تزار در آغوش امپراتور

انتظار می‌رود دومین گذرگاه- تنها پل راه آهنی که کشورها را از طریق رودخانه متصل می‌کند- به زودی افتتاح شود. برای اولین سفر بزرگراهی هفته گذشته، هشت کامیون باری از چین و هشت کامیون از روسیه روی این پل به حرکت درآمدند که هر کدام دو پرچم بزرگ ملی را در دو طرف کابین خود حمل می‌‌کردند؛ درحالی‌که پهپادها هم در آسمان به رقص درآمده بودند. به گفته مسکو، کشتی‌‌های باری چینی وسایل الکترونیکی و لاستیک‌‌ها، و کشتی‌های باری روسی روغن سویا و چوب اره‌‌ را حمل می‌‌کردند. اگر ناظرانی درباره این نمادگرایی شک داشتند - اگرچه جنگ در اوکراین باعث شد مسکو تا حدودی ناامید نشان داده شود؛ اما همچنین نشان دهد که هنوز دوستان و شرکای تجاری دارد - معاون نخست‌وزیر روسیه جاهای خالی را پر کرد. «یوری تروتنف» فرستاده کرملین به خاور دور روسیه گفت: «پل بلاگووشچنسک-هیهه اهمیت نمادین ویژه‌ای در جهان متفرق امروزی دارد. این پل به رشته دوستی دیگری تبدیل خواهد شد که مردم روسیه و چین را به هم پیوند می‌دهد.»

این پروژه ۳۶۹میلیون دلاری شهرهای دوقلوی «هیهه» در استان هیلونگجیانگ چین را به «بلاگووشچنسک» مرکز منطقه آمور در خاور دور روسیه متصل می‌کند. مسکو انتظار دارد در صورت بهره‌برداری کامل، سالانه حدود ۴میلیون تن کالا و ۲میلیون مسافر را جابه‌جا کند. این احتمالا تجارت دوجانبه بین چین و روسیه را بیشتر تقویت خواهد کرد؛ تجارتی که پیش‌‌بینی می‌‌شود با توجه به اینکه مسکو به‌طور فزاینده‌‌ای به پکن برای مشارکت اقتصادی می نگرد، افزایش هم بیابد هر چند این سوال وجود دارد که چین تا چه اندازه برای حمایت از همسایه تحریم‌‌شده خود پیش خواهد رفت. زمان راه‌اندازی پل بر منافع پکن در این مشارکت تاکید دارد. این راه‌اندازی در زمانی است که چین همچنان به راهبرد بی‌امان «کووید صفر» ادامه می‌‌دهد؛ مساله‌ای که باعث شده است این کشور بارها کنترل‌‌های مرزی زمینی را تشدید کند؛ حصارهایی روبه‌روی میانمار برپا کند، گذرگاه‌های مرزی را با بازرسی‌‌های سختگیرانه ببندد و حتی از شهروندانش در مرز کره‌شمالی بخواهد پنجره‌هایشان را ببندند تا ویروس نفوذ نکند. «هو چونهوا»، معاون نخست‌وزیر چین، روز جمعه در مراسمی گفت: «چین آماده دیدار با روسیه در نیمه راه است.» او گفت که کشورش «آماده همکاری با روسیه برای پیشبرد مداوم همکاری‌ها در زمینه اتصال است.»

این دو پل سال‌هاست که در حال ساخت هستند با پروژه راه‌‌آهنی - در شرق در امتداد آمور در شهر تونگ‌‌جیانگ چین و نیژنلنینسکویه روسیه – که در سال۲۰۱۴ شروع به کار کرد. افتتاح این پل بزرگراهی در روز جمعه مسیر مشابهی را دنبال کرد: ساخت‌و‌ساز در سال۲۰۱۶ آغاز شد و بیش از دو سال پیش تا حد زیادی تکمیل شد؛ اما افتتاح آن به‌دلیل همه‌‌گیری متوقف شد. گذرگاه‌های جدید روابط رو به رشد بین این دو کشور را برجسته می‌کند. این پروژه‌ها در دوران ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و شی جین‌پینگ، رهبر چین افزایش یافته است و شامل هدفی می شود که مسکو در بهار امسال بیان کرد: رسیدن به ۲۰۰میلیارد دلار تجارت تا سال۲۰۲۴ در مقایسه با رکوردشکنی ۱۴۶میلیارد دلاری در سال گذشته. «آرتیوم لوکین»، دانشیار روابط بین‌‌الملل در دانشگاه فدرال شرق دور در ولادی وستوک می‌‌گوید: «روسیه و چین فقط یک پل روی رودخانه آمور بنا نکردند، بلکه این پل روابط بهتر را میان دو بازیگر بازنمایی می‌کند... بنابراین روند روشن است.»

04 (3) copy