اقدامات بن‌گویر با محکومیت شدید در سراسر جهان مواجه شد و مصر، اردن، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده‌عربی در محکومیت او به فلسطینیان پیوستند. رهبری فلسطین این تهاجم را «یک تحریک بی‌سابقه» خواند. وزارت امور خارجه فلسطین اعلام کرد که «به‌شدت حمله به مسجدالاقصی توسط بن گویر، وزیر افراط‌گرا را محکوم می‌کند و آن را یک تحریک بی‌سابقه و تشدید خطرناک درگیری می‌داند.» در همین حال، محمد شتیه، نخست‌وزیر فلسطین بن‌گویر را متهم کرد که این سفر را به‌عنوان بخشی از تلاش برای تبدیل این زیارتگاه به «معبد یهودی» (هدف بسیاری از اعضای راست افراطی اسرائیل) انجام داده است.

حماس، گروه حاکم بر نوار غزه، هشدار داد که اقدام بن‌گویر به منزله عبور از «خط قرمز» است.  ارتش اسرائیل هم اعلام کرد سه‌شنبه شب یک موشک از غزه شلیک شد؛ اما در خاک فلسطین فرود آمد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اواخر روز سه‌شنبه بیانیه‌ای صادر کرد و مدعی شد که «متعهد است وضعیت موجود را کاملا بدون تغییر در محوطه مسجدالاقصی حفظ کند.» روز سه‌شنبه، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که سفر برنامه‌ریزی‌شده نتانیاهو به امارات در هفته آینده تا فوریه به تعویق افتاده است، هرچند منابع نزدیک به رهبر اسرائیل ارتباط آن را با حادثه الاقصی رد کردند.

یائیر لاپید، رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر سابق اسرائیل، روز دوشنبه هشدار داده بود که ورود برنامه‌ریزی‌شده بن‌گویر به این مکان منجر به خشونت خواهد شد و آن را «تحریک عمدی که زندگی را به خطر می‌اندازد» خواند. در همین حال، ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، نگرانی عمیق خود را از تحولات ابراز کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما عمیقا نگران هرگونه اقدام یک‌جانبه‌ای هستیم که پتانسیل تشدید تنش‌ها را دارد، دقیقا به این دلیل که می‌خواهیم برعکس آن اتفاق بیفتد.» او افزود: «ایالات متحده قاطعانه بر حفظ وضعیت تاریخی موجود درخصوص اماکن مقدس در بیت‌المقدس ایستاده است.» وی تاکید کرد که هرگونه اقدام یک‌جانبه‌ای که وضعیت موجود را تضعیف کند «غیرقابل قبول» است.

محوطه مسجدالاقصی که به‌عنوان کوه معبد برای یهودیان شناخته می‌شود، هم برای مسلمانان و هم برای یهودیان مقدس است. با این حال، یهودیان به‌طور سنتی معتقد بودند که این مکان مقدس‌تر از آن است که بتوان روی آن قدم گذاشت. روز سه‌شنبه، اسحاق یوسف، خاخام سفاردی اسرائیل از بن‌گویر به‌دلیل ورود به الاقصی انتقاد کرد. او گفت: «مردم وقتی ببینند وزیری که موقعیت خاخام را زیر پا می‌گذارد، چه خواهند گفت.» این محوطه (که نزد مسلمانان با نام الحرم الشریف نیز شناخته می‌شود) میدان وسیع و دیواردار در قلب شهر قدیمی در شرق بیت‌المقدس اشغالی است که مسجدالاقصی و قبه‌الصخره را در خود جای داده است. این مکان صدها سال است که به‌طور مستمر توسط مسلمانان بر اساس یک وقف اداره می‌شود. این وقف با بودجه و حمایت مالی اردن از سال۱۹۶۷ به اداره این مکان تعلق گرفته است؛ درحالی‌که اسرائیل کنترل امنیتی را در اختیار دارد.

بر اساس یک توافق طولانی‌مدت، وضعیت موجود این مکان فقط اجازه نماز به مسلمانان را می‌دهد و بازدید غیرمسلمانان فقط در زمان‌های خاص مجاز است. اسرائیل در جریان جنگ اعراب و اسرائیل در سال۱۹۶۷، بیت‌المقدس شرقی جایی را که الاقصی در آن واقع شده است، اشغال کرد. این شهر در سال۱۹۸۰ در اقدامی که هرگز توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته نشد، ضمیمه سرزمین‌های اشغالی شد. بن گویر در گفت‌وگو با شبکه۱۲ اسرائیل گفت: دوباره به الاقصی یورش خواهد برد؛ اما اعلام این موضوع و تعیین زمان لازم نیست. وی افزود: «این دولت به تهدیدهای کسی اهمیت نمی‌دهد؛ اما ما نباید همه چیز را به حماس خبر دهیم.

یهودیان تحت آزار و اذیت قرار می‌گیرند و از ورود به مسجدالاقصی محروم می‌شوند و این وضعیت باید تغییر کند.» رسانه‌ها دیدار بن‌گویر از الاقصی را «یورش» تعبیر کردند و افزودند که او جلیقه ضدگلوله به تن داشت. کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید نیز در واکنش به اقدام ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت «داخلی» کابینه بنیامین نتانیاهو اظهار کرد: «آمریکا برای حفظ وضعیت موجود درخصوص اماکن مقدس در قدس، ثابت‌قدم است.» گزارش‌ها حاکی است که کاخ سفید از این اقدام بن‌گویر خشمگین است.