سیاست سختگیرانه چین از جمعیت این کشور در برابر آن نوع مرگ‌ومیرهای دسته جمعی که در کشورهای غربی دیده شد، محافظت می‌کرد. چین بارها از این رویکرد خود دست به ستایش زده و آن را موجب برتری کشورش نسبت به کشورهای غربی قلمداد کرده بود. تصاویر ماهواره‌ای با گزارش‌های سی‌ان‌ان و گزارش‌های ارسالی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده با ازدحام بیش از حد در خانه‌های تشییع جنازه و کوره‌ جسدسوزی‌ها مطابقت دارد. سی‌ان‌ان به اسناد دست اولی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد پکن از امکانات موقتی برای نگهداری متوفیان استفاده می‌کند؛ زیرا فشار به کارکنان بیش از حد بوده است و آنها تلاش می‌کنند تا از حجم جسدهای تلنبار شده بکاهند. خانواده‌ها گزارش می‌دهند که برای دفن یا سوزاندن عزیزانشان روزها منتظر مانده‌اند.

در همین حال، آمار رسمی مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ در چین از زمان کاهش محدودیت‌ها به طرز چشمگیری کم اعلام شده است؛ تنها ۳۷مورد مرگ از ۷دسامبر ثبت شده است. این کشور تنها بیماران کووید را که بر اثر نارسایی تنفسی جان باختند به‌عنوان افرادی که در اثر کووید جان خود را از دست داده‌اند، فهرست می‌کند؛ معیاری که سازمان بهداشت جهانی (WHO) از آن انتقاد کرده و آن را «بسیار محدودکننده در ثبت واقعیت‌ها» می‌داند. با انتشار گزارش‌هایی از بیمارستان‌ها و خانه‌های تشییع جنازه، چین با اتهاماتی از سوی سازمان جهانی بهداشت و ایالات متحده مبنی بر اینکه شدت شیوع کنونی خود را کمتر نشان می‌دهد، مواجه شده است و مقامات ارشد بهداشت جهانی از پکن می‌خواهند تا داده‌های بیشتری را درباره گسترش انفجاری مرگ‌ومیرها به اشتراک بگذارد. تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در یک نشست خبری در ژنو گفت: «ما همچنان از چین می‌خواهیم داده‌های سریع‌تر، منظم‌تر و قابل‌اعتمادتری درباره بستری‌ها و مرگ‌ها و همچنین توالی‌یابی ویروسی که جامع باشد، بلادرنگ ارائه کند.»

او افزود: «سازمان بهداشت جهانی نگران مشکلات به‌وجود آمده در چین است و بر اهمیت واکسیناسیون، از جمله دوزهای تقویت‌کننده، برای محافظت در برابر بستری شدن، بیماری شدید و مرگ تاکید شدید دارد.» مایک رایان، مدیر اجرایی سازمان بهداشت جهانی برای فوریت‌های بهداشتی، در صحبت با جزئیات بیشتر گفت: «اعداد منتشرشده توسط چین تاثیر واقعی این بیماری را از نظر پذیرش در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین مرگ‌ومیر نشان نمی‌دهند.» وی اذعان کرد که بسیاری از کشورها در گزارش داده‌های بیمارستانی با تاخیر عمل کرده‌اند؛ اما به تعریف چین از مرگ ناشی از کووید به‌عنوان بخشی از این موضوع نیز اشاره کرد.

کارشناسان می‌گویند که تعریف محدود چین از مرگ، اجازه تحقیق بیشتر درباره زیرسویه‌های جدید اُمیکرون را نمی‌دهد. برخی از زیرسویه جدید که در حال چرخش است، با نام کراکن یاد می‌کنند. نام‌گذاری غیررسمیِ این سویه با عنوان «کراکن» (Kraken) که در شبکه اجتماعی توییتر از سوی «ریان گریگوری»، یکی از متخصصان زیست‌شناسی فرگشتی پیشنهاد و فراگیر شد با هدف تشبیه قدرت این سویه جدید با هیولای دریایی اساطیری صورت گرفت. با این حال سازمان جهانی بهداشت (WHO) این نام را برای این سویه مطرح نکرده است.