ها در راستای کسب پیروزی در این جنگ باشد.»

این در شرایطی است که مخالفان با انتشار ویدئو‌هایی، از درگیری با سلاح‌های سنگین در حومه دمشق، پایتخت سوریه خبر داده‌اند. خبرگزاری دولتی سوریه ، سانا نیز گزارش داده‌است که «گروه‌های مسلح تروریست» جاده دمشق به بیروت را در روز سه شنبه مسدود کرده‌اند.

به گزارش رویترز، سازمان ملل متحد می‌گوید، در درگیری‌ها و نا آرامی‌های ۱۶ ماهه در سوریه دست کم ۱۰ هزار شهروند این کشور کشته شده‌اند.

از سوی دیگر رییس هیات ناظران سازمان ملل متحد گفته شرایط برای از سرگیری فعالیت ناظران بسیار خطرناک است. به دلیل تشدید خشونت‌ها، فعالیت‌های ناظران سازمان ملل در سوریه در ماه جاری به حالت تعلیق در آمد. این ناظران سازمان ملل برای رصد کردن اوضاع و نظارت بر طرح صلح کوفی عنان به سوریه رفته‌اند.

گزارش سازمان ملل در مورد حقوق بشر در سوریه

حمله به شبکه تلویزیونی الاخباریه در شرایطی انجام می‌شود که جدیدترین گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در سوریه دیروز در مقر این شورا در ژنو منتشر شود.

این گزارش شامل شرایط حقوق بشر در سوریه از ماه آوریل تا‌کنون است که ظاهرا طرح آتش‌بس پیشنهادی نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب رسما به اجرا گذاشته شده است. انتظار می‌رود این گزارش شامل اطلاعات مربوط به کشتار بیش از یکصد غیرنظامی در شهر حوله در ماه گذشته نیز باشد که مخالفان حکومت، نیروهای دولتی را مسوول آن دانسته‌اند.

اردوغان سوریه را تهدید کرد

از سوی دیگر و در تحولی دیگر مرتبط با سوریه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت که کشورش از این پس با دولت سوریه رفتار متفاوتی خواهد داشت و در آینده با هر گونه تهدید امنیتی از جانب آن کشور مقابله نظامی خواهد کرد.

اردوغان با توصیف سوریه به عنوان یک «تهدید فوری» تاکید کرد که عمل سوری‌ها در ساقط کردن یک هواپیمای ترکیه را تلافی خواهد کرد.

اردوغان، طی نطقی در پارلمان این کشور با اشاره به ساقط شدن هواپیمای نظامی ترکیه توسط سوریه، تاکید کرد که این هواپیما در فضای بین‌المللی هدف قرار گرفته و در آب‌های سوریه سقوط کرده‌است.

او همچنین افزود: «دوستی ترکیه مهم است و قیمتی برای آن نمی توان درنظر گرفت. اما همه باید بدانند که خشم ترکیه ممکن است شدیدتر از دوستی آن باشد.»

روزپنج‌شنبه هفته گذشته، یک هواپیمای اف‌۴ ترکیه که بنا به گفته مقامات این کشور به اشتباه وارد فضای سوریه شده بود، هدف پدافند سوریه قرار گرفته و سرنگون شد. جست‌وجو برای یافتن دو خلبان این هواپیما هنوز به نتیجه ای نرسیده است.

همزمان، اندرس فو راسموسن دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- تاکید کرد که اعضای ناتو در نشست خود به طور کامل از ترکیه حمایت کرده‌اند.

راسموسن این سخنان را بعد از نشست روز سه‌شنبه ۲۸ کشور عضو ناتو بیان کرد که برای بررسی مساله سقوط هواپیمای ترکیه توسط سوریه تشکیل شده بود.

او تاکید کرد که حمله سوریه به هواپیمای ترکیه غیرقابل قبول است و اعضای ناتو این حمله را به شدت محکوم می کنند. راسموسن افزود: «بگذارید صریح باشم. امنیت اعضای ناتو غیرقابل تفکیک است. ما همگی با ترکیه هستیم.»