«تاتیانا استانووایا» تحلیلگر روسی که روی پوتین مطالعه می‌کند، می‌گوید: «او دیگر آرامش ندارد و آرام نیست و خوش‌بینی چندان زیادی ندارد. شما می‌توانید اضطراب خاصی را احساس کنید، میل به بسیج همه نیروهای ممکن برای رسیدن به اهدافش.» «آنتون ترویانوسکی» و «آناتولی کورمانایف» در گزارش ۳ژانویه در نیویورک‌تایمز نوشتند، پوتین این هفته در تعطیلات سال نو روسیه، اظهاراتی درباره حمله موشکی اخیر اوکراین به شهر «ماکییوکا» انجام نداد. موج انتقادات بلاگرهای طرفدار جنگ در رسانه‌های اجتماعی روسیه متوجه فرماندهان روسی بود و شخص پوتین هم از این انتقادات در امان ماند؛ الگویی طی ماه‌ها اشتباهات ارتش روسیه مشهود بود.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان این حمله به ۸۹نظامی از جمله معاون فرمانده هنگ رسیده است. مقامات اوکراینی گفته‌اند که این تلفات بسیار بیشتر است. هیچ یک از این ادعاها را نمی‌توان به‌طور مستقل تایید کرد. در این بیانیه همچنین آمده است که دلیل اصلی هدف قرار گرفتن سایت مذکور، استفاده از تلفن همراه توسط سربازان روس بوده است؛ عاملی که وبلاگ نویسان نظامی روسی آن را به‌عنوان یک آسیب‌پذیری مشخص کرده‌اند.  بر اساس ویدئوها و گزارش‌های رسانه‌های محلی، مراسم یادبود روز سه‌شنبه در شهر سامارا (جایی که بسیاری از قربانیان ماکییوکا اهل آن بودند) خواستار انتقام از اوکراین شدند. در این گزارش‌ها به هیچ انتقادی از مقامات مسوول جنگ اشاره نشده است.

با این حال، واکنش سریع و غیرمعمول وزارت دفاع روسیه که یک روز پس از حمله به تلفات گسترده در ماکییوکا اذعان کرد و قول داد «همه کمک‌ها و حمایت‌های لازم» را به خانواده‌های کشته‌شدگان ارائه کند، نشان داد که کرملین به دنبال شفافیت بیشتر در داخل نسبت به ماه‌های اولیه جنگ است. این حمله قابل مقایسه با غرق شدن گل سرسبد ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه (مسکوا) در آوریل گذشته بود. کرملین هرگز نپذیرفت که این ناو توسط موشک‌های اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته است. همچنین آماری را که از کشته شدن یک ملوان و ناپدید شدن ۲۷ملوان دیگر ذکر کرده، به روز نکرده است و همین امر باعث ناامیدی اعضای خانواده آنها شده است. در بیشتر سال گذشته، حس و حال اعتماد به نفس را تزریق می‌کرد و در عین حال اجازه داد زندگی در داخل روسیه به روال عادی خود ادامه یابد. تعامل او با مردم صریح بود: سیاست و جنگ را به ما بسپارید و از «عملیات نظامی ویژه» موجه ما در اوکراین درد قابل توجهی احساس نخواهید کرد.

این وضعیت در سپتامبر به پایان رسید، یعنی زمانی که حمله متقابل اوکراین، کرملین را مبهوت کرد و پوتین دستور خدمت اجباری را صادر کرد؛ امری که حامیان تندروی جنگ آن را دیرهنگام توصیف کردند. اکنون، پوتین تلاش‌های خود را برای کشاندن جامعه روسیه در مسیر حمایت از تلاش‌های جنگی خود دوچندان کرده است. رویکرد جدید در روز شنبه به نمایش گذاشته شد، زمانی که پوتین سنت‌شکنی کرد و سخنرانی سال نو خود را نه در کرملین، بلکه در یک پایگاه نظامی، با افرادی که یونیفرم پوشیده بودند، ایراد کرد. این‌بار پوتین به روایت خود مبنی بر تمایل غرب به نابودی روسیه پرداخت. او گفت: «غرب درحالی‌که برای تجاوز آماده می‌شد، درباره صلح دروغ گفت. آنها بدبینانه از اوکراین و مردم آن برای تضعیف و تجزیه روسیه استفاده می‌کنند.» این آخرین و شاید چشمگیرترین نمونه از تلاش پوتین برای آماده کردن روس‌ها برای یک جنگ طولانی بود.

با این حال، «ژنرال والری وی.گراسیموف»، رئیس ستاد کل روسیه، در ۲۲دسامبر گفت که تمرکز فعلی روسیه به تلاش برای تصرف بقیه منطقه دونتسک در شرق اوکراین محدود شده است. به نظر می‌رسد که پوتین دوباره تمرکز خود را بر روی جبهه داخلی قرار داده است. در روسیه، شایعات گسترده‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه پوتین به‌زودی دستور یک فراخوان نظامی جدید را برای رساندن سربازان بیشتر به جبهه جنگ را خواهد داد. مقامات غربی تخمین می‌زنند که بیش از ۱۰۰هزار نظامی روسی در این جنگ کشته یا زخمی شده‌اند و بانک مرکزی روسیه می‌گوید اقتصاد این کشور در سال۲۰۲۲ حدود ۳درصد کاهش یافته است.