دستور هسته‌ای «اون» در سال نو میلادی

کیم همچنین گفته است که کره‌شمالی قصد دارد به زودی اولین ماهواره جاسوسی نظامی خود را به فضا پرتاب کند. گزارش خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در حالی منتشر شد که ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد موشکی را که از منطقه پایتخت کره‌شمالی در حوالی ساعت ۲:۵۰بامداد یکشنبه (۱۷:۵۰به وقت گرینویچ روز شنبه) پرتاب شده بود، شناسایی کرده است. رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفت: «این موشک حدود ۴۰۰کیلومتر (۲۵۰ مایل) را طی کرد و سپس در آب بین شبه‌جزیره کره و ژاپن سقوط کرد.» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا این پرتاب را «تحریک‌کننده» خواند که به صلح و امنیت در شبه‌جزیره کره و سراسر جهان لطمه می‌زند. در این بیانیه آمده است که کره‌جنوبی از نزدیک حرکات کره‌شمالی را در هماهنگی با ایالات متحده زیر نظر دارد و آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز حفظ می‌کند.

فرماندهی هند و اقیانوسیه ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پرتاب بر بی‌ثبات کردن منطقه از سوی کره‌شمالی تاکید دارد. در این بیانیه آمده است: «تعهدات ایالات متحده برای دفاع از کره‌جنوبی و ژاپن پابرجا است.» کره‌شمالی سال گذشته بیش از ۷۰موشک را آزمایش کرد. برخی کارشناسان می‌گویند که این کشور در نهایت قصد دارد زرادخانه‌های تسلیحاتی خود را تقویت کند و فشار بر رقبای خود را افزایش دهد تا امتیازاتی مانند رفع تحریم‌ها را به‌دست آورد. کره‌شمالی روز شنبه سه موشک بالستیک کوتاه‌برد به سمت آب‌های شرقی این کشور شلیک کرد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گفت که این کشور شلیک‌های آزمایشی پرتاب‌گر چند منظوره «فوق‌العاده بزرگ» خود را برای آزمایش توانایی این سلاح انجام داده است. این گزارش گفت که سه گلوله شلیک‌شده از پرتابگر به‌طور دقیق به یک هدف جزیره‌ای در سواحل شرقی کشور اصابت و کره‌شمالی روز یکشنبه یک گلوله دیگر را از پرتابگر به سمت آب‌های شرقی شلیک کرد.

کارشناسان خارجی، سلاح‌های شلیک‌شده از پرتابگر را به‌دلیل مسیر، برد و سایر ویژگی‌هایشان در دسته موشک‌های بالستیک دسته‌بندی می‌کنند. پرتاب موشک کره‌شمالی برای دومین روز متوالی می‌تواند پاسخی به آزمایش موشکی اخیر کره‌جنوبی در ارتباط با برنامه این کشور برای ایجاد نظارت فضایی برای نظارت بهتر بر کره‌شمالی باشد. روز جمعه، ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد که یک موشک با سوخت جامد را آزمایش کرده است؛ نوعی وسیله پرتاب فضایی که قصد دارد از آن برای قرار دادن اولین ماهواره جاسوسی خود در سال‌های آینده در مدار استفاده کند. خصومت‌ها بین دو کره از اوایل هفته گذشته عمیق‌تر شده است؛ زمانی که کره‌جنوبی برای اولین بار در پنج سال گذشته، کره‌شمالی را به پرواز پهپادها از مرزهای بسیار مستحکم کشورش متهم کرد و پهپادهای خود را به سمت همسایه شمالی‌اش فرستاد. کره‌جنوبی اذعان کرد که در سرنگونی هر پنج پهپاد کره‌شمالی شکست خورده است. اما کره‌جنوبی قول داده است که شبکه دفاع هوایی خود را تقویت و در برابر تحریکات آتی کره‌شمالی سختگیرانه عمل کند.