او گفت که آلمانی‌ها به سرعت با انرژی‌های جایگزین و تقویت تلاش‌ها برای صرفه‌جویی در مصرف، از خطر از دست دادن گرما یا برق خانه‌ها گریختند. شولتز به مخاطبان در گردهمایی سالانه داووس گفت: «من می‌توانم بگویم که تامین انرژی ما برای این زمستان به سطح ایمن رسیده است. به لطف امکانات ذخیره‌سازی، منابع ما کاملا پر شده و به لطف بهبود بهره‌وری انرژی و به لطف همبستگی قابل توجه در اروپا و به لطف آمادگی شرکت‌های ما و میلیون‌ها شهروند برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ما به این سطح عالی رسیدیم.»

البته صدراعظم آلمان هیچ اشاره‌ای به موضوع مبرم دیگر نکرد: «اینکه آیا آلمان تانک‌های میدان جنگ را به اوکراین خواهد فرستاد یا خیر؟» انتظار می‌رود دولت آلمان پس از دیدار مقامات این کشور با آمریکا و دیگر متحدانش در پایگاه هوایی رامشتاین در غرب آلمان، تصمیم خود را اعلام کند. شولتز تحت فشار فزاینده‌ای از سوی بریتانیا و سایر کشورها قرار گرفته است تا تانک‌های لئوپارد۲ را به اوکراین بفرستد و به سایر کشورهای صاحب تانک‌های ساخت آلمان نیز چراغ سبز بدهد. اما آلمان از ترس اینکه ممکن است منجر به رویارویی مستقیم بین نیروهای روسیه و ناتو شود، تاکنون تمایلی نشان نداده است.

در این شرایط سوالات مهمی بی‌پاسخ مانده است، از جمله اینکه آیا تعهدات آلمان با تعهدات ایالات متحده همراستاست یا خیر؟‌ ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از جمله کسانی بود که در داووس فشارها را بیشتر کرد و از غرب خواست کمک‌ها را تسریع بخشد. او از طریق یک لینک ویدئویی از کی‌یف، پایتخت اوکراین گفت: «این زمانی را که جهان آزاد برای فکر کردن استفاده می‌کند، عده‌ای از هموطنان ما کشته می‌شوند.»

سخنرانی‌های شولتز و زلنسکی در طول هفته دیوانه‌کننده دیپلماسی -در داووس و پایتخت‌های خارجی- در حالی انجام شد که اوکراین از غرب درخواست دریافت تانک، موشک‌های دفاع هوایی و سایر سلاح‌های پیشرفته کرده است. هدف از این درخواست تقویت موقعیت میدان نبرد خود قبل از حمله احتمالی جدید روسیه است. ناظران می‌گویند روسیه در حال تجدید قوا برای حمله در بهار است.با این حال یکی دیگر از برجسته‌ترین اوکراینی‌ها -ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف- نسبت به ارسال تانک‌ها ابراز خوش‌بینی کرد. او به همراه بخشی از یک هیات بزرگ اوکراینی، از جمله همسر زلنسکی، اولنا زلنسکا، به داووس رفته بود تا از افزایش کمک‌های نظامی و مالی اطمینان حاصل کند.

کلیچکو با اشاره به نشست در پایگاه رامشتاین به خبرگزاری فرانسه گفت: «بیایید روی این دو روز متمرکز شویم. من امیدوارم که این دیدارها برای اوکراین بسیار مثبت باشد. به‌طور غیر رسمی، سیگنال‌های بسیار خوب و مثبتی دارم.» حال و هوای خوشحال‌کننده در اظهارات اولاف شولتز نیز مشهود بود، هرچند مشخص نیست که مربوط به موضوع تانک‌هاست یا نه. او گشایش پایانه‌های گاز طبیعی آلمان و افزایش خرید گاز از نروژ را به‌عنوان دلیلی بر این موضوع خوشحال‌کننده می‌بیند که کشورش از گاز روسیه بی‌نیاز شده است. مضاف بر اینکه بیشتر سخنرانی او درباره تبدیل آلمان به کشوری بدون تولید کربن بود که سودی پایدار برای آلمان رقم زده و این جدای بی‌نیازی ژرمن‌ها از گاز روسیه است. او گفت: «بیش از همه، این نشان می‌دهد که آلمان می‌تواند انعطاف‌پذیر باشد. ما می‌توانیم غیر بوروکراتیک باشیم و سریع عمل کنیم.»